Gå til innhold

Airbus A320 typerating


Anbefalte innlegg

Etter å ha holdt på med FS og Boeing-fly i litt over 5 år, har jeg endelig begynt å fly Airbus! Jeg hadde inntrykk av at Airbus-fly var avanserte og vanskeligere enn Boeing-fly til å begynne med, men der tok jeg fullstending feil! Airbus A320 er veldig automatisert, og det merkes f.eks godt etter engine start eller after take off, hvor det kreves lite pilot interaction. Nå har jeg lest Airsimmer sin manual flere ganger, gjort ca 12 testflights OFFline, og har nå samlet opp 24 timer i dette flyet. Det har også blitt noen turer på Vatsim med dette flyet. Takk til Torbjørn Fjeld og Aleksander Lund for god hjelp ;)

 

Produsenten som har laget simuleringen av dette flyet derimot, Airsimmer, syns jeg har gitt ut et uferdig produkt. FS stopper opp flere ganger i dette flyet(ofte på landing) (FS henger seg opp i ca 1 sek), mest sannsynlig grunnet svært høy teksturoppløsning, og jeg får fortsatt CTD fra tid til annen. En flightsimmer jeg har kjent lenge sa til meg at en av hovedutviklerne for Airsimmer fant ut at han ikke kom til å få et øre fra de for jobben han hadde gjrot, og derfor sluttet han i protest. Kanskje derfor de står helt stille for tiden?

 

Over til bildene. Alle disse bildene er tatt på Vatsim, hvor jeg har fløyet mye for TAP.

 

På gaten i Porto, Francisco Sá Carneiro flyplass:

LPPRLPPT1.jpg

 

LPPTLPPR7.jpg

 

LPPRLPPT2.jpg

 

På vei ned mot Lisboa, Portela flyplass:

LPPRLPPT3.jpg

 

LPPRLPPT4.jpg

 

LPPRLPPT6.jpg

 

Landing Lisboa:

LPPRLPPT9.jpg

 

LPPTLPPR1.jpg

 

LPPTLPPR8.jpg

 

LPPRLPPT10.jpg

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke helt sikker på om kravene er forskjellig fra Airbus til Boeing. Men det er riktig som Eivind sier.

 

på vingen finnes det en svart firkant ved leaning edge. Pilotene kan se ut av denne for å se om det danner seg is ved for eks. climb eller decent igjennom tunge skyer.

 

Jeg tror uansett ikke at det var isingsforhold nede i Portugal på FL150 +? :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wing anti ice kan jeg :grin: , ser man at den svarte delen på vingetuppene i en 737 ikke lenger er svart (pga ising), da skal wing anti ice på. Lund var før meg her.

 

Eller så kan de, som du sier Eivind, se det på viskerne på ruta. Når jeg spurte en SAS-kaptein (under en flytur) om engine anti ice sa han:" det skrur vi på når vi går gjennom skyene". Han orket sikkert ikke å forklare alt sammen tenker jeg.

 

På bildet som dere snakker om er jeg ikke på FL150, men på rundt 20-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske diffused det du skriver Lund. Ingen fly er på f.eks FL390 med både wing anti ice og engine anti ice om det er skyfritt, selv om temperaturene er laaaangt under 10 grader. Jeg regner med at det er kombinasjon av fukt og kalde temperaturer som utgjør om man skal bruke engine anti ice. Motorene varmer jo seg selv i utgangspunktet. Fint om folk med PPL/ATPL kommer inn i diskusjonen her :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller bare en med teknisk bakgrunn?

 

Nå må du selv tenke igjennom hva du skriver. Du snakker imot deg selv.

 

Om det skulle ise på vingene på FL350 så sett på wing anti ice, selvfølgelig. Forkantis er noe av det værste som finnes. Det ødelegger løftet totalt, og flyet vi stalle ut. Luftfuktiheten på FL250 er vel heller minimal! Derfor vil ikke det oppstå! i henhold til ISA vil tempraturen synke 2 grader pr 1000 ft. fra havnivå hvor tempraturen er 15C (20?)

 

Som jeg skrev tidligere ved jeg ikke prosedyrene på Airbus, men Wedø sier jo selv han har blitt fortalt dette av en SAS kaptein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En med flyteknisk bakgrunn er vel ikke det samme som en bakgrunn innenfor metereologi, som folk med PPL har, men OK.

 

Det jeg ikke kan skjønne fra denne diskusjonen er, hvordan gjøres dette i real egentlig? Pilotene kan vel ikke gjøre dette på feelingen sin? Det må være faste prosedyrer de bruker?

 

Jeg syns det blir for dumt å diskutere og kverulere rundt dette med anti ice, når ingen av oss har relevant bakgrunn, eller konkrete svar å gi.

 

Også er dette et bildeforum da folkens *hosthost* :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saksa rett fra ppruen.org:

 

Wing anti-ice:

 

FCOM 3.4.30 P1 says it can be used either to prevent or to remove ice.

 

"Wing Anti-Ice should be turned on, if either severe ice accretion is expected, or if there is any indication of icing on the airframe"

 

Håper dette gir deg en liten pekepinne.

--------------------------------------------------------------

 

Står litt her også, om det er korrekt kan jeg ikke bekrefte.

http://www.satavirtual.org/fleet/A320LIMITATIONS.PDF

--------------------------------------------------------------

 

Lund, bare for at du har lært noe på skolen, betyr det ikke at det er korrekt for alle slags flytyper, det bør du vite ganske godt. Tillegg til at det du har lært deg i FS, betyr heller ikke at det trenger være slikt i virkeligheten. Tenk deg kanskje litt mer om neste gang du poster ett innlegg der du skal være så bestemt og vanskelig. Og nei, jeg er ikke interessert i noe videre diskusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Intetsigende innlegg Åge. Jeg trenger ikke bli minnet på av andre forumdeltakere hva jeg selv har av utdannelse. Skrev aldri at jeg hadde det. Paulo ville ha noen med PPL eller ATPL, så foreslo jeg noen med teknisk bakgrunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...