Jens-Ole Kjølberg Skrevet 2. april 2011 Del Skrevet 2. april 2011 Tilbake i FS9 dagene var Alphasim sine pakker med hele English Electric Lightning F.1-T.5 serien en stor favoritt. Jeg fikk også designeren til å lage to custom modeller av Lighting F.53 og T.55. Dette var to ”pimpa” multirole kampfly med alt det tilleggsutstyret som RAF ikke hadde penger til som ble solgt til de to nyrike oljestatene Kuwait og Saudi Arabia. Postet en god del av bilder av repainter jeg gjorde for begge land her på forumet. I dag ser nok Lightning ganske merkelig ut, men i sin tid på 50 og 60-tallet var flyet det ypperste engelske ingeniører kunne lage, og selv den dag i dag har flyet svært imponeres ytelser med både Mach 2 fart og evne til å zoomclimbe til mer enn 70.000ft! Faktisk fikk flere Amerikanske U-2 piloter seg en stor overraskelse med å bli ”angrepet” av Britiske Lightninger som kom ovenfra. Nå har gjengen i ”The Sim Outhouse” forumet gjort underverker med å få disse gamle modellene til å virke i FSX. Orginalmodellene er langt fra FSX brukbare, men merkelig har de etter en serie med tweaker gjort den mer enn flybar. Faktisk ser flyene rimelig bra ut i FS. Jeg har gravd i flere eksterne HD’er for å finne mine gamle master texturer og merkelig nok fant jeg de. Det har blitt litt rework med flere detaljer i texturene, men fortsatt ser de gamle metall texturene ganske bra ut. Her kommer en serie av bilder av Lightning F.53 ”418” og T.55 ”410” (toseter) fra det Kuwaitiske luftforsvaret slik flyene så ut sendt på 1960-tallet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius Sparby Skrevet 2. april 2011 Del Skrevet 2. april 2011 Pent Så fort jeg finner boka mi om Lightning, så kan jeg gi litt mer bakgrunn på disse to spesifikke maskinene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Premium Medlem Ernst K.Furuhatt Skrevet 2. april 2011 Premium Medlem Del Skrevet 2. april 2011 Du verden, ved siden av PhantomII og Starfighter, var EE Lightning det flyet som imponerte meg mest da jeg gikk i kortbukser :grin: . Var faktisk så heldig å bli kjent med en engelsk pilot som fløy Lightning, og han påstod at hvis han ikke var forsiktig med å trekke G, så ville han røske av vingene hvis han presset for hardt i svingene. Ellers husker jeg at han fikk en blanding av respekt og frykt i blikket, da han beskrev flyet. - Sterke bilder Jens-Ole, må sjekke litt nermere hva som foregår borte i "uthuset" . Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jens-Ole Kjølberg Skrevet 3. april 2011 Forfatter Del Skrevet 3. april 2011 Ja det er et fly med imponerendes ytelse og et like snevert bruksområde...hehe Selv om flyet antagelig ville vært en langt bedre multirole kampfly enn Starfighteren med bedre manøvrerbarhet og lastevne. Men så var det drivstoffet da... det var flyets store mangelvare og store problem. Britene har alltid vært kjent for å lage jagerfly med notorisk liten drivstoff kapasitet (feks som Spitfire) og det ble virkelig et problem i et fly som Lighting som slukte store mengder med sine to tørste RR Avon motorer. Mange løsninger ble prøvd ut og mest synlig er den store buktanken på de senere versjonene av flyet (og overvinge droptanker som ikke er synlig i FSX). I RAF tjeneste var også flyets bevæpning svært mangelfull selv om English Electric hadde mange løsninger på problemet. Flere av de Britiske versjonene hadde bare 2 luft til luft missiler som bare var brukbare ved angrep fra halen på fly som fløy forholdsvis rett frem. Flyet kunne dog utstyres med inntil 4x 30mm kanoner og 6 våpenstasjoner (4 vingestasjoner kunne bære twin pylons for å doble lasten), men det var bare de nyrike araberne som kjøpte full pakke. Etter Amerikanernes erfaringer i Vietnam gjeninnførte RAF 2x 30mm kanoner i buktanken på en del av F.6 modellene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.