Gå til innhold

Radio i bakgrunnen på Scanner?


H O

Anbefalte innlegg

God søndag godtfolk.

 

Jeg har fisket frem min gode, gamle Maycom AR-108 for å få litt kontroll på hva som rører seg over vestlandet, men har fått et problem jeg ikke kan huske å ha hatt før. I bakgrunnsstøyen kan jeg tydelig høre radio (type NRK). Jeg tror det er årsaken til at jeg ikke får noen ACARS-meldinger inn på dekoderen (AirNav sin). Den fungerte fint før. Har jeg kanskje vært borti en instilling på scanneren?

 

Jeg bruker to antenner som jeg en gang i tiden kjøpte nettopp til maycommen, men jeg husker ikke hvor jeg kjøpte de, og hvilken modell de er. Som sagt, dette fungerte fint før.

 

Jeg holder til relativt sentralt i Bergen, så det kan selvsagt være dårlig mottak som gjør at jeg ikke får inn ACARS-meldinger, men jeg høre tydelig "bipene" på 131.725.

 

Jeg hører ENBR APP/TWR klart og tydelig.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva du mente med at du bruker to antenner (sikkert ikke begge to på en gang..), men er det pisk på radioen du snakker om? Eller er det koax og antenne på taket?

Uansett, den Maycom'en har et veldig dårlig inngangstrinn og tåler sterke signaler dårlig. Så om du f.eks bor rett ved en sterk radiosender av noe slag, kan NRK, brannvesen, drosjer etc. høres på alle frekvenser.

Så Maycom-radioen med koax og flott antenne på taket, kombinert med en NRK P1-sender ikke langt unna = trøbbel;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, og du sier noe der.

 

Det jeg mente var at jeg en gang i tiden kjøpte en pakke med to antenner, en pisk, og en lengre antenne som jeg henger opp i vinduet (jeg er ikke så dreven på radioterminologi).

 

Jeg kan godt tenke meg at lokasjon er problemet, siden alt fungerte fint hjemme hos mor og far på landet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de ivrigste putter på en slik en mellom koax/antenne og radioen:

 

antennefilter

 

Et slikt filter vil, avhengig av kvaliteten, dempe litt av flyradiosignalet, (ulempe) men dempe masse på de frekvensene du ikke vil at scanneren skal "stri med".(kjempefordel hvis du ikke har en altfor bra mottaker)

 

Men i og med at et slikt filter vil koste det samme som hele radioen din blir det vel drøyt;)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...