Gå til innhold

Chuck Yeager - en levende legende


Olav M. Rønningen

Anbefalte innlegg

Som flyentusiast "hele livet" har jeg, i likhet med de fleste andre flyinteresserte, ikke kunnet unngå å få med meg hvem Chuck Yeager er. Chuck, eller han heter vel rettere sagt Charles E. Yeager, har en absolutt bemerkelsesverdig karriere bak seg. Etter å ha fløyet P51 Mustang under WWII har han fortsatt med å gjøre utrolig mye dristig og spennende innenfor flyging. Nå er han forlengst "pensjonist med tusen jern i ilden" og flyr igjen bl.a P51 Mustang som han selv eier, men nå utelukkende for kosens skyld.

79-åringen har en rimelig imponerende merittliste!

 

Studér selv "CV'en" til mannen: Chuck Yeager's merittliste

 

En flyverhelt! "[blink]"

 

[ 21.10.2002, 13:15: Endret av: Olav M. Rønningen ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Sander, glad at du tar et visdomsord fra en av de eldre flyentusiaster. Hvis du liker fly historie er Bob Hoovers karriaere like spennende, om ikke mer, enn Chuck Jeager. Jeg saa Bob Hoover paa Reno Air Races for et par uker siden og han ser selvfoelgelig eldre ut, men han er fortsatt med paa alle store fly stevner; EAA Sun'Fun i Florida, Oshkosh, Reno osv. Haaper du faar glede av boken. Jeg leste ferdig en annen fly historie bok nylig som heter "North Star Over My Sholder" av Robert "Bob" Buck. En veldig godt skrevet bok om "commercial aviation".

 

Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder film av Bob Hoovers stunts.

Har noen greid å finne noe av dette som mpeg,avi eller

streaming video på nettet?

Jeg har sett commander oppvisningen hans på video, men

er spesielt ute ettr å få sett Mustang-oppvisningen hans.

Jeg tror ikke han har fløyet Mustang-oppvisning på mange

år, men har hørt at den var litt ekstrem, med bl.a.

negativ G på den stakkars Merlin motoren...

 

Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...