Jens-Ole Kjølberg Skrevet 30. oktober 2010 Del Skrevet 30. oktober 2010 Det begynner å bli mange Spitfire painter nå, håper dere orker et par til... Neste Norske Spitfire ut er PT882 ”FN-K” fra 331 skv slik den så ut tidlig i 1946. Britisk roundel, skrog bånd og serie nr er tydelig overmalt med farger som ikke matcher. I forhold til AH-S fra samme periode er Norsk vingeroundel i samme størrelse som RAF roundel, men skrog roundel er mindre (motsatt fra AH-S). Dette er godt synlig på bilder fra vinteren 45-46. Norsk flagg er malt på under cockpit. Her kommer en serie med screenshots av FN-K med AH-S som wingman fra tidlig ”1946”. Godt synlig er selvfølgelig også at NH550 har ”klippa” vinger og at Norsk roundel og serie nr derfor er malt forskjellig. De kortere klippa vingene (vingetippene var tatt av) gjorde flyet mer manøvrerbart i lavere høyde, men ga motsatt effekt under høytflygning. Norge fikk en god blanding av begge vingetyper på de flyene vi kjøpte for bruk etter krigen. Det samme var tilfelle med vanlig og høyt sideror. Alle kombinasjonene er mulige med Realair Spitfire IX’n. PT822 ”FN-K” kommer sammen med to painter av ”MJ931” FN-L i merker fra Mai/sommer 1945 for å komplimentere samlingen av 331 skv fly. Dette gir totalt 13 forskjellige Norske painter til Realair sin Spitfire IX, enjoy! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Steve Strøm Skrevet 4. november 2010 Del Skrevet 4. november 2010 flott, flott og flott!!!!!! Jeg syntes denne fuglen er fantastisk!!! Kan man egentlig få nok at norske paint?? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Premium Medlem Ernst K.Furuhatt Skrevet 4. november 2010 Premium Medlem Del Skrevet 4. november 2010 Glimrende paints, gnistrende gode bilder! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jens-Ole Kjølberg Skrevet 5. november 2010 Forfatter Del Skrevet 5. november 2010 Vel, flere painter er på vei..hehe Bl.a. Spitfire IX JL-361 "A-CD", 1950 finish. A-"XX" var et kodesystem som ble innført som ga flyene individuelle koder og ikke skvadron koder slik som fra krigen. Dvs; Første bokstaven "A" betydde Spitfire og de to neste bokstavene var flyets individuelle kode. Disse kodene fulgte flyet uansett hvilken skvadron det tilhørte. Dette var svært upopulært med skvadronene ettersom man mistet eierforholdet til flyene og mot slutten av tjenestetiden til Spitfire ble de gamle FN og AH kodene gjeninnført. ”Blåruss” har til alle tider kommet med ”smarte” ideer… Har malt opp Spitfire PR.XI A-ZB (samme som står på g-moen) med å bruk IX skroget. Ikke helt riktig for denne foto rekke modellen, men det nærmeste som finnes til FS. Hovedsaklig er forskjellene at PR.XI ikke har bevæpning, men 3 kameraer bak cockpit (et rettet til venstre og to nedover), har en større olje tank i fremkant av motor og at halehjulet kan tas inn (tatt fra Spitfire VII hvis jeg ikke husker feil). Men basisen er fortsatt et IX skrog. Koden A-ZB fulgte systemet som er nevnt over med A for Spitfire og de tre PR.XI maskinene hadde kodene ZA, ZB og ZC. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.