Gå til innhold

Aircraft categories


Marius Stedjan

Anbefalte innlegg

Marius, FAA/FAR bruker "category" som den bredeste klassifrisering av luftfartoey. Deretter kommer "class" og "type". Category deles inn i fem; airplane, rotorcraft, glider, lighter than air og powered lift. Du kan oversette selv. Med unntak av "gliders" og "powered lift", hvaer "category" er delt opp i "class". Til slutt er "class" delt opp i "type" som er merket og modell. For eksempel "airplane" kan deles opp i Single-Engine Land, Single-Engine Sea, Multi-Enigne Land og Multi-Engine Sea. Rotorcraft kan deles opp i Gyroplane og Helikopter osv. Et luftfartoey deles ogsaa inn i seks categorier for sertfisering; Normal, Utility, Transport, Aerobatic, Restricted og Experimental.

 

For eksempel en B737 er klassifisert som Airplane (category), Multi Engine (class) og Boeing B737 (type). I tillegg er flyet sertfisert som "Transport" category.

 

Haaper dette hjelper?

 

Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann Marius. Jeg ser Clamer's svar og naar du spurte om bokstav "category" saa burde jeg ha sett det...? Ja ja, man kan ikke faa med seg alt mulig... Aircraft approach kategorier, basert paa "computed approach speed" har vaert i bruk lenge paa Jeppesen's Approach Charts. FAA bruker Aircraft approach categories for aa bestemme "landing minimums" som du nevnte basert paa 1.3Vso. Clamer, hva er det du refererer til naar du sier "New PANS-OPS"...?

 

Dag... "Instrument elev"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

PANS-OPS står for Procedures for Air Navigation Services-Aircraft Operations og baseres på kriteria fra ICAO. Når man skal designe en SID,STAR, Approach osv. blir dette gjort etter visse fastlagte kriterier som skal sørge for nødvendig hinderklarering. Fram til nov.1982 var det PANS-OPS som ble brukt, etter dette tidspunktet kom det nye kriteria, derav "New PANS-OPS".

I USA er det vel TERPS som har blitt brukt, United States Standard for Terminal Instrument Procedures.

Det står gjerne oppgitt på platene hva slags design criteria som har blitt lagt til grunn under utforming av prosedyren.

 

Clamer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann Clamer! Takk for opplysningen. Ja du har rett i dette med TERPs for IFR prosedyrer i USA. Det har vaert noe kombinasjoner hvor for eksempel SID's og textual IFR departure procedures naa kalles DP.

 

Clamer, jeg fikk en Seaplane Rating i sommer og ser fram til aa proeve dette i Norge. Jeg antar at FAA sertifikatet ikke er godkjent i Norge men jeg hadde selvfoelgelig ikke noe mot aa sitte i hoeyre setet heller... Hvor vil du foreslaa a leie et sjoefly for en tur med tanke paa natur utsikt osv.?

 

Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går ut ifra at du tenker på kategoriene som benyttes i prosedyre design som New PANS-OPS

Har en liste et sted, men fant den ikke akkurat nå. F50 og DH8 er iallefall B category, selv om Widerøe tidvis opererer med DH8 som A "[smil]" B737, DC-9, MD-80 er C, 767, DC-10, MD-11 er D osv.

Kategorien er jo basert på Vth/Vref (1,3 ganger stall speed i landingskonfigurasjon, hjul og flaps ute ved maksimum sertifisert landingsvekt), så du kan jo finne det ut for den typen du flyr.

Merk at dette er IAS

 

A < 91 B 91-120 C 121-140 D 141-165 E 166-210

 

Håper dette var til hjelp!

 

Clamer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Clamer. Kjempefint om du kunne sende meg e-mailen hans. Hjemme addressen min er som beskrevet her "djohnsen@houston.rr.com" eller jobb som er "djohns01@coair.com". Som tidligere nevnt tok jeg sjoeflylappen her i sommer med en god venn av meg Niels (Danske... men det holder jeg ikke mot han... ha ha). Niels er B737 instruktoer hos oss og har en Cessna 210 som vi bruker ofte. Vi har tenkt paa aa gaa samen om et sjoefly neste aar. Vet ikke akkurat type men vi ser paa en del "Experimental" fly. Jeg vet ikke om det er en egen sjoefly forening innenfor NAK men her i USA har de en Seaplane Association som har mye informasjon.

 

Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...