Gå til innhold

Taksilys/Landningslys


Jack J Jackson

Anbefalte innlegg

Tja, "Pilotene svarer" ville vel være et godt sted å lufte slike spørsmål?

 

Slik jeg forstår det er det størst forskjell mht. landingslys. Taxi-lys aktiveres når flyet er klar for å taxe (usikker om det gjøres før eller etter klarering til å taxe) og av etter avgang. Ved annkomst aktiveres de før landing og slås av før flyet svinger inn mot stand/gate (unngå blending av bakkemannskap).

 

Landingslys er det litt værre med, spesielt med tanke på flytyper som har utfellbare lys slik som MD80-serien, MD11 og 73NG (de to midterste under buken). Dessuten ser det ut til å være flere forskjellige regler i bruk. I hvoedsak kan vel dette være ganske korrekt for landingslys tror jeg;

- Avgang: På ved "line up", av enten under "post departure clean-up" eller ved 10000ft/FL100

- På ved passering av 10000ft/FL100 eller på siste del av innflyvning (oftest etablert på ILS/LLZ, men visuelle innflyvninger kan ha en annen variasjon?), av når flyet forlater rullebanen (arrival cleanup)...

 

Korriger meg gjerne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke et fasitsvar på når man MÅ slå dem på...

 

SOP'er har hva selskapet ønsker, og det varierer fra selskap til selskap (som er hvorfor du finner forskjellige svar).

 

Lovgivning krever at visse lys er tilgjengelige, men det er alltid opptil crewet å bestemme, dersom det skulle være nødvendig (landingslys kan være ekkelt i snøvær, strobe'en er ekkel i skyer etc).

 

 

Er en sticky om det i Pilotene Svarer (OBS - Ofte besvarte spørsmål).

 

 

Hilsen T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der strides de lærde, da det er mange forskjellige prosedyrer på det, alt avhengig av hvilket selskap en flyr for. Men som regel er taxelysene på når taxing til rwy in use er gitt, og de skrus av når hjula tas opp. I Widerøe skrus taxilysene av når flyet er klarert for avgang, og de skal ta av. Ved ankomst skrus de på når flyet er på final. På jet ser det ut til at de skrus på når hjulene tas ned.

 

Hva landingslys angår, er det en grei hovedregel at de skrus på ved entring av rullebanen, og av ved avkjøring. Noen skrur de av eller på ved passering av 10000 fot, alt etter om de skal opp eller ned. Noen har også det med å skru de av ganske umiddelbart etter avgang, og gjerne på ved nedfelling av hjul.

 

Som du sikkert skjønner, er det mange forskjellige rutiner i de forskjellige selskapene/flyene. Håper du ble ihvertfall litt klokere av min ikke fullt så enkle forklaring. :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra det jeg leser i BSL F 1-1 er det ikke krav om bruk av landingslys.

 

 

 

§ 2-14. Lanterneføring for luftfartøy i luften og på land eller islagt vann

 

(1) Med de unntak som fremgår av femte og sjette ledd skal luftfartøy under flyging i tiden mellom solnedgang og soloppgang føre følgende lanterner: a) antikollisjonslanterner, i den hensikt å tiltrekke seg oppmerksomhet når luftfartøyet er utstyrt med slike lanterner, og

b) navigasjonslanterner, i den hensikt å indikere luftfartøyets flygebane i forhold til en iakttaker som ikke oppholder seg ombord i luftfartøyet. Andre lys som kan forveksles med lyset fra navigasjonslanternene skal ikke vises.

 

 

(2) Med de unntak som fremgår av femte og sjette ledd skal luftfartøy i tiden mellom solnedgang og soloppgang vise lys i samsvar med følgende: a) alle luftfartøy i bevegelse på ferdselsområdet på en flyplass skal føre navigasjonslanterner i den hensikt å indikere fartøyets bevegelsesretning i forhold til en iakttaker utenfor luftfartøyet. Andre lys som kan forveksles med lyset fra navigasjonslanternene skal ikke vises.

b) alle luftfartøy på ferdselsområdet på en flyplass skal føre lanterner i den hensikt å indikere fartøyets strukturelle utstrekning med mindre luftfartøyet er stillestående og på annen måte tilstrekkelig opplyst eller belyst, eller området det befinner seg på er merket med hinderlys. Når luftfartøyet ikke er utstyrt med slike særskilte lanterner som er nevnt, føres i stedet navigasjonslanterner.

c) alle luftfartøy i bevegelse på ferdselsområdet på en flyplass skal føre lanterner i den hensikt å tiltrekke seg oppmerksomhet når luftfartøyet er utstyrt med slike lanterner. Når luftfartøyet ikke er utstyrt med særskilte lanterner for formålet, føres i stedet antikollisjonslanterner når slike finnes.

d) alle luftfartøy i bevegelse på ferdselsområdet på en flyplass med motor(er) i gang skal vise dette ved å føre lanterner når fartøyet er utstyrt med lanterner for dette formål. Når luftfartøyet ikke er utstyrt med særskilte lanterner for formålet, føres i stedet antikollisjonslanterner når slike finnes.

 

 

(3) Med unntak av femte ledd skal alle luftfartøy under flyging og som er utstyrt med antikollisjonslanterner, også vise disse lys i tiden mellom soloppgang og solnedgang.

 

(4) Med unntak av femte ledd skal alle luftfartøy: a) som beveger seg på ferdselsområdet på en flyplass og som er utstyrt med antikollisjonslanterner, eller

b) som befinner seg på ferdselsområdet på en flyplass og som er utstyrt med særskilte lanterner for å vise at motoren(e) er i gang, også vise lys fra disse lanterner i tiden mellom soloppgang og solnedgang.

 

 

(5) En fartøysjef kan slå av eller redusere intensiteten på hvilke som helst av de blinkende lanterner som luftfartøyet fører for å oppfylle kravene i denne paragrafen, såfremt det er klart eller sannsynlig at lyset fra lanternene: a) i alvorlig grad influerer på tilfredsstillende utførelse av fartøysjefens plikter, eller

b) fører til at iakttakere utenfor luftfartøyet blir utsatt for skadelig blending.

 

 

(6) Bestemmelsene i første og annet ledd får ikke anvendelse for seilfly og bemannede friballonger som i tiden mellom solnedgang og soloppgang skal føre lanterner spesifisert i forskrift om bruk av seilfly og forskrift om luftfart med friballong i BSL D.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...