Gå til innhold

Prøvetur med forviklinger Del 1


Anbefalte innlegg

Heisann alle sammen

 

For en liten stund siden fikk jeg gjennom kjente vite at det fantes en nyrestaurert flyvedyktig CA12 Boomerang.

Etter litt research fant jeg ut følgende om flytypen.

Den ble bygget av Commonwealth Aircraft Corporation som holdt til i Melbourne. CA-12, CA-13, CA-14 og CA-19 var de modellbetegnelsene som ble bygget under WWII. Første flyging fant sted 29.mai 1942 og ble satt inn i aktiv tjeneste i 1943.

Det ble bygget totalt 250 stk. hvorav 105 stk. CA-12. Den ble bygget for stor manøverbarhet og ikke hastighet, maks speed 265 knots og en service ceiling på litt over 15000ft.

Ble primært brukt til bakkestøtte under raidene på Solomon øyene og på Borneo. Ble også brukt som markørfly da de slapp røykbomber i lav høyde slik at de større bombeflyene hadde gode referanser på bombemål.

 

Da det finnes bare 3 flygedyktig maskiner igjen av denne typen hvorav to står på museum pluss en ombygd en-seter til to seter som fløy 26 juni 2009, så ble interessen min vekket av det det fantes en fjerde maskin klar for testflight. Det var en eldre herre med bakgrunn fra RAAF som hadde brukt pensjonstiden sin på restaurere en CA-12 Single seater VH-MHR. Etter litt prat med denne karen var han interessert i at jeg skulle foreta den offisielle jomfruturen med denne maskina så jeg var ikke sen om å la meg overtale. Det eneste trøbbel var at denne maskina befant seg på andre siden av jorda, den sto på YMAV Avalon utenfor Melbourne. Men jeg sier ikk neitakk til et slikt tilbud så jeg bestilte billetter i en fei.

Ruta blei som følger:

ENGM - EGKK Norwegian 737-300 ca. 2 timer flyging

EGLL - VHHH Qantas 747-400 ca. 12 timers flyging

VHHH - YMML Qantas 747-400 ca. 10 timers flyging

 

Startet fra Gardermoen tidlig en morgen.

PGateGardermoen.jpg

 

Nå er ikke Norwegian mitt fortrukne førstevalg, men alt for å spare penger :)

 

Vi kom oss relativt fort avgårde og det var bra fordi jeg kunne ikke tåle noe spesielt lange forsinkelser da jeg skulle videre fra Heathrow og trengte å ta buss fra Gatwick.

Line-uptakeoffENGM.jpg

 

Så var vi avgårde på første legg

ClimbingoutENGM.jpg

 

Vi fløy en SKI 5A SID utfra Gardermoen

OnrouteSKI.jpg

 

Midtveis ute i Nordsjøen kom kapteinen på speakeren å sa at vi måtte diverte til EGLL fordi det var en bombetrussel på Gatwick og flyplassen var stengt. Det gjorde meg ingenting :) Her er vi nær London.

Londoninsight.jpg

 

Mot innflygning Heathrow Rwy 27R

OverLondon.jpg

 

Parkert på Gate på EGLL med fint besøk ved siden av.

AtgateEGLLNorwegian.jpg

 

Etter en skikkelig "Engelsk frokost" bar det ut til denne maskina. Norwegian hadde dratt til Gatwick da flyplassen var åpnet igjen. Det hadde vært falsk alarm.

AtgateEGLLwithQantas.jpg

 

Pushback. Var heldig og fikk klappsete på denne turen her. Hyggelig de "Aussiene" :)

ReadyforpushbackEGLL.jpg

 

Lineup Rwy 27R for takeoff.

ReadyfortakeoffEGLL.jpg

 

Så klatrer vi ut fra Heathrow og setter nesen mot Hong Kong. Laaang tur.

ClimbandturnoutEGLL.jpg

 

Virkelig en stilig paint på dette flyet.

NicepaintOutEGLL.jpg

 

Vi er iferd med å forlate UK.

UKCoast.jpg

 

Natten kommer fort når man flyr østover. Her er vi et eller annet sted over Russland.

OverRussia.jpg

 

Stille og rolig i cockpit nå så jeg tar et bilde og går og legger meg Fikk låne senga til reservepiloten. Snakk om service.

NightoverRussiafcockpit.jpg

 

Mer følger.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...