Gå til innhold

SAS på feil kurs igjen!


Helge Bø

Anbefalte innlegg

Jeg stemmer for at hele SAS-ledelsen byttes ut!

 

For nå har konkurransetilsynet avdekket at SAS igjen planlegger å selge et stort antall billetter til langt under kostpris, med et mål for øye...å knekke Norwegian. Men denne gang har konkurransetilsynet advart SAS, og vurderer å gripe direkte inn i denne skitne taktikken deres.

 

Samtidig går SAS-ledelsen ut med at selskapet har store økonomiske problemer, 40 fly må selges og flere hundre piloter kan bli oppsagt...flere milliarder må spares inn.

 

På grunn av dette blir det heller ikke noen gjenåpning av ruten Oslo-New York likevel.

 

SAS-ledelsen sier altså først en ting, og kommer med det komplett motsatte neste dag. Hvordan kan vi stole på et slikt selskap? Det finnes jo ingen logikk eller langsiktig planlegging i beslutningene deres. Jeg mener som sagt helt klart at supperådet på toppen nå må fjernes, før det går nedenom og hjem med hele selskapet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Phew, vilka högtravande dumheter!

 

SAS ägnar sig åt offensiv marknadsföring, alla bolag/bedrifter med lite vett skulle genast se till att slå till på små uppstickare, comon sense inom busines!

 

Att sen dra in SAS sina uppsägningar i sama tråd, var är relevansen, läs bedriftsekonomi, minskade personalkostnader innebär inte alltid att man må minska på MF!

 

Jonas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok SAS-ledelsen som kommer med dumheter. Jeg kommer med realiteten her. Der i gården har man tydeligvis ingen forståelse for sunn bedriftsøkonomi, og den håpløse strategien deres har jo fått en rekke norske bedrifter til å boikotte selskapet!

 

SAS lærer aldri av sine feil "[Rullende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Helge Bø:

Det er nok SAS-ledelsen som kommer med dumheter. Jeg kommer med realiteten her.

 

Okej, det låter ödmjukt! Vad baserar du det på? Syns mig som du slingrar dig från kärnfrågan om konkurens....

Återigen ödmjukt, vad har du för meriter inom bedriftsøkonomi? Jag får mitt bröd på bordet som marknadsanalytiker och tycker det hela verkar fullt logiskt!

 

Der i gården har man tydeligvis ingen forståelse for sunn bedriftsøkonomi, og den håpløse strategien deres har jo fått en rekke norske bedrifter til å boikotte selskapet!

NEWSFLASH..det finns andra bedrifter än norska, mig veterligen flyger väldigt många svenska, danska och för all del norska företag med SAS, vill minnas att jag hört en del Norsk bland affärsmän (folk i trista kostymer) på de flighter jag varit på i sistonde...

 

SAS lærer aldri av sine feil :rolleyes

 

Nejeh... "[Eek!]"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du ansatt i SAS kanskje? "[stort

Skulle nesten tro det...

 

Nope, way off...jobbar du på Expressen eller Aftonbladet? Verkar som det med tanke på dina "avslöjanden"....

 

Ja det høres jo logisk ut at SAS selger billetter med tap for å knekke en konkurrent, og for å klare dette må selge en masse fly og sparke en haug med ansatte... "[Rullende

 

Återigen Helge; var är sammanhanget? Jag är tämligen övertygad om att avskedanden (som är planerade sen en ganska god tid) inte samanhänger med rabatten i Norge...ta ett djup andetag och njut av fri konkurens som låter dig resa billigare, och faktiskt, om SAS nu lyckas knäcka Norwegian, det dyker säkert upp flera nya sellskap!

 

Jonas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min avatar har ingen sammenheng med hvilken bransje jeg er i nå,(vet ikke hva "fõga" betyr) men den er ikke sivil.. "[smil]"

 

Men lønnsomheten er faktisk alltid det fremste målet.

Og at det er lønnsomt, tja, det har iallefall gjort Norge til et av de rikeste landene i verden...

 

[ 29.09.2002, 00:50: Endret av: Svein Olsen ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Svein Olsen:

Men lønnsomheten er faktisk alltid det fremste målet.

Og at det er lønnsomt, tja, det har iallefall gjort Norge til et av de rikeste landene i verden...

Tja, Norges ekonomi kan ju diskuteras, vad får du betala för en BMW330i 2001? "[stort Skattetryck och lite olja kan åstadkomma underverk....

Därmed inte sagt att Sverige är bättre än norge, ni har ju trots allt Akkers Brygge og Karl-Johan, perfekt för en eller två...eller kanske tre pils! "[stikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Svein Olsen:

Men lønnsomheten er faktisk alltid det fremste målet.

Helt riktig Svein.

 

Om alle norske bedrifter hadde gjort som SAS så stakkars oss...

 

Istedet for å jobbe med å bedre lønnsomheten i selskapet, så bokfører SAS på forhånd store tap for å knekke en konkurrent. Høres dette fornuftig ut? Nei absolutt ikke, og det strider i tillegg mot norsk lov. Derfor blir SAS fulgt med argusøyne av konkurransetilsynet, i tilfelle de gjøkene i ledelsen finner på nye tvilsomme sprell...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Svein Olsen:

Er ikke interessert i å betale noe som helst for en "Kebab-traktor".....
"[stort

 

Aker brygge, og Karl Johan....

 

Vel vel, sikkert bra nok, men heldigvis finnes det steder som er mye bedre enn norges største "knark-stad"...

Oops, esqueze me, förstod inte att ni var så snarstuckena i Norge, nåväl, har undvikit att posta här i några år, lär väl se till att hålla mig undan i fortsättningen.... "[sur]"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ment som et humor-innlegg....

"Kebab-traktor" er et annet navn for BMW, ikke noe annet.

BMW er et yndet bilmerke for mange av våre "nye landsmenn", derfor får den et slikt kallenavn.

Jeg er ikke særlig interessert i biler, derfor skrev jeg det slik.

 

Og når det gjelder Oslo, så er det heller ikke min favorittby... "[Cool]"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Helge! What took you so long? "[blink]"

 

quote:

Opprinnelig postet av Helge Bø:

Jeg stemmer for at hele SAS-ledelsen byttes ut!

Det röstar jag för också! Men av lite andra orsaker än dina...

 

quote:

Opprinnelig postet av Helge Bø:

For nå har konkurransetilsynet avdekket at SAS igjen planlegger å selge et stort antall billetter til langt under kostpris, med et mål for øye...å knekke Norwegian. Men denne gang har konkurransetilsynet advart SAS, og vurderer å gripe direkte inn i denne skitne taktikken deres.

Njae... Konkurranse tilsynet har inte avdekket noe. De har ställt sig undrande till att SAS kan sälja så billiga biljetter som de gör. De hävdar att SAS och Braathens måste ha högre omkostnader och därför dyrare biljetter.

 

Men för att kunna hävda det så måste altså Tillsynet veta om de olika bolagens vinst kalkyl.

Det är säkert riktigt att SAS/BRA har högre kostnader, men vad vet vi om Norwegians vinstfaktor? Vad vet vi om SAS/BRA:s vinst?

Om SAS säger att de bara vill tjäna 1% på sina ruter, och Norwegian kanske vill tjäna 15%, så är det tillåtet..! Det är inte tillåtet (enligt Norska Konkurranse tilsynet) att gå med förlust för att konkurrera ut sina motståndare.

 

Att justera sina priser efter marknaden är just kärnan i marknadsekonomi. Norwegian kommer in och dumpar priserna, då följer SAS/BRA med.

 

Att den norska stat "skyddar" Norwegian måste jag bara le lite av... Det är lite paradoxalt att en stat som är medlem i en av världens största karteller, OPEC, ska belära privat näringsliv hur man bedriver konkurrens..!

 

quote:

Opprinnelig postet av Helge Bø:

Samtidig går SAS-ledelsen ut med at selskapet har store økonomiske problemer, 40 fly må selges og flere hundre piloter kan bli oppsagt...flere milliarder må spares inn.

Japp! Fast senaste kvartalsrapporten pekade på över 1MRD i vinst! Nu visar man till förlust för att rättfärdiggöra ytterligare outsourcing av produktion, och uppsägning av egen personal...

 

quote:

Opprinnelig postet av Helge Bø:

På grunn av dette blir det heller ikke noen gjenåpning av ruten Oslo-New York likevel.

Nej. Fast Lindegaard sagt det till pressen.

Kanske du minns att jag skrev att du inte ska höra så mycket på vad den mannen säger i pressen? "[blink]"

 

quote:

Opprinnelig postet av Helge Bø:

SAS-ledelsen sier altså først en ting, og kommer med det komplett motsatte neste dag. Hvordan kan vi stole på et slikt selskap? Det finnes jo ingen logikk eller langsiktig planlegging i beslutningene deres. Jeg mener som sagt helt klart at supperådet på toppen nå må fjernes, før det går nedenom og hjem med hele selskapet!

Så känner istort sett alla SAS anställda också!

 

Det enda vi ser är att SAS Koncernen expanderar kraftigt, men SAS Airline och Commuter dräneras för arbetskraft och produktion.

 

/Jörgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Helge Bø:

Er du ansatt i SAS kanskje?
"[stort

Skulle nesten tro det...

Helge! Det här har du som argument i flera diskussioner!

Tror inte det finns någon SAS anställd som vill ta sin företagsledning i försvar.

Men man må ju få påpeka brister i din logik för det?

 

quote:

Opprinnelig postet av Helge Bø:

Ja det høres jo logisk ut at SAS selger billetter med tap for å knekke en konkurrent, og for å klare dette må selge en masse fly og sparke en haug med ansatte...

Ja, först måste det bevisas att SAS verkligen säljer med förlust. Det kan vara så att de säljer med mindre vinst...

 

Så gör du det misstaget, igen, att se på SAS som ett Norskt bolag. SAS omstruktureringar beror inte på att de plötsligt fått 1 ny konkurrent, för SAS har måååånga konkurrenter.

Det beror på att SAS idag äger hela eller stor del av: Braathens, Wideröe, Skyways, Cimber, Spanair, Air Botnia. Har jag glömt någon? "[smil]"

SAS delar ut mängder av egen produktion till sina uppköpta flygbolag. De uppköpta kommer in på det som tidigare var SAS domän, och börjar operera på gamla SAS ruter, på bekostnad av SAS. Så SAS får mindre behov av folk och flyg.

 

Hur tror du det känns, som SAS anställd, att se att våra ruter läggs ned, och ett annat SAS ägt bolag kommer och börjar flyga där? Så får du höra att du får sparken, för att SAS tvingats lägga ned ruter...!

 

/Jörgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser i avisen (på lørdag?) at TV2 skal slutte å bruke SAS og gå over til Norwegian. HELT TOPP!!!!

 

SAS har dessuten ingen ting å beklage seg over. De har i alle år vært beskyttet av Staten/Regjeringen og fått fordelene, mens f.eks. Braathens alltid har måtte kjempe for å få "smulene".

 

Da Braathens i sin tid kom ut med sin 50-års jubileumsbok, så var det nok ikke tilfeldig at tittelen på boken ble:

"MOT ALLE ODDS".

 

Hilsen

Frank.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Frank Ånstad:

Ser i avisen (på lørdag?) at TV2 skal slutte å bruke SAS og gå over til Norwegian. HELT TOPP!!!!

Det var droppen! Då går SAS i konkurs! "[blink]"

 

quote:

Opprinnelig postet av Frank Ånstad:

SAS har dessuten ingen ting å beklage seg over. De har i alle år vært beskyttet av Staten/Regjeringen og fått fordelene, mens f.eks. Braathens alltid har måtte kjempe for å få "smulene".

Helt riktigt! Kan bara föreställa mig vad de BRA anställda kände i 1946 när SAS bildades och fick Konsesjon på utlandstraffiken. BRA var ju en av pionjärerna i branchen!

 

Verkligen tragiskt att se hur det kan gå när staten tar ett bolag under sitt skydd istället för att låta marknadskrafterna styra!

 

Men de senare åren så har ju inte SAS varit under beskydd direkt..!

 

quote:

Opprinnelig postet av Frank Ånstad:

Da Braathens i sin tid kom ut med sin 50-års jubileumsbok, så var det nok ikke tilfeldig at tittelen på boken ble:

"MOT ALLE ODDS".

Nej, en boktittel är väl sällan tillfällig! "[stort

Sorry! Kunde inte motstå frestelsen!

 

/Jörgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Jõrgen Toll:

quote:

Att den norska stat "skyddar" Norwegian måste jag bara le lite av...
Det är lite paradoxalt att en stat som är medlem i en av världens största karteller, OPEC,
ska belära privat näringsliv hur man bedriver konkurrens..!


Eh, bare en liten korrigering; Norge er ikke medlem i OPEC "[Rullende"[blink]"

 

[ 30.09.2002, 11:45: Endret av: Olav M. Rønningen ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Olav M. Rønningen:

Eh, bare en liten korrigering; Norge er ikke medlem i OPEC

Det var som fan?! Trodde alla oljeproducenter var medlem...

 

Ägg i ansiktet! "[skamfull]"

 

I stand corrected!

 

Man kan ju inte veta allt... Men nu vet jag det! "[blink]"

 

Edit: Olav, hade du något att tillägga i sakfrågan?

Är nyfiken på hu andra ser på detta...

 

/Jörgen

 

[ 30.09.2002, 13:20: Endret av: Jörgen Toll ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LOL "[stort"[stort ! Du er tilgitt, menig Jõrgen "[stort . Dismiss!

 

Opprinnelig postet av Jõrgen Toll:

quote:

Edit: Olav, hade du något att tillägga i sakfrågan?

Är nyfiken på hu andra ser på detta...


Nei, jeg har egentlig ikke noe å tilføye da jeg ikke føler at diskusjonen er av en slik karakter som frister å delta i. Dette har ikke noe med deg å gjøre, Jõrgen, jeg oppfatter deg som en seriøs og hyggelig kar på alle vis. Det er bare det at jeg vet for lite om hva som rører seg blandt disse flyselskapene til at jeg vil mene noe om det.

Joda, jeg har alltid vært Braathens sympatisør, og jeg konstaterer at de flyr ennå om enn nå i kompaniskap med "erkefienden". Det er nok bare slik det er i vår tid, sammenslåinger av denne type vil vi nok få se mye mer av i fremtiden.

 

Mulig dette høres en smule naivt ut; men jeg håper at både SAS, Norwegian, Braathens og Widerøe etterhvert finner sine "nisjer" i luftfarten vår, og da gjerne på en måte som gjør at samtlige kan bestå i en eller annen form. Det har jo i den senere tid også blitt rene folkevandringen mellom disse selskapene og jeg tror nok at mange har mye å tjene på at roen snart bør gjenopprettes.

 

"[Rullende , jeg mente hvis litt allikevel, Jõrgen "[stort .

 

I will now dismiss! "[stort

 

[ 30.09.2002, 13:48: Endret av: Olav M. Rønningen ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Helge Bø:

Jeg stemmer for at hele SAS-ledelsen byttes ut!

 

For nå har konkurransetilsynet avdekket at SAS igjen planlegger å selge et stort antall billetter til langt under kostpris, med et mål for øye...å knekke Norwegian. Men denne gang har konkurransetilsynet advart SAS, og vurderer å gripe direkte inn i denne skitne taktikken deres.


Hvis Norwegian har beskyttelse fra den Norske stat, trenger de vel ikke i det hele tatt å bry seg om om SAS forsøker å knekke de ?

 

quote:

Opprinnelig postet av Helge Bø:

På grunn av dette blir det heller ikke noen gjenåpning av ruten Oslo-New York likevel.

Ishj da...

 

quote:

Opprinnelig postet av Helge Bø:

Jeg stemmer for at hele SAS-ledelsen byttes ut!

Jeg mener som sagt helt klart at supperådet på toppen nå må fjernes, før det går nedenom og hjem med hele selskapet!

Tror du seriøst at SAS går konkurs pga dette ?

 

quote:

Opprinnelig postet av Frank Ånstad:

Ser i avisen (på lørdag?) at TV2 skal slutte å bruke SAS og gå over til Norwegian. HELT TOPP!!!!

Jeg repeterer:

Tror du seriøst at SAS går konkurs pga dette ? "[stort

 

BTW, så er alt dette og all krangel i denne tråden Norwegian sin skyld, hadde de ikke startet opp dette lavprisselskapet, så hadde alt vært bra ! "[stikk"[blink]"

 

[ 30.09.2002, 13:46: Endret av: Timmy Brandt ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...