Timmy Brandt Skrevet 24. september 2002 Skrevet 24. september 2002 Hei En ting jeg lurt litt på i det siste. Jeg bor ikke langt unna ESSA, ARN, Stockholm Arlanda u name it (ironi fra tidligere inlegg) Her flyr det mange Boeing 73x maskiner og også endel Airbus A321 & A3xx Jeg har hørt store forskjeller på motorlyden, der Airbus har en mer "pipete, hylende" lyd enn Boeing som har en mer "bråkete, tung" lyd, ikke så lett å forklare, men dere skjønner hva jeg mener. Jeg trodde lenge at dette var pga Pratt & Whitney vs Rolls Royce, men dette viset seg jo å være feil. Så derfor spør jeg dere her nå. Søkte på SAS hjemmeside og fant SAS fleet og fant ut at Airbus 32x har CFM56-5C4 motorer og Boeing 73x har CFM56-7B, hvilket er ganske lik betegning (så jeg gikk ut ifra at det faktisk var nesten like motorer på de) Søkte etter de forskjellige betegnelserne på google og fant denne siden med "motor stuff" Dette ble sikkert et langt å kjedelig innlegg, men jeg håper at noen av dere der ute gidder å ta dere tid til å svare meg. Jeg får nesten ikke sove om natta Spørsmålet var altså (for de som har gullfiskminne) Hvorfor bråker Boeing mye mer en Airbus !? [ 24.09.2002, 11:59: Endret av: Timmy Brandt ] Siter
Kristoffer Rivedal Skrevet 24. september 2002 Skrevet 24. september 2002 Trodde A321 til SAS hadde IAE V2500 motorer som MD-90? Siter
Sean Berntsen Skrevet 24. september 2002 Skrevet 24. september 2002 Skjønner hva du mener. Airbusen har liksom en slags "metalic" lyd. Siter
Timmy Brandt Skrevet 24. september 2002 Forfatter Skrevet 24. september 2002 quote: Opprinnelig postet av Kristoffer Rivedal: Trodde A321 til SAS hadde IAE V2500 motorer som MD-90? Nei, ikke ifølge på SAS sin hjemmeside, se link i mitt første inlegg. Altså, kan godt hende at CFM56-5C4 betyr IAE V2500, det vet jeg ikke. quote: Opprinnelig postet av Sean Berntsen: Skjønner hva du mener. Airbusen har liksom en slags "metalic" lyd. Jupp, u got it [ 24.09.2002, 15:13: Endret av: Timmy Brandt ] Siter
Kristoffer Rivedal Skrevet 24. september 2002 Skrevet 24. september 2002 Tror vi sier IAE jeg.. MD-90 http://www1.airpics.com/showimg.php?imgid=27404 A321 http://www1.airpics.com/showimg.php?imgid=28670 Siter
Kristoffer Rivedal Skrevet 24. september 2002 Skrevet 24. september 2002 Og SAS har gjort feil på siden sin før de... Siter
Kristoffer Rivedal Skrevet 24. september 2002 Skrevet 24. september 2002 Og når jeg tenker meg om kan det vel være CFM56-5C4 de har på A340? Eller er jeg helt på ville veier nå? Siter
Kenneth G. Sørensen Skrevet 24. september 2002 Skrevet 24. september 2002 Ifølge Bill Harms produksjonslister over kommersielle jetfly (Commercial Jet Aircraft Census) så har SAS International Aero Engines V2530-A5 på sine Airbus A321-232. Dette er samme motortypen som brukes på MD90-30 (IAE V2525-D5). Dette støtter forøvrig en observasjon jeg har gjort angående forskjellene på Airbus'er med IAE og CFM-motorer. IAE-motorene som sitter på Airbus sine fly har nemlig "vanlige" thrust-reversere av Cascade-typen med store "skyvedører" på begge sider av motorene. SAS har denne typen reversere på sine Airbus A321-232 og det får meg til å tro på Bill Harms sin oversikt fremfor SAS Flightops sin oversikt. Edit: Ser nå i ettertid at SAS står oppført på IAE sin kundeoversikt med både MD90 og A321.. CFM-motorene på Airbusene har en annen type reverser. Denne har to dører på hver side av motoren som åpnes utover og bakover. Disse kalles Pivoting Doors, og finnes blant annet på SAS sine Airbus A340-300 som er utstyrt med CFM56-motorer. Virgin A340 med "Pivoting Doors" Kuwait Airways A340 med "Pivoting Doors" Frontier A319 med "Pivoting Doors" US Airways A319 med "Pivoting Doors" Scandinavian A340 med "Pivoting Doors" Scandinavian A340 med "Pivoting Doors" Scandinavian A321 med "Cascade-reverser" Scandinavian A321 med "Cascade-reverser" Scandinavian MD90 med "Cascade-reverser" Scandinavian MD90 med "Cascade-reverser" Heh.. Dette ble mye greier.. Vel... V2500 sin "Ducted Fan" har en diameter på 161,29 cm, mens CFM56-5C4 har 173,48 cm. IAE sine vifteblader er lettere og har bredere korde enn CFM sine, og de kjøres på høyere turtall en CFM kjører sine på. Det kan vel forklare at CFM-motorene har en dypere og mer bærekraftig lyd enn IAE-motorene... (EDIT: Diverse skriveleifer, korreksjoner, og tilføyelser..) [ 24.09.2002, 17:12: Endret av: Kenneth G. Sørensen ] Siter
Bjørn Erik Hansen Skrevet 24. september 2002 Skrevet 24. september 2002 JEG HATER 737-400 LYDEN! Siter
Morten Melhuus Skrevet 24. september 2002 Skrevet 24. september 2002 Noen som husker den gamle Trident 3'n til BA på Fornebu? Fytti&5$#! Forskjellen i lyd har mye å gjøre med bypass luften i de forskjellige motorene. Mer bypass, mindre bråk. På de nyeste motorene er det bare ca 15 % (hvis jeg husker riktig) av luftmengden som passerer gjennom kompressorene og turbinen. Rolls Royce motorene har også "innkapslet" bypass'en hele veien bakover, har kanskje litt å si det også Morten Siter
Lars K. Rønes Skrevet 24. september 2002 Skrevet 24. september 2002 Du kan si det sånn: Airbus høres ut som en fisete liten toyota med en 1.1 motor.. (bzzzzzz) Mens boeing høres ut som en skikkelig amerikansk V8'ter som oser av krefter! (buldring) Personlig liker jeg best V8'tern, og da også Boeing.. De to favorittflyene: 747 og 737 Lars Siter
Timmy Brandt Skrevet 25. september 2002 Forfatter Skrevet 25. september 2002 1000 takk alle for deres svar. Nå kan jeg sove igjen på natten! Siter
Kenneth G. Sørensen Skrevet 25. september 2002 Skrevet 25. september 2002 quote: Opprinnelig postet av Lars K. Rønes: Du kan si det sånn: Airbus høres ut som en fisete liten toyota med en 1.1 motor.. (bzzzzzz) Mens boeing høres ut som en skikkelig amerikansk V8'ter som oser av krefter! (buldring) Personlig liker jeg best V8'tern, og da også Boeing.. De to favorittflyene: 747 og 737 Lars Oser av krefter? Ser nå ut som om det bråker mer enn det går, spør du meg.... Nei hvis du hører på en Boeing 757 med sine RB211-535E4 så hører du hvordan en motor skal låte... Siter
Lars Chr. Hansen Skrevet 25. september 2002 Skrevet 25. september 2002 quote: Opprinnelig postet av Kenneth G. Sørensen: Oser av krefter? Ser nå ut som om det bråker mer enn det går, spør du meg.... Nei hvis du hører på en Boeing 757 med sine RB211-535E4 så hører du hvordan en motor skal låte... som den vi så på OSL den 18? (Icelandair med RR-motorer) Siter
Morten B. Skrevet 25. september 2002 Skrevet 25. september 2002 quote: Opprinnelig postet av Bjørn Erik Hansen: JEG HATER 737-400 LYDEN! sig: Im a aircraft lover! hummm.. Stemmer vel kanskje ikke helt ? For min del, hadde jeg hatt mulighet, skulle jeg bodd i telt mellom 6L og 6C på palma de Mallorca.. Sniffet fuel og digga alskens flylyder til alle døgnets tider.. (bortsett fra når jeg var ute og jassa ball på byen, da ) Siter
Lars K. Rønes Skrevet 25. september 2002 Skrevet 25. september 2002 quote: Opprinnelig postet av Kenneth G. Sørensen: quote: Opprinnelig postet av Lars K. Rønes: Du kan si det sånn: Airbus høres ut som en fisete liten toyota med en 1.1 motor.. (bzzzzzz) Mens boeing høres ut som en skikkelig amerikansk V8'ter som oser av krefter! (buldring) Personlig liker jeg best V8'tern, og da også Boeing.. De to favorittflyene: 747 og 737 Lars Oser av krefter? Ser nå ut som om det bråker mer enn det går, spør du meg.... Nei hvis du hører på en Boeing 757 med sine RB211-535E4 så hører du hvordan en motor skal låte... 757 er jo Boeing det også da.......... Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.