Gå til innhold

Skåronge på heavy MP.


Anbefalte innlegg

  • Premium Medlem

Søndagsturene er nettopp utvidet til også å gjelde onsdagskveldene, bare at da handler det om "Big Irons" . Jeg har ikke så mye erfaring med å drasse på store busser over lengre avstander, men stilte likevel opp som nysgjerrig tilskuer på Gardermoen i kveld. Med nyrestaurert Boeing 707 i hangaren, var det fristende å øve litt på oppstart og taxing i det store fellesskapet. Og før jeg forstod hva som foregikk, hadde Jan Arild lurt meg inn i køen for store fly på vei til take off.- Kjempenifst og kjempegøy!! Det var jo like godt oppmøte som på søndagsturene, så det var et imponerende skue da de store maskinene linet opp, og drønnet nedover rullebanen :D .

 

hea1.jpg

 

hea2.jpg

 

hea3.jpg

 

hea4.jpg

Litt trøbbel i dag også, med en server som slo seg av et par ganger, men det satte ingen demper på opplevelsesfaktoren i kveld.

 

hea5.jpg

Snart passerte vi 20000 fot i et spektakulært lys, så man kunne nesten glemme at dette var MP .

 

hea6.jpg

Med min begrensede kunnskap om avansert navigering, fulgte jeg stjernene denne kvelden, og Jan Arilds stjerne blinket vei helt fram til Arlanda :grin: .

 

hea7.jpg

 

hea8.jpg

Dessverre røk serveren like før landing, så alle som stod linet opp i mottakelseskommiteen på Arlanda gikk glipp av den grasiøse landingen. Heldigvis slapp de å bli vitne til at jeg

skalv ukontrollert, så jeg kunne logge av i fred og ro.

Det var akkurat som jeg hadde fryktet, MP med heavys er minst like gøy som med bushflyvning, så nå er jeg redd det blir 2 (!) kvelder i uka med låste dører og nedrullede gardiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

 

Takk skal dere ha.

 

Likar navigasjonen din Minnar meg på ei innsegling til Bergen hamn eg utførte midt på natta utan kart for nokre år sidan...

 

He he, VFR på sjøen og i lufta er tingen. Men jeg fylte faktisk flightplan for denne MP-turen, og kunne orientere meg delvis ved medfølgende kart i 707ern. Det som er vanskelig er å operere korrekt doppler-navigasjon som 707 er utrustet med.

Det er faktisk simulert i modellen fra CS, men krever både tålmodighet og en del kunnskap. Her er jeg i tvil om hvor langt jeg skal strekke en uskyldig hobby, og da er det fristende å henge seg på hardcore-gutta som har dette mer som yrke enn hobby :grin: :grin: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...