Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ernie etterlyster en liten review om Porter'n som bushfly i PNW-land.

 

Jeg må si at denne maskina har jeg blitt glad i, på mange måter. Den er en utmerket STOL-maskin. Tar av og lander på utrolig kort rullebane, den har krefter under climb og stuper ned fra cruisehøyde uten å protestere. Det er ikke uten grunn at Porter'n blir mye brukt blant fallskjermhoppere, og det heter seg at dette er den eneste maskina som lander før hopperne.

 

Det er FSD-International som har utgitt maskina. Den har eksistert til FSX i flere år, men mange har ikke helt "funnet" den enda blant Beavere og Cessnaer.

 

Akkurat nå ligger prisen på 21 dollar komplett sett med maskiner, hjul, amphibian og ski-variantene. Du får med 12 liveries også, og det finnes noen painter på avsim.com å laste ned.

 

Innstallering er problemfri og det følger også med en loadmanager som i tillegg lar deg velge realismenivå og annet.

 

Maskina flyr godt, føles helt riktig både på land og i luften og i sjø. Selv har jeg oppdaget to små bugs hos meg, og det er at kompasset i vindusrammen er borte og at det er noe snag med throttle controll om denne går til idle på bakken. Etter take off da, så vil du ikke kunne komme høyere enn 100 knop desverre. Det står en del om dette på forumet og det er ikke alle som opplever dette heller.

 

Litt mer om maskina, satset fra hjemmesiden:

 

Custom models built individually for Flight Simulator X and Flight Simulator 2004.

 

Takes advantage of all animation and texturing effects available to each version of the simulator.

 

Ultra-realistic flight modeling, with user selectable realism.

 

Full 2D panel/virtual cockpit systems and switch integration - VC fully functional.

 

Realistic panel lighting features.

 

Full system modeling.

 

Configurable cabin for passenger, skydiving or cargo.

 

12 additional paint schemes available

 

Complete documentation and checklists.

 

 

Litt data om Porter'n:

 

 

Aircraft Dimensions

Wing span 49' 10"

Length 35' 9"

Height 10' 6"

Track 9' 10"

Wing area 306.77 sq. ft.

Weight and Balance

Empty weight 2,800 lb.

Maximum Takeoff Weight (MTOW) 4,850 lb.

Maximum Landing Weight 4,850 lb.

Engine

Pratt & Whitney Canada PT6A-27 free turbine turboprop corresponding to manufacturer specification No. 583

Normal Speed - Gas Generator 38,100 RPM

Normal Speed - Power Turbine 33,000 RPM

Normal Speed - Propeller Shaft 2,200 RPM

Propeller

Manufacturer Hartzell Propeller, Inc.

Hub Model HC-B3TN-3D

Blade Model T-10178 C

Altitude Limits

Maximum Operating Altitude 25,000 ft.

Service Ceiling 28,000 ft.

Airspeed Limitations

VA-Maneuvering Speed (4,850 lbs) 112 KIAS

VA-Maneuvering Speed (4,000 lbs) 107 KIAS

VA-Maneuvering Speed (3,300 lbs) 151 KIAS

VMO-Maximum Operating Speed 151 KIAS

VNO-Max Structural Cruising Speed 122 KIAS

VNE-Never Exceed Speed 144 KIAS

VS-Stalling Speed - flaps up 54 KIAS

VSO-Stalling Speed-Landing Config. 47 KIAS

VX-Best Angle-of-Climb Speed 72 KIAS

VY-Best Rate-of-Climb Speed 77 KIAS

Maximum Glide Speed (4,850 lbs) 85 KIAS

 

Så over til litt bilder. De sier mer enn tusen ord, eller noe....

 

Her er Load Manageren og dens funksjoner:

Load.jpg

 

Ikke verdens vakreste fly kanskje, men utrolig morro å fly

2010-7-6_1-0-12-24.jpg

 

Store dører, skyvedør på ene siden for enkel utgang for hoppere og doble dører på andre siden gjør det til en lek å laste flyet med cargo

2010-7-6_1-0-57-845.jpg

 

Fulllastet i cargoversjon. Interiørmessig får du fire varianter. Passasjerversjon med seter, fallskjermhopper, tom cargo, og fullastet cargo.

2010-7-6_1-1-50-697.jpg

 

Litt detaljbilde fra halehjulet

2010-7-6_1-2-13-748.jpg

 

2010-7-6_1-5-42-924.jpg

 

Slik ser 2-D cockpit ut, desverre ikke verdens vakreste, men til gjengjeld bruker jeg stort sett VC og den fungerer utmerket spør du meg.

2010-7-6_1-7-17-573.jpg

 

Sidepanelet med bl.a brytere for lyd osv.

2010-7-6_1-7-24-13.jpg

 

Flyet har eget A/C-anlegg og her styrer du alt som har med luft å gjøre enten inne i cockpit eller motor

2010-7-6_1-7-49-738.jpg

 

Her har vi VC, jeg syns den er stilig, med manglende klokker, rot i cockpit (brusbokser og blad) osv. Dette gir bare inntrykk av et skikkelig bushfly spør du meg...

2010-7-6_1-8-57-561.jpg

 

Selvsagt kan du rydde om du er av den typen også...

2010-7-6_1-9-9-511.jpg

 

Fullastet med cargo til en gjeng laksefiskere

2010-7-6_1-9-36-971.jpg

 

Da var vi på vei, maskina har ingen problemer med å ta av fullastet og klattrer gjerne voldsomt om du ønsker det.

2010-7-6_1-13-14-694.jpg

 

Store vinduer gir deg god oversikt og utsikt

2010-7-6_1-15-32-886.jpg

 

Detaljbilde av klokkene i VC

2010-7-6_1-17-2-813.jpg

 

 

Skrevet

Takeoff fra den første sandbanken vi landet på og leverte utstyr.

2010-7-6_1-24-26-898.jpg

 

Framme på den andre sandbanken og leverer resten av lasten. Da er det bare å finne veien tilbake etter middagen gjengen inviterte meg på.

2010-7-6_1-37-41-295.jpg

 

 

Så ja, jeg kan varmt anbefale denne maskina om man er ute etter en turboprop til bushbruk eller ren GA-trafikk :)

  • Premium Medlem
Skrevet

Du verden, dette var grundig og flott presentasjon! Regner med du får lønn fra både Pilatus og Alaskan Winds :grin: . Har jo sett denne modellen før, men jeg trodde den var portover (og ikke Porter....)?? Har også vært borti at en ny modell var på gang, men klarer ikke å finne igjen det innslaget. Må kanskje vurdere denne på nytt, da den ser ut til å være et godt alternativ til Skywagon (og Beaver).

 

Takk skal du ha Jan Arild, du er ikke snau!! :D .

Skrevet

Meget bra repportasje Jan Arild.

Jeg hadde det litt på følelsen da jeg sa i en annen post at "kanskje du viste litt mere om denne maskina enn meg.." Så sant så sant.

 

Jeg gikk til innkjøp av dette flyet her nå i helga, og jeg klarer ikke å hoppe ut av denne cockpiten. Det er ett meget godt alternativ til Beaveren synes jeg Ernst.

Skulle bare ønske at det gikk an å bli kvitt denne 100 kias bugen. Den kommer og går iløpet av en tur med flere landinger, og ikke skjønner jeg hva som gjør det.

 

Er det noen som veit noe mere om akkurat dette?

Skrevet

Flott at dere likte "review'en" av Porter'n.

 

Det er en flott maskin, er akkurat nå på en 3 timers tur fra Vancouver til Dawson Creek for å starte mitt sommerprosjekt med å fly Alaskan Highway. Den starter i Dawson Creek og ender opp i Delta Junction i Alaska.

 

Det er mulig jeg har funnet løsningen på problemet med 100 knops stoppen etter landinger.

 

Et par trykk på '-tasten gir meg full effekt tilbake ser det ut som. Har iallefall ikke hatt problem på denne turen etter at jeg fant ut dette. En liten "workaround" men funker det så funker det :)

 

 

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...