Jens-Ole Kjølberg Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 Fra Little Norway og Hawk 75 går nå turen til Asia og Vietnam.. En lite kjent side av helikopter krigen over Vietnam var det Amerikanske luftforsvarets bruk av UH-1F/P Huey’er. Et lite antall av de kamuflasjemalte ”foxtrot” og ”papa” kort kabin Huey’ene ble brukt av USAF for å støtte hemmelige/spesial operasjoner over ikke bare Vietnam, men også Kambodsja og Laos av den legendariske 20th Special Operations Squadron. Hovedoppgaven var innsetting/uthenting av små oppklaringslag fra de amerikanske spesialstyrkene. Siden taktisk luftstøtte ikke var tilgjengelig av politiske grunner når de ”fløy over gjerdet” som de kalte det og inn i nabolandene, brukte de tungt bevæpnede UH-1P helikoptre med både rakettpoder og to kabin monterte GAU-2 miniguns. Skavdronen ble kalt ”the Green Hornets og brukte "hornet" som radio callsign. 20th SOS piloten James Fleming fikk utmerkelsen Medal of Honor i 1968 for å ha reddet ut SOG (Green Berets) oppklaringslag ”Chisel” på syv manns som hadde gått i kontakt med en stor fiendtlig styrke i det sentrale høylandet i Sør Vietnam på grensen til Kambodsja. Det var nesten et mirakel at helikopteret og SOG laget kom seg ut i live ettersom et stort antall fiendtlige soldater var i ferd med å storme landingssonen. De satte av Claymore sektor virkende ladninger 360 rundt LZ’n for å gi de et pusterom for å nå helikopteret til Fleming, patruljeføreren måtte henge seg etter en taustige da de tok av med fienden kun få meter fra helikopteret. To gunship P’er ga tung dekkningsild for Fleming, men selv en av gunshipene ble skutt ned (besetningen greide å autorotere ned i en klaring og ble plukket opp av en annen UH-1F rett foran nesen til Nord Vietnamesiske soldater). Jeg har malt Nemeth sin UH-1C som den “F”n Fleming fløy under det overnevnte toktet, 64-15492, og “P” gunship 65-7929 slik de så ut sent på 1960-tallet. USAF kort kabin Hueyen var et slags Frankensteins monster med kabinen fra UH-1B, motor tatt fra den store CH-3 (som USAF hadde kjøpt for mange ekstra motorer til..) og den lange halebommen med bagasjerom fra UH-1D. Men den best synlige forskjellen fra hærens Beller var uten tvil motorinstallasjonen som måtte bygges om for å bruke den nye GE T58 motoren, motor exhausten kom ut på høyre side og ikke bak. Men C’n er ingen dum stand inn for både F og P’n og Bellen ser virkelig krigersk ut i full USAF kamuflasjemaling. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tom Knudsen Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 Likte denne best jeg http://img.photobucket.com/albums/v216/JensOle/USA/Scrshot5632.jpg Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.