Gå til innhold

Hjelp med fmc PMDG 737 og Vatsim


Anders furse

Anbefalte innlegg

Skal ta en tur på Vatsim fra Gardermoen til Kastrup i kveld, men lurer på en ting. Ruten er GOTUR UL996 SVD og waypoints er:

 

ENGM ENOS N6012.2 E01105.0 138 24 283

GOTUR N5954.0 E01135.0 UL996 169 42 259

AKIBA ESMM N5912.7 E01147.3 UL996 169 7 218

OSLOB N5905.7 E01149.4 UL996 169 52 210

KELIN N5814.6 E01203.3 UL996 169 29 159

LALIL N5746.4 E01210.6 UL996 169 39 130

TOPLA N5708.2 E01220.3 UL996 169 59 92

SVD 116.20 N5610.1 E01234.4 172 33 33

EKCH EKDK N5537.1 E01239.4

 

Hvilken waypoints skal jeg sette inn i FMC? Sid'en går alltid bra, men når jeg får STAR av Atc og skal sette inn den i fmc får jeg bare route discountly og så fucker hele ruten seg opp. Regner med at Sid'en jeg får leder til GOTUR og så flyr jeg til alle de andre, men hvilke waypoints skal jeg ikke sette inn i FMC? Skal jeg drite i SVD og EKCH og heller bare fly til TOPLA for så å sette inn star en min etter jeg har kryssa TOPLA? Dette ble VELDIG rotete, men jeg håper dere forstår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ENGM og EKCH er det eneste du ikke skal putte inn i FMC'en av det du har listet opp der. (Heller ikke koordinatene til punktene da). Opplever du Discontinity går du til LEGS-siden og leter deg fram til det første hullet du finner i ruta. For å fylle hullet trykker du på fix'en som kommer etter hullet, slik at navnet på den kommer opp helt nederst på FMC-skjærmen, og trykker så på linjen hvor feilmeldingen kommer opp. Om fix'en før og etter feilen har samme navn, trykker du på den etter feilen og trykker så på den med samme navn før feilen.

 

Håper det hjalp litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja! Og det er HELT vanlig!

 

Som Even sier

 

Opplever du Discontinity går du til LEGS-siden og leter deg fram til det første hullet du finner i ruta. For å fylle hullet trykker du på fix'en som kommer etter hullet, slik at navnet på den kommer opp helt nederst på FMC-skjærmen, og trykker så på linjen hvor feilmeldingen kommer opp. Om fix'en før og etter feilen har samme navn, trykker du på den etter feilen og trykker så på den med samme navn før feilen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var flighten fullført, alt gikk bra bortsett fra STAR som vanlig. Kom ikke opp route disconility nå, men STAR'en sto til venstre og til høyre sto det (VECTOR) I tilleg sto den NO ROUTE. Hva gjorde jeg feil denne gangen? Alt gikk heldigvis greit siden ATC førte meg fram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at ikke alle STAR fører helt inn på finalen, mange blir terminert på et punkt for at du så skal bli vektorert av ATC (slik som det sto VECT på fmcen din).

 

Det du ofte kan gjøre når du ikke har atc på er å koble sammen ruten der den blir delt, eller å navigere på egenhånd videre på approachen :)

 

PS: Bruk kart!! da skjønner du hvordan ting henger sammen, og hvorfor ting kommer som de gjør når du f.eks legger inn en STAR!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...