Henrik Bergman Skrevet 28. april 2010 Del Skrevet 28. april 2010 Noen som har peiling på Anti/DE iceing? og som kunne tenkt seg å forklare litt?? :confused: :grin: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erlend Andrè Larssen Skrevet 28. april 2010 Del Skrevet 28. april 2010 Hva lurer du på da? De-iceing er som navnet sier fjerning av is på flyet på bakken. Dette gjøres med varmt vann (ca 80*C) som er blandet med glykol for å senke frysepunktet. Er det -10 grader ute hjelper det ikke å spyle bort is med vann som allikevel fryser på igjen etterpå, derfor må blandingen ha et lavere frysepunkt. Anti-ice er et tiltak for å hindre dannelse av is på fly og gjøres som oftest etter de-ice ved nedbør. Da legges et lag av en litt seigere (mer viskøs) glykol på flyet. Denne væsken holder seg på vingen til flyet er i luften, og beskytter mot isdannelse i en beregnet tidsperiode. Dersom anti-ice utføres etter de-iceing, kan væsken man de-icer med ha et frysepunkt som er inntil 3 grader varmere enn utetemperaturen. Det vil si at man kan bruke rent vann (frysepunkt 0*C) ned til -3*C outdoor air temperature (OAT) Den preventive virkningen av anti-ice varer bare en viss tid før flyet enten må ha tatt av, eller må inn til ny behandling. Virkningen (Holdover time) beregnes etter nedbør, OAT og væsketype/blanding. Det finnes også flere forskjellige anti-ice systemer på flyene. Det kan være varmeelementer på propeller og i forkant av vinge, eller "boots" som er gummilister langs vingeforkanten som kan blåses opp for å knekke av is. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ivar Skaugstad Skrevet 28. april 2010 Del Skrevet 28. april 2010 Godt overskriften var veiledende, etter det jeg ser så er dette alt å bedømme.. Ett spørsmål. :grin: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Henrik Bergman Skrevet 28. april 2010 Forfatter Del Skrevet 28. april 2010 Tusen takk for svar. -ja.. Emne ble litt i letteste laget, men det var fordi jeg ikke hadde så mye tid, og måtte bli fort ferdig (dårlig unnskyldning) :grin: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.