Stian Rossland Skrevet 27. mars 2010 Del Skrevet 27. mars 2010 Hei. Jeg ble litt sjokkert av lønningene til piloter i USA. Er det virkelig så store lønnsforskjeller mellom piloter i statene kontra norske. Det er en lang og dyr utdannelse, og med sånne lønninger vil flysikkerheten lide. En pilot tjener mindre en en manager på en fast-food restaurant, det er bare vannvittig Se innslaget fra michael moore sin siste film Capitalism: A love story under. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rolf Arne Beck Skrevet 27. mars 2010 Del Skrevet 27. mars 2010 Er nok ikke bare i USA du finner slike tilstander. Det er mange desperate mennesker som er villige til å godta ganske dårlige arbeidskontrakter (lav lønn, betale egen rating, etc) bare for å få en jobb slik at den halve millionen (++) med lånte penger de brukte for å bli piloter ikke var bortkastet. Jeg forstår dem jeg, men det bidrar nok til å ødelegge arbeidsmarkedet for alle piloter. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stian Rossland Skrevet 28. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2010 Jeg var ikke klar over at tilstanden er så dårlig. Flyselskapene utnytter vel piloter, da deres eneste ønske er å fly. Finnes det en risiko for at norske SAS/Norwegian piloter vil lide samme skjebne ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aslak Iversen Skrevet 28. mars 2010 Del Skrevet 28. mars 2010 I Sverige har Skyways sparket alle pilotene og deretter leid dem inn igjen på kontrakt via formidlingsselskap. De får da utbetalt lønna hvor som helst i verden, men får ingen pensjonsopptjening eller forsikringer. Ingen arbeisgiveravgift. De betaler ikke skatt med mindre de gjør dette individuellt. De har ingen ansettelsessikkerhet utover kontrakten. SAS sine piloter har så vidt jeg forstår hatt en nedgang i lønn og ytelser på ca 30%. Norwegian ansetter nye piloter på samme type kontrakter som Skyways, men der har foreningen begrenset bruken av disse i 6 måneder + en utvidelse på et par måneder før de nye enten skal ansettes fast eller sparkes. Ryanair starter base på Rygge med kontraktspiloter og styrmenn som betaler for å fly. De ansetter ikke erfarne styrmenn pga av dette. FR en en bastard av et selskap som starter ny base i Norge. De ligger ikke under norske luftfartsmyndigheter. Pilotene betaler ikke skatt og har ingen rettigheter i Norge. Ingen arbeidsgiveravgift. Torbjørn kan kanske fortelle dere om løsarbeidersytemet i Easy. FR sine piloter blir mobbet og får sparken bare de nevner ordet forening. Norwegian sine står utenfor fellesskapet i Norsk Flygerforbund og IFALPA. Widerøe ligger litt på siden med gode betingelser og bra lønn. Helikopterselskapene i oljesektoren likeså. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.