Gå til innhold

Pilots on Food Stamps.


Stian Rossland

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg ble litt sjokkert av lønningene til piloter i USA. Er det virkelig så store lønnsforskjeller mellom piloter i statene kontra norske. Det er en lang og dyr utdannelse, og med sånne lønninger vil flysikkerheten lide. En pilot tjener mindre en en manager på en fast-food restaurant, det er bare vannvittig

 

Se innslaget fra michael moore sin siste film Capitalism: A love story under.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok ikke bare i USA du finner slike tilstander. Det er mange desperate mennesker som er villige til å godta ganske dårlige arbeidskontrakter (lav lønn, betale egen rating, etc) bare for å få en jobb slik at den halve millionen (++) med lånte penger de brukte for å bli piloter ikke var bortkastet.

 

Jeg forstår dem jeg, men det bidrar nok til å ødelegge arbeidsmarkedet for alle piloter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Sverige har Skyways sparket alle pilotene og deretter leid dem inn igjen på kontrakt via formidlingsselskap. De får da utbetalt lønna hvor som helst i verden, men får ingen pensjonsopptjening eller forsikringer. Ingen arbeisgiveravgift. De betaler ikke skatt med mindre de gjør dette individuellt. De har ingen ansettelsessikkerhet utover kontrakten.

SAS sine piloter har så vidt jeg forstår hatt en nedgang i lønn og ytelser på ca 30%.

Norwegian ansetter nye piloter på samme type kontrakter som Skyways, men der har foreningen begrenset bruken av disse i 6 måneder + en utvidelse på et par måneder før de nye enten skal ansettes fast eller sparkes.

Ryanair starter base på Rygge med kontraktspiloter og styrmenn som betaler for å fly. De ansetter ikke erfarne styrmenn pga av dette. FR en en bastard av et selskap som starter ny base i Norge. De ligger ikke under norske luftfartsmyndigheter. Pilotene betaler ikke skatt og har ingen rettigheter i Norge. Ingen arbeidsgiveravgift.

Torbjørn kan kanske fortelle dere om løsarbeidersytemet i Easy.

 

FR sine piloter blir mobbet og får sparken bare de nevner ordet forening. Norwegian sine står utenfor fellesskapet i Norsk Flygerforbund og IFALPA.

 

Widerøe ligger litt på siden med gode betingelser og bra lønn. Helikopterselskapene i oljesektoren likeså.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...