Gå til innhold

Multiplayer 210210 - Tongass Wilderness mountains


Anbefalte innlegg

Ja så var det dags for en ny tur på multiplayeren. Vi startet opp grytidlig på morgenen i Wrangell og satte kursen opp til Bob Quinn Lake via Stikine River og dalene opp. Fra Bob Quinn Lake fulgte vi dalene over til Telegraph Creek og så ned og over isbreene i Stikine Ice Fields til Petersburg.

 

Mye dramatikk på turen idag, med flere nødlandinger grunnet kaldt vær og ising. Ja, vi måtte til og med forlate ett fly på isbreen ettersom det ikke gikk å få liv i dette igjen oppe i kulda. -20 grader gjør sitt med en enkel forgasser....

 

Fantastisk realistisk og herlig tur satt opp av Fred, og i et område som man aldri blir lei av.

 

men over til bildene fra dagens happening.

 

Her er vi på vei opp Stikine River. Det er lite "gruppebilder" fra meg idag grunnet tekniske problemer og flere av flyene kunne jeg desverre ikke se.

2010-2-21_20-24-18-84.jpg

 

Et utrolig vakkert landskap, enten man liker fjell,daler og fjorder og kyst. Utrolig godt laget dette sceneryet.

2010-2-21_20-53-10-68.jpg

 

Her ligger vi godt å tett samlet, og det er enda fler fly rundt meg fikk jeg vite.

2010-2-21_20-53-41-512.jpg

 

2010-2-21_21-31-50-461.jpg

 

2010-2-21_21-33-17-603.jpg

 

2010-2-21_21-42-38-556.jpg

 

Her har vi landet i Bob Quinn Lake. Lurer på om det er det Canadiske forsvaret som driver å tester ut noe stealth helikopter her jeg... hehe.

2010-2-21_21-7-10-365.jpg

 

På vei fra Telegraph Creek. Dette er egentlig en F18 som holdt følge med oss og passet på gjengen. Tett og fin flyging og ingen skulle komme å "kødde" med oss nei....

2010-2-21_22-38-14-797.jpg

 

2010-2-21_22-50-48-16.jpg

 

Det blir nesten ikke bedre enn dette vil jeg tro....

2010-2-21_22-57-22-297.jpg

 

Over isbreen vi fulgte ned til fjorden og Petersburg. Her fikk to av oss problemer, og en måtte forlate flyet. Jeg klarte akkurat å berge meg og 50 fot over isbreen våknet motoren fra dvale igjen slik at jeg kom meg velberget ned.

2010-2-21_23-13-18-414.jpg

 

Bare vakkert....

2010-2-21_23-13-31-717.jpg

 

På final in til Petersburg, og vil med dette bildet takke Fred for den jobben han gjør med å planlegge turer og legge opp fantastiske ruter for oss alle sammen. Takk til reisefølget også som gjorde dette til en flott opplevelse og en av de bedre turene på multiplayeren.

2010-2-21_23-27-10-869.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får vel slenge ut noen bilder jeg også, de er uredigerte (foruten cropping)

 

Før start, jeg stillte i en CH-53 "stallion", de andre fløy litt mer 'underground' maskiner :)

MP21feb_00091.jpg

 

Da var vi på vei mot første stopp, telegraph creek

MP21feb_00095.jpg

 

MP21feb_00096.jpg

 

Med ett arbeidsjern som klokker 230 kts så kan man koste på seg en liten kaffepause på en eller annen knaus med god utsikt.

MP21feb_00103.jpg

 

Skiftet til ett litt mindre helikopter, B412. Her fra stoppested #2 (som jeg ikke husker navnet på i farten. Jan Arild parkert nærmest, og hvis jeg ikke tar mye feil så var det Andreas som kom susende i twin otteren (som står på hodet ned i RWY)

MP21feb_00105.jpg

 

Så bar det videre, og nå var vi 2 helikoptere

MP21feb_00116.jpg

 

Over en ås og stupe ned i neste dal ([size:8pt]ser du det andre helikopteret[/size]?)

MP21feb_00117.jpg

 

Minutter etterpå kom første mayday melding, Ernie mistet motorkraft og det endte med nødlanding på den islagte elva. Det gikk ikke så lang tid før Fred fikk det samme problemet, og benyttet seg av samme løsning, nødlanding på elva :)

MP21feb_00120.jpg

 

Etter at Fred led samme skjebne som Ernie (og Fred skulle ikke bli den siste heller), så skiftet jeg over til ett annet leketøy ved river ettellerannet :grin:

Dette er fra når vi skulle over isbreen, da mitt nye leketøy hadde 2 spreke jetmotorer bakider, så kunne jeg jo koste på meg og komme meg på litt avstand og ta bilde av gutta boys når de slet seg opp og over isen :D

MP21feb_00129.jpg

 

Yupp...vi var nå 2 veps som surret rundt og rundt og rundt våre tappre fjellfarere som slet med frossne tær og frossne forgassere :)

MP21feb_00130.jpg

 

MP21feb_00131.jpg

 

Her har kulden krevd ett nytt offer, Paul-Andre måtte nødlande midt oppå isbreen :o

MP21feb_00138.jpg

 

Hilser på Jan Arild etter at han var kommet over på andre siden av isbreen, hvor han nesten led samme skjebne som mange før han...men bare nesten ;)

MP21feb_00142.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlige bilder Pasi :)

 

Her er en liten videosnutt over Bronson Creek som vi fløy forbi på vei opp til Bob Quinn Lake.

 

[video:youtube]a4a11U97fkI

 

 

Fant en til også som er verdt å se fra Juneau og the Alaskan Panhandle:

[video:youtube]OfpcJqpuuPw

 

Og denne videoserien er et "must" å se for oss bush-pilots!

 

http://www.flyalaska.com/youtube.html

 

 

Edit: La til en video til, og enda en til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Ikke lett å "hoppe" etter Jan Arild og Pasi, men her kommer noen flere bilder. - For min del var dette den flotteste og mest realistiske MP-turen jeg har vært med på !! Landskapet og lysforholdene kan nesten ta pusten fra en stakkar, og med dagens flymodeller må man være like påpasselig som når man flyr real. Vi måtte over noen høye fjell, og mens jeg var mest opptatt av å glane ut over den spektakulære utsikten, var jeg ikke nøye nok med å leane mixture. Dermed døde motoren min, med etterfølgende nødlanding på en islagt elv. Flere andre fikk føle samme realismen, og dette satte en ekstra spiss på søndagens sosiale møljeflyvning. Turens høydepunkt, bokstavelig talt, var passeringen av isbreen Stikine Ice, som snodde seg mellom fjell i over 10000 fot, på grensen av hva man bør utsette en liten Skywagon for.

 

wr1-1.jpg

Var tidlig oppe og klargjorde min Skywagon for dagens tur fra Wrangell.

 

wr2-1.jpg

Siden vi startet i grålysningen, fikk vi med oss et fantastisk lys i det sola steg opp over fjellene.

 

wr3-1.jpg

 

wr4.jpg

Det ser ut som noen flyr med flottører, men her er det serveren som lurer oss, det skal være Beaver med hjul.......

 

wr5.jpg

Jeg hopper over store deler av turen, da det allerede er godt beskrevet, og går rett over til Freds nødlanding. Det var ikke så lenge etter Telegraph Creek at Fred fikk problemer, men vi andre var ikke så langt unna, så vi tok turen nedom for å gi han noen trøstende klapp på skuldrene.

 

wr6.jpg

Så var det den svære breen og ditto fjellmassivet vi skulle klatre over. Her klarer neppe bildet å gjengi det fantastiske scenariet som vi opplevde, og her må jeg si vi fikk valuta for hva FSX handler om.

 

wr7.jpg

Under all dramatikken som fulgte ble vi spredd over et større område, men Fred og jeg holdt tett sammen over det mektige fjellmassivet, og ned siste strekket mot Petersburg.

 

wr9.jpg

Samling i Petersburg. Ikke alle nådde fram, og noen gikk over til blåselamper på slutten :whistle: . Men uansett hva man fløy med eller hvor langt man kom, så tror jeg alle hadde stort utbytte av denne turen. Retter en stor takk til FRED, som ledet oss "trygt" gjennom et spektakulært område av fantastiske Tongass Fjords. Og varme tanker går også til Geir Ove, som dansende på en eller annen balkong, sørger for at vi har en server andre bare kan missunne oss.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer "noen" bilder fra mitt kamera.

 

Oppmøte i Wrangell en tidlig morgen: 2010-2-21_20-10-21-178_small.jpg

 

Sludd og sol i morgentimene: 2010-2-21_20-16-1-624_small.jpg

 

Første smak på hva som ventet oss på turen, nydelig natur og fantastisk himmel: 2010-2-21_20-26-46-753_small.jpg

 

En lett formasjon opp dalen: 2010-2-21_20-34-39-991_small.jpg

 

Solen på vei opp, og varmer dalsidene: 2010-2-21_20-51-27-159_small.jpg

 

Første mellomlanding på Bob Quinn Lake. Andreas inn for en form for landing: 2010-2-21_21-4-45-574_small.jpg

 

Se etter to fly i skyformasjonen: 2010-2-21_21-12-33-85_small.jpg

 

På vei inn i dalen som fører oss til Telegraph Creek. Det var denne dalen Ernst ble lommekjent i, da han måtte nødlande her og ta bena fatt på vei tilbake til nærmeste tettbebyggelse. 2010-2-21_21-25-24-425_small.jpg

 

Ernst, Thor, Andreas og undertegnende venter på Telegraph Creek: 2010-2-21_22-11-46-719_small.jpg

 

Rett etter Take-off fra Telegraph Creek. Siste bilde av Fred før han melder Mayday og må nødlande på en frossen elv: 2010-2-21_22-19-56-0_small.jpg

 

Fred ble lokalisert og det ble satt igang en redningsaksjon. Motoren kom igang igjen og turen kunne fortsette: 2010-2-21_22-31-12-449_small.jpg

 

Fred og Paul Andre i tett foramsjon:

2010-2-21_22-45-36-613_small.jpg

 

Pasi tar meg igjen i sitt helikopter og følger meg en stund: 2010-2-21_22-49-58-465_small.jpg

 

Her er de fleste samlet igjen: 2010-2-21_22-52-7-880_small.jpg

 

Klatringen begynner før turens høyeste punkt. Ernst har kommet godt i gang: 2010-2-21_22-57-56-80_small.jpg

 

Pål

 

 

Fortsetter på neste side.

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter fra forrige side.

 

Ikke tro jeg var ferdig med dette, mere på lager.

 

Det ble stille på Teamspeaken når vi fløy over dette området, utrolig flott. Mange hakeslepp.

2010-2-21_22-59-40-192_small.jpg

 

Innflygning til Johnson Petersburg: 2010-2-21_23-20-16-369_small.jpg

 

Og her er endelig siste bilde fra meg, samling mens Jan Arild kommer inn for landing mens Kenneth følger i rolig tempo: 2010-2-21_23-28-3-208_small.jpg

 

Puuhh.

 

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...