Gå til innhold

Noen kjappe newbie-questions om Vatsim.....


Kjell-Erik_Aarsheim

Anbefalte innlegg

Har begynt å prøve meg litt på Vatsim, men på Lørdag da jeg var på var det ingen online tower på ENGM, så jeg koblet meg da til på 122.800 og textet mine intensjoner der... Man hva gjør man med Squawk? Skal man bare sette denne på 2000, eller skal man la Squawk'en stå i STBY etter takeoff, eller?

 

Når jeg flyr på Vatsim ser jeg ingen annen traffikk... jeg kan høre på de ulike radiofreq at det er andre på, men når et fly

er på final før meg, så kan jeg ikke se vedkommende, selv om jeg er connected....Ingen krise... men det ville selvsagt være litt mer real om man faktisk ser de andre også....

 

Men det merkeligste jeg var borti var når jeg kontaktet ENVA_APP på lørdag som var online og fikk beskjed om å fly en TGA01L approach til RW 09.... Da jeg nærmet meg final ba ATC meg om å sjekke QNH for han hadde meg på radar på 2400ft... Selv lå jeg imidlertid på 3000ft ift til høydemåleren, og QNH var riktig innstilt på 1035....Er det spesielle ting jeg må tenke på ift til VÆR når man kobler til Vatsim? Skal væroppsettet stå på "Custom Weather" når man starter FSX, eller spiller det ingen rolle hva denne står på? Er det viktig å bruke REAL dag/klokke etc for å få korrekt vær osv? Er ikke alltid jeg er så flink til å sjekke hva som står innstilt, og plutselig står FSX til sommer istedenfor vinter, 2008 istedenfor 2009 etc... (har en sønn som liker å leke litt innimellom, og tror nok han fikler litt vel mye til tider)

 

Noen som har en kjapp huskliste til ting man bør verifisere før man connecter til Vatsim for å få riktig vær, visuelle medspillere etc ;-)

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du flyr på Unicom trenger du ikke gjøre noe med squawk. Den setter seg til 2200 når du har 40 kts eller mer tror jeg. Men sett Sq Charlie når du taxer ut på runway :)

 

Når det gjelder vær og QNH osv ser jo ATC real weather. S om du da har ett helt annet vær enn han har følger gjerne forskjellige QNH også med. Om du har Active sky Bruk det! hvis ikke kan ud gå inn i SB og options og sette på Online update under weather seksjonen. Om du flyr på dagtid eller natt har ingenting å si :)

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det kommer text opp innimellom som sier at Været er oppdatert med metardata for engm, og evt andre områder jeg flyr gjennom - ser ut til at det er Vatsim eller SB som gjør dette, men virker ikke som FSX'en min påvirkes av dette været.

 

Ja, jeg har forøvrig Active Sky, men trudde ikke jeg kunne bruke den sammen med SB elle Vatsim og at det ville bli noe konflikt, så den bruker jeg bare når jeg flyr offline - og da funker været kjempefint...

 

Skal prøve å kjøre med Active Sky på neste gang da :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, prøvde dette og da stod det noe i Active Sky om at dette kun fungerer om du har en flightplan.... men betyr det at jeg må ha en flightplan i fsx/vatsim (det har jeg jo alltid) eller må jeg legge inn en flightplan i Active Sky? Prøvde nemlig det sistnevnte i en meny der og det som skjr da, uten unntak er at Xengine krasjer kort tid etter at jeg har iverksatt været og begynt å laste FSX....Kanskje jeg må starte FSX og connect'e til Vatsim først før jeg kan enable Vatsim vær i Active Sky???

 

Eller er det noen kjente problmstillinger til denne ifb med Win7 x64?

 

Kan fint kjøre active sky helt vanlig (gjør det når jeg flyr offline), og også med VatSim påslått har jeg testet - men legger jeg inn en flightplan i AS så kraskjer den... Må Man ha dette eller funker det uansett?

 

tenkte å prøve litt Vatsim igjen i kveld, og da vil jeg gjerne har korrekt vær ;-)

 

Fant det ut - det var tydeligvis en bug eller inkomp med Win7 x64. Lastet ned SP4 til ASX og nå funket det helt gull....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...