Gå til innhold

Vatsim - spørsmål


Adrian Sørbø Mathisen

Anbefalte innlegg

Hei!

Når jeg har lagt inn STAR på FMC skal jo ruta dannes seg på ND-en. Men da vet jeg jo bare reetningen, ikke fart og høyde. Skal ATC fortelle meg fart og høyde? Samme gjelder forøvig SID.

Lurer også på hvordan det er best å begynne for en newbie på VATSIM? for at jeg ikke skal ødelegge for andre, siden jeg ikke er helt stø på alt som de andre kanskje ikke er.

Holder på med å øve meg her hjemme, men jeg tør ikke helt hoppe i det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, eller på http://www.ippc.no/norway_aip/current/main.html kan du lese kart. Om du skal fly en SIG4L arrival inn til ENGM så står det: Cross VAKIR FL 140 or below

and max speed 250KIAS or as

instructed by ATC.

Advice ATC if/when reducing

below instructed speed.

 

å lære seg PMDg først kan være greit, men det er bare å ta kontakt med noen av oss VATSIM mennesker, så kan vi alltids hjelpe.

 

Og husk - Du ødelegger ikke noe som helst for NOEN ved å logge på. Alle har vært nye en gang, og gjort feil osv... Viktigste er at man lærer av feilene :) Du kan ta kontakt med meg på msn hvis du lurer på noe ang. vatsim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EDIT: Ahh, Alexander var raskere enn meg gitt... x) Her får du det samme en gang til da...

 

Hei Adrian =)

 

Under 10 000 ft skal man alltid holde seg under 250knop, med mindre atc har sagt noe annet. Om ATC ikke sier noe kan du styre farten din selv, men som sagt under FL100: < 250kt. På bakken er det vel maks 25kt tror jeg. Minstehøyder tror jeg du finner i LEGS menyen når du flyr Boeing. Ellers så finner du detaljert info om alle sid/stars her: http://www.ippc.no/norway_aip/current/main.html

 

Du kan starte når som helst :) Men du kan jo se an litt om du finner en flyplass med ATC som ikke er så altfor traffikkert. Da har ATC tid til å hjelpe deg ;)

 

Det er bare å hoppe i det. Opplæringen/øvingen starter først når man er i gang ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for mange gode svar!

Fløy nettopp en tur nå hvor jeg prøvde meg med SID, STAR og FMC (offline). Mange ting gikk bra, men andre trenger jeg svar på:

1. Jeg klarer å lese disse kartene, men jeg kan ikke vite hvilken SID/STAR jeg får av ATC, så da må jeg jo drasse med meg en haug kart på hver tur siden det ikke kommer opp høyder ol. på FD når man velger SID/STAR i FMC-en.

 

2. Jeg valgte en SID fra runway 01L på Gardemoen. Siden ble helt løyen, og havnet på et sted utenfor ruta mi. Hva er gjort galt der?

3. Det samme skjedde med STAR; dvs jeg fikk opp runwayen på ND men waypointene gikk en helt annen vei ned mot runway 35 (Flesland). Jeg skulle i utgangspunktet lande på runway 17. Dette klarte jeg ved å fly manuelt.

 

4. Og sist men ikke minst, når jeg var midt under flighten fikk jeg en FMC - melding som sa "Disconounity" eller noe. Den koblet seg fra, og når jeg skulle koble den på kom den samme meldingen opp igjen. Dette gjorde at resten av turen måtte flys manuelt, eller ved bruk av heading.

 

Vet dette var en del spørsmål, så jeg håper noen vil ta seg tid til å svare. på forhånd takk!!

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

feil kan alle gjøre..

husker ennå første gang jeg var online å sto parkert på bergen.

å sku rope opp tårnet,(kunne ikke icao koder da) men da ropte jeg opp København app i stede for enber_twr^^

DÆVEN det var flaut det^^

så da trodde jeg ikke det var atc i bergen å taxet ut på rullebanen å tok av, 1min senere så kom det opp i privat chatt at jeg måtte få klarering av enbr_twr FØR jeg kunne ta av.x)

haha

uansett så er vi alle stort sett behjelpelig diverse.

så er bare å ta kontakt.

men der hvor der er atc får du stort sett vite hvilken høyde å sid du er klarert for å gjærne speed å,

men er du alene så må en finne kart slik det er linket til på den 1.posten.

når du fly med fmc så kobler den seg stort sett ut etter at ruta er ferdig, men skal du på ils må du trykke på en knapp hvor det står APP. trykker du på den så skal flyet stablisere seg på ils så fremt du har plottet rett HDG å FRQ.

dette kan du finne ved å trykke på initref da kommer crq å frq for den rullebanen du har valgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å forsøke å forklare dette med rute, sid og star litt enkelt.

 

Tenk deg at du bor i drammen og skal inn til stortinget.

 

Ruten du da skal ta er E18 inn til Oslo (det blir det samme som jetways som det heter i luften. Men for å komme fram dit vi vil må vi kanskje kjøre på mange jetways. De punktene som ulike jetways møtes, er de waypunktene vi oppgir i flightplanen eller fms'en).

 

Men... Om jeg bor i drammen så må jeg jo ha en rute fra der jeg er og ut på E18 også, det er dette som er SID. Da er første punkt på ruten også det samme som siste punktet på SID'en og dermed henger det hele sammen så langt.

 

Så vet vi jo at jammen, jeg må jo finne veien fra E18 og inn til Stortinget. Jepps. Her kommer Star inn. Det siste punktet på din rute blir det første punktet i STAR'en som tar deg helt fram til mål, altså Stortinget eller i vårt tilfelle til rullebanen. (litt forenklet) På den måten får vi en sammenhengende vei fra avgang til landing. Likevel kan det forekomme at du får disconnect i ruten og for å løse dette må du enten legge inn nytt punkt, eller lukke disconnect'en. Tenk på disconnect som at autopiloten har et hull i ruta den skal fly, av en eller annen årsak, og dette må vi tette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fine svar!

Det jeg tror jeg gjør galt er at jeg setter inn flyplassen i begynnelsen og slutten av ruten min. dette skal jeg vel ikke gjøre, for da er det vel ikke plass til SID/STAR?

 

Forsto ikke helt dette med "Disconunity" - problemet. hvordan skal jeg klare å koble meg opp til FMC-en igjen, Jan Arild?

 

Så var det et problem med ILS landingen min. Frekvensen på Flesland var 190.90, men alle radioene gikk bare til 130?! litt hjelp her?

 

Og så lurer jeg på hvordan jeg skal bruke ILS når jeg får frekvensen til å fungere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

skal ikke blande meg så mye inn i denne diskusjonen ettersom jeg ikker har begynt å flydd på vatsim enda. Men jeg kan si deg så mye som at frekvensen 190.90 ekisterer verken på radio eller ils. kan ikke utdype hvorfor ettersom jeg bare vet at det er slik.

 

Men ILS-frekvensene til flesland er som følger:

 

til rullebane 17 er freq. 109.90 og heading 173. da tar du og plotter 109.90 der ILS-frekvensen skal inn og 173(som er ILS-heading til 17) inn i course. (kan jo bare være at du har bytte om 0 og 9 i freq. som gjør at du får 190.90? :) )

 

til rullebane 35 er freq. 110.50 og heading 353. du gjør det samme der om du skal lande der, men bare at det er med forskjellige tall ;)

 

vet ikke hvilket program du bruker eller hva du bruker for å finne frekvens eller heading til forskjellige rullebaner, men jeg bruker jeppesen simcharts, og der står ikke frekvensene under "ILS-freq", men som "LOC". men går du inn i fs, og på kartet der, så står det ILS-freq og heading.

 

Vet ikke om dette var dårlig forklart eller noe, og er det noe jeg har sagt feil og noen har lyst til å skyte meg eller noe, så si ifra først. :):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adrian, du må ikke tenke på discontinuity som at FMC ikke er "påkoplet" eller noe sånt.

 

Det betyr som sagt tidligere at det er fordi det er ett hull i flightplan, mellom to punkt. Slik at ruten ikke er knyttet sammen helt til slutten.

 

Dersom du ser på STAR til bane 01 Left og Right på gardermoen:

STAR 01L/R

 

Som du ser av SIG 4L, så slutter den STAR'en på punktet SONER. Da vil du få en naturlig Discontinuity i FMC fordi SONER ikke er koblet sammen med ILS og ned til en rullebane.

Her vil du bli svinget inn til finalen av ATC.

 

 

Det var en diskusjon tidligere i vinter på dette. Noen selskap flyr med discontinuity, mens andre kobler sammen, uansett om de ikke skal svinge inn på finalen sjøl etter (i dette eksempelet) SONER.

 

Når det gjelder hvilke SID/STAR du får, så er det vanlig at du filer en flightplan med endepunktet på en SID som første punkt og startpunktet på en STAR som siste punkt i Flightplan.

 

Eksempel: Værnes - Gardermoen

Rute: TGA UM609 MES

kort og grei rute der TGA er endepunktet på SID og MES er startpunkt for STAR inn til Gardermoen.

 

Men du kan alltid forvente andre ting. F.eks på bane 09 på Værnes er NORPO3A en mye kortere og praktisk SID enn TGA3A:

 

ENVA SID 09

 

Da vil du få discontinuity mellom NORPO og TGA, dette er da bare å koble sammen, ved å flytte TGA til den ledige plassen som dukket opp etter NORPO i FMC.

 

Ble kanskje litt usammenhengende denne posten, kom på mer underveis :P Men håper den var til hjelp!

 

Velkommen til VATSIM :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske enkelt å forutsi hvilken sid og star man får dersoman man er litt lur når man lager flightplan'en sin. Sørg for å velge ei rute som begynner med navnet på en SID og slutter med navnet på en STAR. Monsieur Daniel Klepp forklarte dette utmerket :)

 

Men så er jo spørsmålet hvilken rullebane som er aktiv. Ofte vil en SID/STAR ha noen nesten likelydende "søsken" som tilsammen utgjør en SID/STAR-"Familie" som server de forskjellige rullebanene opp i mot enroute segmentet ditt. Eksempelvis SID'ene på ENCN Kjevik ARDAL1A for rullebane 04 og ARDAL1B for22. ARDAL1A er BARE for rullebane 04, og 1B kun for 22. Ved å velge rullebane i FMC’n først så vil du luke bort de SID/STAR’ene som ikke er aktuelle for akkurat den runway’en.

Det som vil hjelpe deg å påforhånd vite hvilken av dem du skal velge er selvfølgelig å lytte til ATIS som har info om aktiv rullebane for landing og departure :)

 

Så når du sitter på apron og skal gjøre deg klar til avgang, så er det lurt å begynne med å skaffe deg siste ATIS info. Du har valgt deg ei rute som begynner med OSLOX, og får gjennom atis rede på at aktiv rullebane er 04. Da kan du med aller største sannsynlighet regne med å få en OSLOX1A departure. Ved å velge rullebane først i FMC’n så vil du få bekreftet at det kun er OSLOX1A som er tilgjengelig for rullebane 04 og som kobler deg opp til første punktet i ruta (OSLOX). Bruk kart til å lese om spesielle betingelser, initial climb og transition level (dog dette varierer i Norge med barometertrykket. I USA er translevel alltid FL180).

 

Som Jan Arild meget godt forklarte det så kommer du deg på denne måten fra huset ditt til motorveien. Når du flyr enroute og er på CRZlevel og begynner å nærme deg destination så tuner du atis informationen for destinationflyplassen på VHF2 feks og får med deg lokale forhold og ikke minst hva som er aktiv rullebane for landing. Du vet allerede hvilken ”STAR-Familie” du trenger ut i fra siste punktet på ruta di. La oss si at du (som alle andre) skal til ENGM Oslo, og siste punkt på ruta di er TOR (for Torp), så vet du at det er TOR-familien du skal ha som STAR. Ved å lytte til ATIS får du rede på at du skal lande på rullebane 01R. Velg så 01R i FMC’n og bla ned til TOR. Der skal nå kun TOR4L stå oppgitt (TOR5M er for rullebane 19R/L), og dette skal du selvfølgelig kryssjekke med kart  Flink gutt!

Da skal du kun ha 2 discontinuities, og det er fra Soner til ILS’n, og fra rullebane til holdingpoint ved Go Around. Disse skal du ikke slette med mindre flyplassen er ubemannet. Da KAN du slette dem og fly LNAV helt til du er established, eller bare fly pr heading select når du passerer Soner til et punkt du bestemmer for best å intercepte Localizer.

Håper dette var opplysende og til hjelp

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...