Gå til innhold

Stor øvelse på Rygge HF


Fredrik Edvardsen

Anbefalte innlegg

Fra den 3.-23.juni, vil en relativt stor øvelse bli avviklet på Rygge HF, KLu (det Nederlandske luftforsvaret) er her med en god del av deres F-16, rundt 30 fly deltar i øvelsen med Rygge som base, så her blir det mye aktivitet.

Leste i lokal avisa i går at de planlegger å fly mellom 0730 og 1930, på lørdager vil de fly fra 0730 til 1500 og den siste uka av øvelsen fra 0730 til 2300 "[stort

 

Jeg ble forøvrig vekket av en flight på ca 10 fly for 20 minutter siden...

De tok av denne veien (mot Råde/Fredrikstad) noe de ikke gjør så ofte (kommer selfølgelig an på vindretning).

Når de kommer over her er det kun et par sekunder siden de har slukket ABen (oi nå kommer det flere(to til))så man hører det godt...

 

Hvis noen er intressert i å spotte på Rygge under øvelsen så bare ta kontakt med meg via mail, vet om et flott sted å spotte (sett at vinden er som den vanligvis er, slik at de lander den veien).

Jeg kan forøvrig spotte hele neste uke bortsett fra fredag (må på skolen for å høre om jeg kommer opp til muntlig(tja jeg kan vel kanskje spotte på kvelden "[stikk ))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja øvelse "clean hunter" er i gang. IRF styrken har kommet med ca 12 fly. Har akkurat sittet på kontoret på RHF og sett på 8 F-16 som tok av. (Dagens første flight er på 8 fly, ikke 10).

 

FRA aviation er her med Da-20 EW fly.

 

Rygge er "invadert" av et stort antall nederlendere som gjør istand til jagerflyene som kommer senere. De skal holde til på det gamle 2'er området.

 

Mvh

Jens-Ole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Fredrik Edvardsen:

De tok av denne veien (mot Råde/Fredrikstad) noe de ikke gjør så ofte (kommer selfølgelig an på vindretning).

Når de kommer over her er det kun et par sekunder siden de har slukket ABen (oi nå kommer det flere(to til))så man hører det godt...


Det er ikke riktig. IRF flyene holder til på 6'er/EoT området/hangar A/B/C og da går det fortere å ta av på rw 12 mot Råde.

 

Mvh

Jens-Ole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lol ja....

Hvordan visste du det?

Det var det jeg og kameratene min pleide å kalle det før...

 

Turen i dag var ganske bra en liten liste følger:

 

-Hercules 335skv "956" kl 1030

-4x F-16 3x338skv 1x334 kl 1050-1100

-DA-20 FRA kl 1123

-F-16 334skv "676" kl 1124

-DA-20 FRA aborted landing kl 1133

-Bell-412(?) 720skv(?) i nærheten kl 1136

-Hercules 335skv "956" kl 1138

-Hercules nede ca kl 1200

-MD80/DC9 passerer over kl 1214

-Tur gåer kommer med to hunder,titter

rart på meg. kl 1219

-Cessna passerer, flyr ut mot Vansjø kl 1230

-DA-20 FRA takeoff kl 1245

-DA-20 FRA takeoff kl 1255

-3xF-16 1x331 takeoff kl 1315

-F-16 takeoff kl 1317

-2xF-16 takeoff kl 1320

-DA-20 FRA takeoff kl 1330

 

Ser nå bare frem til at KLu Viperene kommer, det kommer til å gå sterkt utover økonomien min, med henhold til filmer og fremkalling "[stikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KLU kommer om ca en uke. Først skulle de komme med 35 fly, men nå er antallet nede i 12. De kommer tilbake senere på sommeren/høsten, kanskje med flere fly.

 

C-130 "956" gjorde diverse touch and goes. Som vanlig var grunnen at de ikke fikk lov til å gjøre det på Gardermoen. Se å få flyttet 335 til Rygge slik at de slipper all ventingen på gardermoen!

 

Mvh

Jens-Ole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant,sant tenkte kanskje han kunne ha kontakter slik som deg.

Har vært ute og spottet helt til ca 2000.

 

Hadde en litt artig opplevelse også, hørt et fly som var på vei opp og stod klar med kamera og alt, plutselig kommer "305" rett over tretoppene.

Det var ekstremt lavt og han hadde ikke den høyden de vanligvis har over her (under takeoff) før han passerte Smart Club.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg kommer meg nok ikke inn, har riktignok kjente innenfor gjerdene, men har ikke tenkt til å spøre dem da de ikke har noe med det millitære delen å gjøre.

 

Så da blir det vel å stå ved ett eller annet lurt sted med god sikt ! Tar med meg mitt enkle digitale kamera dersom sjansen skulle by seg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...