Tore Sætre Skrevet 30. mai 2002 Del Skrevet 30. mai 2002 Les denne historien om trimming av biler. Den er så utrolig at den faktisk hører inn under "aviation"-kategorien. Historien kommer vistnok fra Statens vegvesen: Perspektiv på trimming av biler Statens vegvesen, 25. mars 2002 13:46 Noen synes at bilen går for dårlig i sin originalutførelse, og trimmer motoren på forskjellige måter for å få større effekt. Men disse "gå fortere" inngrepene kommer i skyggen av en historie fra Arizona, USA - som gjør krav på å være sann. Dessverre måtte denne historien settes sammen av Arizona Highway Patrol, siden "motortrimmeren" ikke overlevde testen. Historien er som følger: Politiet ble tilkalt til et åsted der det virket som om det hadde skjedd en flyulykke. Hvis en skulle dømme av haugen med metallbiter nedenfor en fjellvegg var det snakk om en ulykke med et lite privatfly. Det viste seg imidlertid å være restene av en 1967 modell Chevrolet Impala. Etter en god del rettsmedisinske undersøkelser og detektivarbeid hadde politiet til slutt funnet alle delene i puslespillet. Eieren av Impalaen hadde fått fatt på en rakettmotor med fast brennstoff av en type som brukes til å hjelpe tungt lastede militærfly, for eksempel av typen Hercules, til å lette på korte rullebaner. Denne rakettmotoren hadde han festet til taket på bilen og reist til en lang rett strekning på motorveien. Så fyrte han av rakettmotoren. Politiet regnet ut at han gjorde dette omtrent seks kilometer fra stedet der han krasjet. Dette kunne de finne ut på grunnlag av brennmerker fra rakettmotoren på asfalten. I følge US Air Force vil en slik rakettmotor få full effekt etter ca. fem sekunder, og gi Impalaen en fart på rundt 550 km/t. Rakettmotoren vil så fortsette å brenne i ytterligere 25 sekunder. Bilføreren, som på dette tidspunktet er pilot, vil oppleve G-krefter som vanligvis er forbeholdet F-16 piloter - og hadde sannsynligvis svimt av. Før han svimte av hadde han imidlertid klart å holde bilen på vegen i ca. 4 kilometer, og bremset. Dette kunne politiet fastslå fordi det lå bremsedeler sammen med dekkrester og hjuloppheng på vegen. Dette hadde imidlertid ingen betydning for kjøreegenskapene til Chevrolet'en, siden den hadde "tatt av" på dette tidspunktet. Bilen fløy i ytterligere to kilometer før den traff en fjellvegg i en høyde på 40 meter og etterlot et én meter dypt krater i fjellveggen. Politiet antar at farten på dette tidspunktet var 650 km/t. Dette setter skifting av kamaksler, forgasser og polering av kanaler i et visst perspektiv. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kenneth G. Sørensen Skrevet 30. mai 2002 Del Skrevet 30. mai 2002 ...og denne faller inn i en lang rekke "Urban Legends", eller vandrehistorier om man vil.. Historien er oppdiktet.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Harald Hagen Skrevet 30. mai 2002 Del Skrevet 30. mai 2002 God historie dette her, men som Kenneth sier så skal den være avkreftet. Sjekk flere detaljer på The Darwin Awards under "JATO". Hos the Darwin Awards finner du også historien om mannen som hengte værballonger på en hagestol og lå og "koste" seg i innflygingen til LAX. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kenneth G. Sørensen Skrevet 31. mai 2002 Del Skrevet 31. mai 2002 Anbefaler Darwin Awards ja! Mye morsomt lesestoff der, i samme kategori som den overnevnte historien... Om jeg ikke husker feil så er det også en historie der om to kamerater som spiller "russisk rulett" med en halv-automatisk pistol... Et skudd i magasinet, og så tar man ladegrep.. Spørs om ikke de misforsto konseptet.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.