Gå til innhold

Training progress in Vaccsca-Norway!


Anders Merch Grønmyr

Anbefalte innlegg

Hei jeg tenkte egentlig å dra opp denne tråden i vaccsca.forumet men sitter på feil pc uten log-in info til det forumet så tar sjansen på å spørre her.

 

Hvordan står det til i Vaccsca på norsk side når det gjelder ventetid, elever og antall mentorer egentlig?

 

Mener jeg å ha sett ganske lav treningsaktivitet den siste tiden, ihvertfall etter FLG nå i høst. Kan huske et par visitors med utsjekk men ikke særlig mer enn det!

Er det nok mentorer? Er pågangen av nye ATC så lav at den lave aktiviteten kommer av at det ikke er atc under utdanning?

 

 

Selv har jeg requestet OTS på ENGM forvel 3 uker siden og venter fortsatt på tilbakemelding! Men her spør jeg på mer generelt grunnlag. Rett og slett fordi jeg syns det er lite med trening og utsjekker denne høsten!

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SOP poeng. Så noe post om dette om at det gjaldt i Sverige. Så altså samme system i Norge? Men er det ikke et noe tungvint system hvor man må maile og sende forespørsel om å få opptjent poeng osv. Eller skjer dette automatisk?

 

Forumet titter jeg innom hver dag uten å bli overbevist om at det har vært god treningsaktivitet i høst, jo kanskje den siste uka og som sagt noen visit ;) hehe...

 

Men da regner jeg med antallet mentorer er bra i forhold til behovet siden du ikke svarer på det ;)

 

 

Gratulerer med dagen BTW! =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er vel 14 mentorer pr dags dato i Norge hvis det var det du lurte på. Men det betyr ikke at samtlige er veldig aktive...

 

Vi har det siste året hatt stor pågang på trening og derfor er disse SOP poengene med slik at folk som bidrar kommer frem i køen.

 

Siterer Training SOP'en angående dette:

The Training Department will assign mentors to ATC trainees based on the ATC trainee’s qualifications. The qualifications for training are considered to consist of two main parts: waiting time in queue and active support to training at VACCSCA. Active support to training at VACCSCA is:

 

 

1. Flying to/from an airport during a practical ATC

training session, OTS, check-out or CPT

 

2. Manning an ATC position adjacent to a position with ATC

training, OTS, check-out or CPT in progress

 

3. Mentor other ATC trainees The ATC trainee’s active

support to the training at VACCSCA will be logged and

evaluated at the Training Department’s discretion and

every ATC trainee in queue for practical training will

get equal possibilities to actively support training at

VACCSCA.

 

 

Takk takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men angående SOP poengene. Er det noe man får registrert automatisk eller må man "requeste" å få opptjent poeng når man bidrar?

 

Er det noen mulighet for å se hvor mange slike poeng man har, evnt sammenligne med andre? Det burde det jo være hvis man skal klare å ha en viss kontroll over systemet ;P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, drar opp gammel tråd men kom til å tenke på det at det burde jo være en ide om man ihvertfall får en mail om forventet ventetid osv før treninger osv kan settes i gang, evnt nr man er i køen.

 

 

Kanskje man sku requeste ots for ESSA og EKCH også for å se hvor man fikk startet opp først

Litt spydig i kveld, sorry! :P

 

Ja jeg begynner å bli utålmodig, er vel 5-6uker siden 1st request og vet om et par atc som ville begynne fra scratch som requestet for enda lengre siden uten tilbakemelding!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Anders,

 

Vi er i en situasjon hvor vi har utrolige 26 training request i Norge, hvilket jeg må si er veldig bra! Mange nye studenter og mange som vil opp i rank.

 

Det som ikke er fullt så bra er at vi er ikke nok mentorer som er aktive til at alle får unnagjort treningen sin uten noe ventetid...

 

Det med at du ikke har fått svar må du nesten ta med Training Department, training@vaccsca.org

 

Forøvrig så er det mange som glemmer at VACCSCA har et eget forum også, hendvendelser som er ment til vaccsca bør gå gjennom det forumet eller per mail og ikke via fs.no

 

Når du nevner ESSA og EKCH ots så er pågangen mye mindre på trening i danmark og sverige så hadde ikke blitt overasket om ting gikk fortere der.

 

Så mitt tips er å smøre seg med tolmodighet, vi gjør så godt vi kan for at alle skal få trening så fort som mulig. Som allerede nevnt kan en støtte opp om andre studenters treninger og dermed gå frem i køen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders, du sier du har ventet på trening i noen uker. Jeg har ventet siden mai!

 

Og jeg mener som jeg har ment hele tiden, og jeg legger heller ikke skjul på at jeg synes det derre SOP poeng systemet til vaccsca er noe forbasket tull! Er man først i køen, er man først i køen, og da er det irriterende når en som kommer to mnd etter får trening før.

 

Men for all del, skal du klage, send mail eller bruk vaccsca foruemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det er ikke alle som kan møte opp på alt dere setter sammen, folk har et liv og det vet du selv også, som kommer framfor datamaskinen. Så, ville du heller vært ATC på Vatsim, istedet for å være ute med kjæresten f. eks?

 

Vi trenger ikke ta denne diskusjonen her, da dette ikke er relevant for tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt tålmodig og litt ikke tålmodig. Ja jeg vet fint det finnes et eget vaccsca-forum! Men nå gjelder det jo avdeling Norge og i og med jeg manglet innloggingsinfo da jeg først startet tråden så vurderte jeg det safe og poste her. Vatsim er vatsim og jeg regner med de fleste i vaccsca-Norge er innom denne delen av forumet!:)

 

Vel, jeg syns bare det er synd om kanskje systemet ser ut til å svikte litt når jeg får diverse pm fra forskjellige folk som er fristet til å starte opp med atc og som etter flere mnd uten svar på spørsmål til rette personer og sine requester ikke hører noe. For andre høyere opp i systemet så vet vi vel at en del av atc-livet er tålmodighet tålmodighet og atter tålmodighet.

 

Men hva kan gjøres for å kutte ned køen da?:) Har dere noen ideer for å få unna mengden ventende?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et utgangspunkt for å få til en god trening er trafikk og andre ATC. Dette er desverre ikke alltid en realitet - derav SOP-poeng sånn at de som faktisk stiller opp får en belønning. De som ikke gir noe tilbake på andre treninger, men bare vil få - de må gjerne vente litt lenger.

 

Jeg ventet f.eks. i 5 mnd på min C1-trening, selv med SOP-poeng pga supporting ATC, trafikk på treninger og jeg er en aktiv mentor i vACCSCA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er utrolig at det er mulig å lage ett slikt system. Vi har i NYARTCC (som verdens største ARTCC) over 200 aktive controllere (UTEN visiting controllers), og vi har idag TOTALT fordelt på 4 "major" flyplasser, 14 mentorer eller instructorer. Selv med ca 280 studenter totalt, har vi ikke NOE problem med trainingrequests, har ikke opplevd enda at en student har måttet vente lengre enn 4-5 dager før han får svar på en trainingrequest. Hvis det går lengre enn det er det somregel fordi det er problemer med å finne passende tid e.l.

 

Uten at jeg skal si så alt for mye mtp at jeg ikke har innsikt i VACCSCA staff lengre, så tror jeg problemet er måten dere løser ting på. Å la en student vente siden mai på C1 utsjekk må være det mest idiotiske jeg har hørt på lenge, er man først i køen så er man først i køen. Det er ikke alle som har FS installert f.eks. og kan hjelpe til på en utsjekk da de prioriterer real life forran noe virtuellt crap.

 

Men pr. idag så har faktisk ikke jeg (eller noen av de andre som er mentor/instructor på JFK) en eneste training request for JFK, og vi opplever nesten at vi må sloss for å få arbeid, noe som er fantastisk!

 

Dere sier at dere har 15 (?) mentorer, er det AKTIVE mentorer, som dere følger aktivt opp? Husker nemelig når jeg var mentor i VACCSCA for 2-3 år siden, så var det ikke noe som helst oppfølging, spurte om jeg kunne bli mentor - "joda flott det", vipps, og hørte aldri noe mer fra training staff igjen før jeg transferret ut.

 

Hvis dere går faktisk inn å krever at folk skal gjøre noe aktivt (vi har vel nå 10 timer instructor duty) pr mnd. for at vi skal beholde ratingen vår, og Training Administrator sjekker listene hver 2-3 mnd. for å se hvem som ikke har gjort dette, de blir kontaktet, spurt om hvorfor de ikke er aktive så er det endel som er opptatt akkurat nå - de blir, eventuellt kan de velge å midlertidig steppe ned fra stillingen for å så ta den opp igjen senere når de har tid. :)

 

Å ha 26 requests liggende... Er ikke noe å være stolt av. Å ha INGEN! Det er noe å være stolt av, fordi da viser dere at dere går aktivt inn for å lære studentene deres noe. Man ser veldig lett f.eks. her på forumet hvor mye trening som skjer, siden deres treningsmetoder er avhengig av ekte trafikk, og ikke sweatbox f.eks. Men vises veldig godt igjen her på forumet hvor det noen ganger kan gå 3-4 uker mellom treninger... Det er slik man mister medlemmer folkens! ;)

 

My $0.02 from the biggest ARTCC in the WORLD on VATSIM! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok min første skriftlige test for et par uker siden, og er jo helt i startgropen for rating. Men etter at jeg la enn request har jeg ikke hørt noe. Hvis det er 6 mnd. ventetid så har jeg jo laaang tid å vente ennå.

 

Det hadde sikkert vært kjekt om ansvarlig for treninger sendte ut en mail med info at req. var mottat og estimert ventetid før trening starter.

 

Hadde det ikke vært for en annen atc sitt svar til meg hadde jeg sikkert vandret rundt i mørket ennå :) Takk Anders.

 

Men har tid nok, og antar det blir min tur en gang i fremtiden :)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra svar Karl M. Moberg!

 

Tydelig at trainingdepartment har noe å etterstrebe, for som du sier den ventelista i forhold til antall registrerte mentorer kan vel ikke akkurat være til å skryte av!

 

Men jeg håper ihvertfall at det vil bli gjort noe for å forbedre detta! Ingenting er bedre enn om det ble fremgang på ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå synes jeg ting tar litt av her...

 

Ventetiden på C1 rating har de siste 6 mnd vært lang, iløpet av den tiden har vi vel hatt 5 C1 utsjekker i Norge og flere vil komme. Å trene noen opp til C1 krever at du er C3 selv eller er en erfaren C1, disse kryr det ikke akkurat av. Er vi 2 aktive mentorer som kan trene C1 ja så sier det seg selv at det tar tid når man har 10 stykker som står på trappen :)

 

Det er heller ikke "bare bare" å få C1 opp til utsjekk heller, dette skal koordineres med VATEUD for å få eksaminator, event coordinator må inn i bildet da C1 utsjekker er et event, annonsering, planlegging osv. Derfor kan en ikke ha en CPT i uka for å si det sånn.

 

Ventetid på C1 er på bedringens vei nå som vi er ferdig med de fleste av C1 requestene.

 

Ventetid på TWR og APP er ikke lang, stort sett aldri mer enn en måned i de aller fleste tilfeller. Her har vi langt flere mentorer tilgjengelig enn når det gjelder CTR trening.

 

Per nå så er det 21 studenter i trening fordelt på 8 mentorer, det er ikke dårlig. Man skal huske på at det vi driver med er en hobby som man ikke får betalt for, da kan man heller ikke forvente at folk skal gå man av huse for å bruke 10 timer i måneden til å lære opp andre. Vi skal være glad for at det er en gjeng som vil bruke tida si på å mentorere studenter, og istedenfor å klage over at en må vente faktisk akseptere at ting kan ta tid når vi er et fåtall personer som må håndtere mange forespørsler på fritiden.

 

Som sagt så overdrives det veldig når man opererer med 6 mnd ventetid på trening generelt, dette tror jeg det kun er Kai som har opplevd og det var en direkte årsak av at det var mange C1 request som kom samtidig og få som kunne mentorere disse, derfor måtte vi ta ferdig de første før neste mann får trening.

 

Jeg føler denne saken er ferdigdiskutert nå, som jeg har nevnt 100 ganger i denne tråden så er det eneste som hjelper at flere melder seg som mentor eller bidrar på treninger slik at studentene får nok trafikk for å kunne fullføre de ting som en skal gå igjennom iløpet av treningsperioden.

 

Jeg er forøvrig helt enig med at det kan bli mye bedre kommunikasjon mellom TD og nye studenter når det gjelder ventetid osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å begrunne hvorfor jeg mente Karl sitt bidrag var en bra post så var det fordi han gav en forklaring på hvordan ting fungerer andre plasser. Det vil ALLTID være rom for forbedring uansett om det gjelder i New York eller Norge. Og hva gjør vel da litt innsikt i hvordan det fungerer andre plasser, når det også ser ut til å fungere BRA ;) Derfor skrev jeg det var et bra svar, ikke fordi han nødvendigvis kritiserte hvordan ting er i Vaccsca!

 

Tar ting av her? Er ikke det som diskuteres her bare realiteten og tingenes tilstand da? Det var ikke meningen å opprette denne tråden som et sort sår til treningsdelen men jeg mener det kan forsvares at man ønsker en diskusjon og informasjon om hvordan tingene fungerer når tydeligvis ikke alt går på skinner hva gjelder utdanningen.

 

Og det er faktisk første gangen iløpet av tråden jeg ser at man innrømmer behovet for flere mentorer. Da er vel dette noe som burde "utlyses"? Klarer diverse VA få god oppslutning om dagen finnes det sikkert også en del ressurssterke atc som vil bidra i å utdanne nye dyktige atcer til vårt langstrakte land ;)

 

Anders, du nevner det er 21 studenter fordelt på 8mentorer, er dette studenter som er aktiv i trening og utsjekk om dagen eller er det hele navnelista med requester for treninger og diverse OTS ? 21 aktive studenter nå om dagen på 8mentorer er jo knall bra. Men om jeg husker riktig fra tidligere i tråden er det nevnt 14 registrerte mentorer. Hvorfor er det frafall fra ca45%?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...