Gå til innhold

Weekly Wednesday Austria - et par n00b spørsmål :)


Kjetil Tonstad

Anbefalte innlegg

Ifm Austria eventen ikveld tok jeg en kjapp tur til LOWW på VATSIM. Første tur online med PMDG 744 og nyinnkjøpt yoke, throttle, rudders, headset og TrackIR :) Stort sett alt gikk greit. Fikk etterhvert vectors til BALAD, og STAR BALAD2N til RWY 34. Denne fant jeg ikke i FMCen, og heller ikke på LOWW charts. Måtte få vectors til jeg var established på ILS. Har grei kontroll på FMC, og fant alle de andre STARs.

 

1. Er det ATC som rotet, eller har jeg gått glipp av noe?

2. Har lite problem med AI flyene på VATSIM. Det er 3-4 liveries som går igjen på alle fly. Bruker FSInn og MyTraffic X. Det er ingen problem offline. Kjent problem?

 

Vil ellers anbefale VATSIM til alle som ikke har tatt steget ennå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at det ikke var Balad1N til rwy 34?

 

Se: http://charts.vacc-austria.org/LOWW/LOWW_Arrival_RNAV%20Transition%2034_01072008.pdf

 

Kan jo legge til at dette er en transition, dvs. en godkjent vei/rute fra siste punkt i STAR til rullebane 34 som i noen tilfeller brukes når det er lite trafikk på flyplass, evt. unødvendig med vektorering. I hvertfall etter det jeg har forstått, men i dette tilfellet ville vel ikke ATC ha klarert deg for "arrival BALAD1/2N rwy 34, men cleared transition BALAD1N for rwy 34". Husker du ordvalget til ATC?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er sikker på at det var 2N ja. Fikk han til å skrive det på chat, og skrev det ned. Er derimot ikke sikker på ordvalget. Det var nok transition ja. Jeg fikk ingen STAR til BALAD. Da blir neste spørsmål hvordan jeg velger denne transition i FMC uten STAR, slik at ATC ikke må gi meg heading gjennom hele transition mot ILS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig. Fant ikke 2N på noe kart jeg heller.

Dersom du hadde fått en transition før BALAD etter vektorering ville jeg vel lagt inn "direct to" -> "BALAD" -> "tast inn transition". Det ville vel ha fungert. Dersom det hadde vært etter BALAD ville jeg kanskje lagt inn transition først også tastet inn "direct to" -> "første punkt i transition" -> "da ville den vel ha fortsatt på transition.

 

Dette var en litt ustødig bruksanvisning for WILCO 737, har kun erfaring med TOMRA-transition ved Gardermoen, og en kort tur i Frankfurt, og da var jeg på vei mot punktet i transition så det har aldri vært noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk først klarering direkte til BALAD, deretter instruks om å følge BALAD2N. Jeg trykket på DEPARR knappen i FMC, valgte ILS34, og leita etter STAR. Fant jo ikke dette siden det er en transition :) Må myse litt i PMDG manualen tror jeg.

 

Har for øvrig AIRAC 0910, så databasen burde være grei.

 

Mathias/Kenneth:

FSX og FSInn i 64-bit Win7 funker fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...