Daniel Klepp Skrevet 28. oktober 2009 Del Skrevet 28. oktober 2009 Har merket meg et par ting når jeg flyr online. Som vi ATC'er på skjerpe oss på. 1. Setninger som begynner med "you can..." er fy fy! Det vi sier som atc er noe flyet SKAL gjøre, ikke KAN gjøre. Det vil aldri bli sagt i virkeligheten. Så i istedet for "SASxxx, you can descend 3000ft" så si "SASxxx, descend 3000ft" 2. Tårn er den første ratingen man får som ATC, vertfall her i Norge. Det stilles ikke så høye krav til å få den, men det krever likevel en god del kunnskap om plassen man skal sitte på. Clearance: Har piloten filet en plan som ikke har en SID som første punkt. Gi han likevel SID som går i den generelle retningen. Kan han ikke fly SID, så gir du "climb on runway heading to x000ft" som du avtaler med APP, Evt. koordiner med APP at han får "cleared left/right visual turn dct FIX, climb x0000ft" Sjekk at FL er ODD/EVEN i forhold til retningen flyet skal, øst=odd, vest=even, gi tilbud om 1 FL opp eller ned om vedkommende har feil FL. Dette er tårnet sitt ansvar å sjekke! Local IFR: Gjør det enkelt: "Climb runway heading x000ft, squawk xxxx" Husk at flyet alltid skal ha dep instruksjoner på klareringen. IFR på touch and go/low app/missed app: Gi alltid climbout instruksjoner så tidlig som mulig. "After touch and go, climb runway heading x000ft". VFR: VFR kan godt spør om taxi før klarering, da er det bare å la han taxe til rullebane i bruk, gi også QNH i taxiklareringen. Sjekk hvor han skal i rutefeltet og bruk VFR kartet til å gi avgangsinstruksjoner. Du kan godt gi klarering mens han taxer. "LN-XXX squawk 1445. after departure right turn Steinvik 2000ft or below" Du kan også gjenta det når han er klar for takeoff. "LN-XXX winds 250 7kts, cleared for takeoff runway 27 with right turn Steinvik". Det var det jeg kom på i farten. Vil ha inspill både fra piloter og atc, på ting vi kan bli bedre på! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Magnus F. Meese Skrevet 28. oktober 2009 Del Skrevet 28. oktober 2009 Angående no. 1: Det blir en annen sak om du sitter i tårnet på en AFIS-flyplass. ODD/EVEN: Husk at mellom OSL og TRD (som ligger så og si rett nord/sør) er det Even sørover og Odd nordover Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Karl Mathias Moberg Skrevet 28. oktober 2009 Del Skrevet 28. oktober 2009 Har også hørt "cleared to FL80", samme problemet. Decend and maintain FL80. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Magnus F. Meese Skrevet 28. oktober 2009 Del Skrevet 28. oktober 2009 "Descend and maintain" er slik jeg har skjønt det, FAA. JAA dropper "Maintain" med mindre man skal holde på en høyde. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daniel Klepp Skrevet 28. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2009 Ja, her i Europa er det "Descend to FL120" som gjelder.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aslak Iversen Skrevet 28. oktober 2009 Del Skrevet 28. oktober 2009 Dropp "to". Descend FL 120. Climb FL 340. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders Merch Grønmyr Skrevet 28. oktober 2009 Del Skrevet 28. oktober 2009 Jeg har en flott evne til å si desibel fremfor desimal når jeg gir handoff så limer snart en post-it lapp med ordet desimal på skjermen her. Ellers er det vel ganske så standard greie det du nevner i første posten her. Jeg tror og håper vi fortsatt har kvalitet og ikke bare kvantitet blandt atc i Norge. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius Arnesen Høiseth Skrevet 28. oktober 2009 Del Skrevet 28. oktober 2009 Hva er det offisielt riktige av "desimal" og "point"? Har hørt begge like mye. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kai Dreyer Skrevet 28. oktober 2009 Del Skrevet 28. oktober 2009 Desimal, EASA. Point, FAA. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius Arnesen Høiseth Skrevet 28. oktober 2009 Del Skrevet 28. oktober 2009 Takker. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.