Gå til innhold

sid/stars og AIRAC?


Andreas Stangenes

Anbefalte innlegg

Gjest Mats Brendesæter

Hei Andreas, kanskje du har valgt en rullebane spesefikt, det kan hende. Sjekk det. Og, husk at prosedyrene i USA er forskjellige fra Euorpa. I Europa bruker vi ILS approach og SID og STAR. I USA bruker de helst Visual og Vectors for å få bedre flyt og større traffic flow.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mats Brendesæter

Det er forsovet en sid. Men denne leder deg ofte bare rett ut fra rullebanen i en rett bane. Dette er for at ingen skal ta feil av runway heading i guess.. Så vil du se at de vil gi deg vectors etter dette ut til ditt første pungt på flightplanen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke si meg helt enig med deg, Mats. Mange SID's i USA har også en sving eller 2 før ATC tar tak i deg og sender deg til starten på ruten. Noe slikt som "... turn right heading 075, expect vectors ..." er ganske vanlig i en amerikansk SID.

 

I Europa er vi etter tiden blitt veldig glade i SID's som tar oss helt ut til bestemte punkter, så det kan bli litt uvant for en "Europatraver" som kommer til statene... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes både SIDs som tar deg til et punkt hvor etter du kan forvente vectors, og SIDs som tar deg til et punkt hvorfra du vanligvis "kobles" til enroute-strukturen med high eller low-airways. Den SID'en vi ser på OHARE kalles VECTORS SID. Merk at SIDens grafiske del bare inneholder punkter for et stort område i stedet for en spesifikk rute som det typisk ville vært dersom det var en pilot-nav SID.

 

VECTOR SID: http://204.108.4.16/d-tpp/0910/00166OHARE.PDF Typisk her så får du vectors i stedet for å følge en rute som ville vært tegnet inn på en pilotnav SID...

Pilotnav SID: http://204.108.4.16/d-tpp/0910/00098LOCOE.PDF

 

EDIT: Det finner for såvidt også STARs som ender i et intersection (f.eks.) hvoretter du kan forvente vectors til final, og STARs som ender i å fly i en retning i påvente av vectors...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg har blitt lært på VATSIM i NYARTCC som controller, er at SIDen egentlig har veldig lite å si. Som regel får man vectors like etter avgang, og en SID er ikke i nærheten av slik det er i Europa. (Sant skal sies, prosedyrene jeg baserer meg på er tilpasset La Guardia i New York, og er fra VATSIM ikke virkeligheten)

 

Ut fra La Guardia finnes det bare en SID, nemlig LGA2 depature.

 

I mine øyne er ikke akkurat det noen SID i det hele tatt. Dersom et fly på VATSIM inkluderer LGA2 i FPen sin vil jeg klarere flyet ut på La Guardia 2 Depature, og derosm bane 13 er i bruk på LGA så vil de få en "Climb" som vil variere ut fra hvilken bane JFK bruker. Dersom JFK bruker 13L/R eller 31L/R, og LGA bruker 13 så skal alle fly klareres ut på en "Flushing Climb"

 

Dersom flyet har filet LGA2 Depature, vil de da bli klarert slik:

 

"Cleard to Destination via the La Guardia Two Depature, Flushing Climb, radar vectors [Første Waypoint i FP] then as filled, maintain 5000 expect FLXXX 10 minutes after depature, depature is 120.55 Squawk 1101"

 

Så vil flyet bli minnet på om at de skal fly på den climben når de blir klarert for avgang:

 

"CALLSIGN, fly the NAME Climb, wind

### at ##, Runway 13 clear for takeoff"

 

 

__________________________________

 

 

Så da, dersom flyet ikke er kjent med prosedyrene og ikke har kart eller ikke er trygg på hvordan man flyr LGA2 Depature, med Climb, eller dersom en annen bane en bane 13 er i bruk, vil flyet få en Heading de skal fly etter avgang. For enkelhets skyld Kopierer jeg og limer inn fra SOPen:

 

LGASOP.jpg

 

 

 

 

Slik, vet ikke om dette besvarte dine spørsmål, og vet heller ikke hvor vidt dette er korrekt for andre flyplasser rundt om i USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...