Gå til innhold

Merkelig "antenneanlegg" på Rygge


Håkon Aarøen

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Er i førstegangstjenesten på Rygge flystasjon hvor min avdeling arbeider svært mye rundt RWY. Og i den forbindelse gjør man seg jo observasjoner av utstyret som er plassert i nærheten. Det meste har jeg funnet ut av hva er, med unntak av en innstalasjon plassert på østsiden av rwy, cirka midt på. Dette er en stor avlang boks, ca 5x5 meter og et par meter "dyp". Den er konstruert med helt glatte overflater og ser absolutt ikke ut som noen bygning. Den ene siden kan se ut som en slags radarflate, (lik den vi har på NASAMS), og jeg har en teori om at det er et antenneanlegg for en slags bakkeradar som gir kara i tårnet muligheten til å monitorere flyenes plassering i ILS-innflygningen. Vet at de har dette systemet bla. på bardufoss, men ikke hvordan det tredimmensjonale radarbildet kommer fra.

 

Hmm.. et kronglete formulert innlegg, men kanskje noen kan fortelle meg hva dette stæsjet er - med mindre det er militære hemmeligheter da.. "[smil]"

 

God helg! Hilsen Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Håkon Aarøen:

...jeg har en teori om at det er et antenneanlegg for en slags bakkeradar som gir kara i tårnet muligheten til å monitorere flyenes plassering i ILS-innflygningen. Vet at de har dette systemet bla. på bardufoss, men ikke hvordan det tredimmensjonale radarbildet kommer fra...

Tja...

 

De trenger nok ikke noe mer enn en normal "flygekontroll-radar" for å se hvordan fly ligger på ILS. Der får du både info om høyde og fart, samt at du ser flyets posisjon i et kart.

 

Mulig du tenker på GCA (Ground Controlled Approach), det er en annen type innflygingssystem. Det foregår på den måte at GCA-operatøren har to radarskjermer, den ene viser hvordan flyet ligger han høydemessig i forhold til en ideell glidebane, og den andre skjermen viser posisjon i forhold til forlenget senterlinje på rullebanen. GCA-operatøren skal hele tiden si noe til flygeren om hans posisjon. Skal f.eks. be flygeren om å svinge 2 grader høyre, øke rate of descend bitte litt osv. Hvis han ikke sier noe på 5 (?)sekunder så skal flygeren starte missed approach -> snakking hele tiden med andre ord "[smil]"

 

Men jeg trur GCA er lagt ned på samtlige norske flyplasser nå, muligens med unntak av Andøya? Er iallfall ingen som får opplæring i bruk av slikt utstyr nå lengre. ILS har tatt over for GCA nå, siden de fleste mil-fly nå har ustyr for å fly ILS på egenhånd.

 

Men for å komme til poenget, nei jeg vet ikke hva som er på Rygge. "[smil]"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...