Gunnar Seljeseth Skrevet 23. august 2009 Del Skrevet 23. august 2009 Nok en påminnelse; Husk at ENBD_C_CTR også dekker ENBD_S dersom ENBD_S_CTR ikke er pålogget. Trafikk sørover fra Værnes (ENVA) skal altså innom ENBD_C_CTR før ENOS/ENSV.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Kristiansen Skrevet 23. august 2009 Del Skrevet 23. august 2009 Sant nok Gunnar,fort gjort å drite seg ut :grin: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Seljeseth Skrevet 24. august 2009 Forfatter Del Skrevet 24. august 2009 Meget fort gjort, ja. Og derfor er det også på sin plass med en påminnelse Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hans Utne Skrevet 1. september 2009 Del Skrevet 1. september 2009 Kanskje på tide å få litt fornuft i bruken av kallesignal og oppdeling av sektorer, også i Norge?? Hvorfor bruke ENBD_C_CTR for HELE Bodø sektor, når ENBD_CTR kunne gjort jobben? Da kunne også ENBD_C_CTR vært forbeholdt Central, slik at til og med piloter slapp å lese seg frem til hva som gjelder akkurat her og nå? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders Henriksen Skrevet 1. september 2009 Del Skrevet 1. september 2009 Fordi at ENBD inkludert sør sektoren er en fryktelig stor sektor, er en grunn til at vi har tviholt på ENTR så lenge. Mange ønsker å kunn dekke fra værnes og nordover derfor er ENBD_CTR fra ENVA og nord mens ENBD_S er en egen sektor fra værnes og sør. Ønsker man å ta hele kaka bruker man ENBD_C. Tror heller ikke det skal så mange flyene til før en ATC mister oversikten når en kontrollerer fra ørsta volda i sør til mehamn i nord... Når det er sagt så jobber jeg med å lage to egne navn for disse extended sektorene, ENOR_S_CTR (ENBD_S, ENSV, ENOS) og ENOR_N_CTR (ENBDs + ENBD). ENOR blir da hele Norge men da bør du ha mer en en skjerm og ikke mange fly spredd rundt Norge er et langstrakt land og vanskeligere å holde oversikten over, Lindesnes - Nordkapp tilsvarer faktisk avstanden mellom Lindesnes - Roma sånn til ettertanke. BTW: Piloter kan også bli flinkere til å lese ATIS, der står det hvilke sektorer diverse dekker... Da slipper man å lese noenting (utenom ATIS'en da ) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hans Utne Skrevet 2. september 2009 Del Skrevet 2. september 2009 Hei Anders, noen umiddelbare merknader: - Vi bør i størst mulig utstrekning forholde oss til "real-life" sektor inndeling, da dette også vil danne grunnlag for mer automatiserte sektor-/oppsettfiler i fremtiden (basert på AIP og AIRAC). - Husk å få godkjent evt frekvenesr for ENOR_S/_N av VATEUD før bruk. Om en slik deling er fornuftig er jo en annen sak (ref din egne merknader om "oversikt" eller mangel på) :cool: - Hvilken pilot (inbd) leser en ATIS til en ATC som presumtivt er langt unna (basert på kallesigna)? Dette siste er også noe ATC bør tenke på når han/hun utvider ansvarsområdet, at det ikke er noe i flyet (hos piloten) som indikerer at så er tilfelle. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders Henriksen Skrevet 2. september 2009 Del Skrevet 2. september 2009 Alt går gjennom vateud Hans så det skal du ikke være så redd for... At Oslo dekker ensv og enbd_s er vanlig for noen samme med gunnar som tar enbd_s i samme slengen når han sitter Bodø. Er kun for å gjøre det enklere for piloter og andre atc at vi får to possisjoner med egne navn som dekker disse sektorene. Er helt frivillig og dekke såpass store sektorer - det er også grunnen til at ENBD_CTR idag ikke dekker hele røkla slik at alle må dekke et så svært område. Med egne navn blir det lettere enn å kalle extended verisjonen enbd_c_ctr. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.