Jens-Ole Kjølberg Skrevet 8. august 2009 Del Skrevet 8. august 2009 Handley Page var i nesten 60 år synonymt med store langtrekkende bombefly, selskapet bygget noen av de viktigste Britiske bombeflyene for både den første verdenskrig, den andre verdenskrig og den kalde krigen. Selskapet gikk konkurs i 1970 og er i dag lite kjent, men mange av flyene deres lever videre på utallige museer. Tipper vel nesten at Ernst allerede har tippet hvor jeg skal med denne posten…. Som en del av den Britiske trioen med de såkalte ”V-bombers” bygget H.P. det svært avanserte firemotors jetbombe flyet Victor. Selv den dag i dag ser flyet ut til å være tatt rett ut av en science fiction film, og Victor er lett gjenkjennbart med sin crescent vinge og store luftinntak. Man får virkelig forståelse for hvor langt den teknologiske utviklingen kom på 5 år med krig, Victor ble designet på slutten av 1940-tallet og første flygning var i 1952! I denne perioden brukte Storbritannia enorme summer på å skaffe seg atomvåpen og for disse trengte man et revolusjonerende langrekkende jetbombe fly med spesifikasjoner som var ”lysår” unna datidens propell bombefly. Dette var bakgrunnen for de tre ”V” bombeflyene Valiant, Vulcan og Victor. Og selv den dag i dag vil Victors toppfart på 1000km/t, rekkevidde på 4000 km, en bombelast som kunne inneholde 35x 450kg bomber (over 15 tonn!) eller de kraftigste Britiske atomvåpnende og en topphøyde på over 60.000ft være svært imponerendes. Sammenlignet med amerikanske bombefly som B-47 og B-52 som var laget for samme oppgaven, var de Britiske V-bomberne aerodynamisk langt mer avansert Selv om historien har satt Victor i skyggen av Avro Vulcan, var Victor i en årrekke en av kjernepilarene til den Britisk atomavskreknings politikken. Faktisk var HP Victor i tjeneste lenger enn noen av de to andre ”V” bombeflyene, dog da som tankfly helt frem til 1993 (Vulcan ble tatt ut av tjeneste i 1984). Flyet fikk både med seg Falklandskrigen, der den faktisk kanskje var det aller viktigste Britiske flyet utenom Harrier. (alle andre RAF fly som fløy operasjoner i Sør Atlanteren var avhengig av Victor tankfly for å nå frem til staging basen Ascension Island og videre mot Falklands øyene) og Gulfkrigen i 1991. Nå tilbake til FS igjen, Alphasim har kommet med en FSX oppdatering til sin gamle modell som gjør Victor pakken deres ”FSX native”. Det er ikke til å bortforklare at modellen begynner å bli gammel, men med litt triksing og moding er det fult mulig å få til et godt resultat i FSX. Tenker da spesielt på texurer, VC gauges og flight modell. Pakken inneholder 4 modeller; B.1 bomber, B.1K tanker og 2x K.2 tankere. For å gjøre det enda litt ”særere” så har jeg drevet og malt opp B.1 modellen som den første HP.80 Victor prototypen WB771 slik den så ut i 1953. Prototypen var ikke helt lik produksjons modellen ettersom den var litt kortere og hadde noen kosmetiske forskjeller på vindus plassering etc, men B.1 modellen passer godt som ”stand in”. Så her kommer en serie av bilder av HP.80 Victor ”WB771” slik den ble malt for SBAC flyshowet ved Farnborough i 1953. Sir Fredrick Handley Page hadde designet paint schemet selv og det får faktisk en atom bomber til å se ganske stilig ut. Denne prototypen styrtet i 1954 etter at halen løsnet fra skroget. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tommy Bernes Skrevet 8. august 2009 Del Skrevet 8. august 2009 Merkelig farkost! :grin: Men flotte bilder og interessant lesning Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Premium Medlem Ernst K.Furuhatt Skrevet 8. august 2009 Premium Medlem Del Skrevet 8. august 2009 Her var det klassisk på så mange måter, klassisk flymaskin og klassisk Jens-Ole presentasjon, grundig, kunnskapsrik og medfølgende gode bilder. Klassisk er det også at du sørger for egne farger på modellene !! Har ikke sett bilder av denne prototypen før, og må innrømme at det fikk enkelte hår i nakken til å reise seg. Er enig i at det var imponerende teknologi i disse farkostene, med tanke på når de forlot tegnebrettet. Interessant reportasje Jens-Ole !! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ivar Skaugstad Skrevet 8. august 2009 Del Skrevet 8. august 2009 Flotte bilder og god fakta, flott levert! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jens-Ole Kjølberg Skrevet 9. august 2009 Forfatter Del Skrevet 9. august 2009 Hyggelig å høre Mange K.2 tankere er å se i Storbritannia, men den eneste hele B.1 modellen er å finne på Duxford. Den er utstyrt med 2x vinge tanke poder, men er ellers i rimelig stock B.1 bomber konfigurasjon. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.