Gå til innhold

CPH-OSL med SAS/DK og 2 uker gammel CRJ-900:


Lars B. Frostad

Anbefalte innlegg

IMG_8766.jpg

(Bildet ovenfor viser "OY-KFG", og er altså IKKE maskinen jeg reiste med

som kun hadde vært to uker i SAS/DK (som var "OY-KFI").

 

Her kommer en rask trip-report, som inneholder langt flere bilder enn

tekst. Men som jeg tenkte jeg skulle få ut i en fei, før minnebrikken

fylles opp med kun maritime bilder fremover.

 

 

Flyselskap: SAS (Danmark)

Rute/flight: SK462 - CPH-OSL

Flytype: (Canadair Regional Jet) CRJ-900 (to uker gammel)

Individ: OY-KFI

Dato: 4. August, 2009

Avgang: kl: 16.15

Ankomst:kl: 17.25 (OSL)

 

(Alle bilder er tatt av undertegnede)

 

Bildetekst er UNDER hvert bilde!

 

Valgte spesifikt en avgang med SAS Danmark, når jeg skulle hjem fra

jobb i DFDS Seaways. Tok som ellers den raske og effektive Metro'en

direkte fra Kongens Nytorv i sentrum, som frakter enn frem til

Københavns Lufthavn: Kastrup på ca. 15 til 17 min. Man reiser da

i gjennom tre soner, men betaler kun DKK: 31.50 - utrolig bra pris

spør du meg!

 

Vel fremme på København: Kastrup sjekket jeg inn i en av de relativt

nye orange automatene som er plassert ut. Disse kan man skrive ut

bagasje-tag i, såfremt man har sjekket inn på nettet eller via sms

osv. i forkant. Selv sjekket jeg inn ca. 24 timer i forveien, etter

at påminnelse kom via SMS. Valgte plass og sjekket inn via nettet, og

så at denne CRJ-900 maskinen kom til å fylles opp rimelig bra. Som

alltid med SAS, er det meget behagelig å fly billettløst - så har man

kun sitt EuroBonus-kort å forholde seg til.

 

Litt bilder ble det også tid til, både fra interiøret på flyplassen

og litt av trafikken utenfor - dette kan sees lenger ned i posten.

 

Ca. 20 min. før avgang ble det annonsert at man kunne møte opp i gaten,

og at det ble bussing ut til flyet, noe som ikke er overraskende siden

man denne gangen ikke skulle reise med verken MD-80 (som på turen nedover),

eller A319/A321. Ble nok litt i overkant "intimt" i denne bussen, da de skulle

få med absolutt alle i én og samme buss - minnet mer om transfer når man

reiser som pax og landet på remote ute på LPA, PMI, eller lignende.

 

Vel ombord i denne CRJ-900 maskinen (individ: OY-KFI), så man at dette

måtte være en av de nyeste SAS Danmark har mottatt. Her luktet det nytt,

og man så ingen umiddelbare tegn til slitasje overhodet. Jo da, senere fikk

man bekreftet at "OY-KFI" hadde kun vært i trafikk ca. 14 dager - før jeg

nå var ombord selv; og funnet meg vel til rette i sete 09A.

 

IMG_8765.jpg

 

Ca. 10-15 min. ble vi vel forsinket før det ble noe oppstart ut fra remote,

var visst noe snag som måtte ordnes på maskinen - og papirarbeid som skulle

gjøres ferdig. Ja ja, barnesykdommer på nye modeller må man bare regne med -

men så lenge det kan ordnes såpass raskt; klager man ikke. Belegget ombord

var meget høyt, ut fra hva jeg kunne skimte - var det tilnærmet fullt fly.

Så faktisk ingen ledige seter verken på "Economy Extra" eller i Economy rundt

meg. Setene var meget behagelige, hvis man ikke finner seg til rette i disse

setene - vil man nok aldri sitte godt (unntaket er vel i Volvo-seter muligens).

 

Knyttneve-testen ble selvsagt utført, og bestått med glans. Selve flyturen

var mer eller mindre begivenhetsløs, bortsett fra det faktum at disse maskinene

er utrolig behagelige. Lite støy, behagelige seter, og god plass - både i

kabinen og i bagasjehyllene (tatt flystørrelsen i betraktning). Selv om jeg nok

personlig foretrekker å reise med A319/A321 hos SAS Danmark, synes jeg disse

CRJ-900 maskinene imponerer stort - spesielt det lave støynivået.

 

IMG_8805.jpg

 

Selv om det var noe forsinkelse før avgang fra København: Kastrup / CPH,

ble dette fløyet inn underveis - selv på tross av såpass kort reise. Landet

på Oslo Lufthavn: Gardermoen ca. på rutetid, i grått og trist regnvær. Skyene

hang tungt rundt hele østlandet, og regnet var så absolutt til stede. Ganske

stor kontrast, når man forlot solfylte København kun litt over én time siden,

der t-skjorte og shorts været helt klart minnet mer om sommer enn dette.

 

Konklusjonen får være at CRJ-900 er et glimrende fly, SAS Danmark har vel

på dette tidspunktet mottatt syv stk. av denne maskinen - og her var jeg

heldig nok til å fly maskin nr. syv. En effektiv og behagelig reise med SAS,

nok en gang. Så over til bildene:

 

 

IMG_8720.jpg

København flyplass: Kastrup (T1)

 

 

IMG_8722.jpg

CSA med "OK-CGH" en 12 år gammel B737-500. Gikk forbi denne flere ganger på CPH,

og pilotene lå stadig og duppet av i flightdeck - tydeligvis en stund til

avgang igjen ja.

 

 

IMG_8730.jpg

Transavia har økt bra på CPH, selv om de har redusert tilbudet noe

i forhold til hva som opprinnelig var planlagt. Her representert med "PH-HZV"

en av sine B737-800, denne har rukket å runde syv år.

 

 

IMG_8736.jpg

En av mange MD-80 maskiner i bruk hos bl.a. SAS Danmark.

 

 

IMG_8747.jpg

Hele fem maskiner i MD-80 serien fra SAS i ett og samme bildet - "gotta ride

a classic..".

 

 

IMG_8742.jpg

Som til sammenligning med dette bildet, illustrerer langt nyere maskiner fra

Airbus.

 

 

IMG_8761.jpg

SAS Norge med "LN-RCU" på CPH, med en 10 år gammel B737-600 - liker disse

smågrisene godt.

 

 

IMG_8771.jpg

Rett etter avgang fra CPH.

 

 

IMG_8776.jpg

Kikker ned på min arbeidsplass, gret med fri etter ca. 2.5 uke ombord

på dog flotte "M/S Crown of Scandinavia".

 

 

IMG_8784.jpg

Dårligere vær? Jepp, da må vi nok være i luftrommet over Norge igjen.

 

 

IMG_8808.jpg

Glemte å ta bilde av leselysene, men disse er ikke de dårlige gule lysene -

men skarpt "bi-xenon" lignende lys.

 

 

IMG_8809.jpg

God plass i vel opplyste bagasjehyller ombord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

IMG_8812.jpg

Meget behagelige seter i CRJ-900 maskinene hos SAS Danmark.

 

 

IMG_8817.jpg

Etter ankomst på OSL.

 

 

IMG_8819.jpg

IMG_8818.jpg

(ja sånn går det, når man ikke har plass nok - til å gå langt nok bakover

for å få med hele flyet..)

 

 

IMG_8823.jpg

SAS Danmark med CRJ-900 maskinen: "OY-KFI" som fraktet oss fra CPH til OSL,

kun vært to uker i drift hos SAS.

 

 

IMG_8825.jpg

Lufthansa med A320-200 på OSL, her med "D-AIPU" som faktisk er 19 år gammel.

 

 

IMG_8827.jpg

Thomas Cook Airlines Scandinavia, her med A321-200 representert ved

"OY-VKD" som er seks år gammel.

 

 

 

Så håper jeg trip-reporten falt i smak, legg gjerne igjen kommentarer

eller spørsmål dersom ønskelig! Mange av bildene ovenfor er

skjeve osv., men er tatt med for å illustrere trip-reporten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann Lars. Ble så satt ut av smsn du sendte meg at hele greiene ble avglømt.

 

Må si at denne CRJ900 ser ut til å være et fantastisk fly. Og intreøret ser helt fantastisk ut. Fikk selv SAS sin CRJ900 på brikka ikveld da den dro ifra OSL til CPH. Og om ikke det var nok kom Lufthansa regional hakk i hel med sin 700 i Star Alliance logoen :D Og dermed ble denne helga også berget for mitt vedkommende..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jep, herlig rapport, som altid fra dig! :)

 

Jeg har ikke fløjet med CRJ-900 endnu, men hvis komforten er lige så god som i CRJ-100/200, så er den rigtig god.

Fløj selv med Cimber Air CRJ-200 fra Billund til Stockholm for et par uger siden, og senere Stockholm - København med SAS 737-700, og udover det lave støjniveau etc., er benpladsen også mærkbart bedre i de mindre Canadair-fly.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...