Lars B. Frostad Skrevet 7. august 2009 Del Skrevet 7. august 2009 (Bildet ovenfor viser "OY-KFG", og er altså IKKE maskinen jeg reiste med som kun hadde vært to uker i SAS/DK (som var "OY-KFI"). Her kommer en rask trip-report, som inneholder langt flere bilder enn tekst. Men som jeg tenkte jeg skulle få ut i en fei, før minnebrikken fylles opp med kun maritime bilder fremover. Flyselskap: SAS (Danmark) Rute/flight: SK462 - CPH-OSL Flytype: (Canadair Regional Jet) CRJ-900 (to uker gammel) Individ: OY-KFI Dato: 4. August, 2009 Avgang: kl: 16.15 Ankomst:kl: 17.25 (OSL) (Alle bilder er tatt av undertegnede) Bildetekst er UNDER hvert bilde! Valgte spesifikt en avgang med SAS Danmark, når jeg skulle hjem fra jobb i DFDS Seaways. Tok som ellers den raske og effektive Metro'en direkte fra Kongens Nytorv i sentrum, som frakter enn frem til Københavns Lufthavn: Kastrup på ca. 15 til 17 min. Man reiser da i gjennom tre soner, men betaler kun DKK: 31.50 - utrolig bra pris spør du meg! Vel fremme på København: Kastrup sjekket jeg inn i en av de relativt nye orange automatene som er plassert ut. Disse kan man skrive ut bagasje-tag i, såfremt man har sjekket inn på nettet eller via sms osv. i forkant. Selv sjekket jeg inn ca. 24 timer i forveien, etter at påminnelse kom via SMS. Valgte plass og sjekket inn via nettet, og så at denne CRJ-900 maskinen kom til å fylles opp rimelig bra. Som alltid med SAS, er det meget behagelig å fly billettløst - så har man kun sitt EuroBonus-kort å forholde seg til. Litt bilder ble det også tid til, både fra interiøret på flyplassen og litt av trafikken utenfor - dette kan sees lenger ned i posten. Ca. 20 min. før avgang ble det annonsert at man kunne møte opp i gaten, og at det ble bussing ut til flyet, noe som ikke er overraskende siden man denne gangen ikke skulle reise med verken MD-80 (som på turen nedover), eller A319/A321. Ble nok litt i overkant "intimt" i denne bussen, da de skulle få med absolutt alle i én og samme buss - minnet mer om transfer når man reiser som pax og landet på remote ute på LPA, PMI, eller lignende. Vel ombord i denne CRJ-900 maskinen (individ: OY-KFI), så man at dette måtte være en av de nyeste SAS Danmark har mottatt. Her luktet det nytt, og man så ingen umiddelbare tegn til slitasje overhodet. Jo da, senere fikk man bekreftet at "OY-KFI" hadde kun vært i trafikk ca. 14 dager - før jeg nå var ombord selv; og funnet meg vel til rette i sete 09A. Ca. 10-15 min. ble vi vel forsinket før det ble noe oppstart ut fra remote, var visst noe snag som måtte ordnes på maskinen - og papirarbeid som skulle gjøres ferdig. Ja ja, barnesykdommer på nye modeller må man bare regne med - men så lenge det kan ordnes såpass raskt; klager man ikke. Belegget ombord var meget høyt, ut fra hva jeg kunne skimte - var det tilnærmet fullt fly. Så faktisk ingen ledige seter verken på "Economy Extra" eller i Economy rundt meg. Setene var meget behagelige, hvis man ikke finner seg til rette i disse setene - vil man nok aldri sitte godt (unntaket er vel i Volvo-seter muligens). Knyttneve-testen ble selvsagt utført, og bestått med glans. Selve flyturen var mer eller mindre begivenhetsløs, bortsett fra det faktum at disse maskinene er utrolig behagelige. Lite støy, behagelige seter, og god plass - både i kabinen og i bagasjehyllene (tatt flystørrelsen i betraktning). Selv om jeg nok personlig foretrekker å reise med A319/A321 hos SAS Danmark, synes jeg disse CRJ-900 maskinene imponerer stort - spesielt det lave støynivået. Selv om det var noe forsinkelse før avgang fra København: Kastrup / CPH, ble dette fløyet inn underveis - selv på tross av såpass kort reise. Landet på Oslo Lufthavn: Gardermoen ca. på rutetid, i grått og trist regnvær. Skyene hang tungt rundt hele østlandet, og regnet var så absolutt til stede. Ganske stor kontrast, når man forlot solfylte København kun litt over én time siden, der t-skjorte og shorts været helt klart minnet mer om sommer enn dette. Konklusjonen får være at CRJ-900 er et glimrende fly, SAS Danmark har vel på dette tidspunktet mottatt syv stk. av denne maskinen - og her var jeg heldig nok til å fly maskin nr. syv. En effektiv og behagelig reise med SAS, nok en gang. Så over til bildene: København flyplass: Kastrup (T1) CSA med "OK-CGH" en 12 år gammel B737-500. Gikk forbi denne flere ganger på CPH, og pilotene lå stadig og duppet av i flightdeck - tydeligvis en stund til avgang igjen ja. Transavia har økt bra på CPH, selv om de har redusert tilbudet noe i forhold til hva som opprinnelig var planlagt. Her representert med "PH-HZV" en av sine B737-800, denne har rukket å runde syv år. En av mange MD-80 maskiner i bruk hos bl.a. SAS Danmark. Hele fem maskiner i MD-80 serien fra SAS i ett og samme bildet - "gotta ride a classic..". Som til sammenligning med dette bildet, illustrerer langt nyere maskiner fra Airbus. SAS Norge med "LN-RCU" på CPH, med en 10 år gammel B737-600 - liker disse smågrisene godt. Rett etter avgang fra CPH. Kikker ned på min arbeidsplass, gret med fri etter ca. 2.5 uke ombord på dog flotte "M/S Crown of Scandinavia". Dårligere vær? Jepp, da må vi nok være i luftrommet over Norge igjen. Glemte å ta bilde av leselysene, men disse er ikke de dårlige gule lysene - men skarpt "bi-xenon" lignende lys. God plass i vel opplyste bagasjehyller ombord. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars B. Frostad Skrevet 7. august 2009 Forfatter Del Skrevet 7. august 2009 Meget behagelige seter i CRJ-900 maskinene hos SAS Danmark. Etter ankomst på OSL. (ja sånn går det, når man ikke har plass nok - til å gå langt nok bakover for å få med hele flyet..) SAS Danmark med CRJ-900 maskinen: "OY-KFI" som fraktet oss fra CPH til OSL, kun vært to uker i drift hos SAS. Lufthansa med A320-200 på OSL, her med "D-AIPU" som faktisk er 19 år gammel. Thomas Cook Airlines Scandinavia, her med A321-200 representert ved "OY-VKD" som er seks år gammel. Så håper jeg trip-reporten falt i smak, legg gjerne igjen kommentarer eller spørsmål dersom ønskelig! Mange av bildene ovenfor er skjeve osv., men er tatt med for å illustrere trip-reporten. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Steinar Grindstein Skrevet 7. august 2009 Del Skrevet 7. august 2009 Heisann Lars. Ble så satt ut av smsn du sendte meg at hele greiene ble avglømt. Må si at denne CRJ900 ser ut til å være et fantastisk fly. Og intreøret ser helt fantastisk ut. Fikk selv SAS sin CRJ900 på brikka ikveld da den dro ifra OSL til CPH. Og om ikke det var nok kom Lufthansa regional hakk i hel med sin 700 i Star Alliance logoen Og dermed ble denne helga også berget for mitt vedkommende.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
K J Skrevet 7. august 2009 Del Skrevet 7. august 2009 Jep, herlig rapport, som altid fra dig! Jeg har ikke fløjet med CRJ-900 endnu, men hvis komforten er lige så god som i CRJ-100/200, så er den rigtig god. Fløj selv med Cimber Air CRJ-200 fra Billund til Stockholm for et par uger siden, og senere Stockholm - København med SAS 737-700, og udover det lave støjniveau etc., er benpladsen også mærkbart bedre i de mindre Canadair-fly. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Åge Storli Berg Skrevet 8. august 2009 Del Skrevet 8. august 2009 Jeg har sagt det til deg før, men bare på båtseriene dine. Du lager utrolig flotte presentasjoner med interessant tekst, som gjør at jeg bare må lese hele greia! Denne var intet unntak, bra presentasjon som det så var i luften istedet for sjøen. Tusen takk for en flott presentasjon, og utfyllende tekst! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tommy Bernes Skrevet 8. august 2009 Del Skrevet 8. august 2009 Tusen takk for en veldokumentert flight! Alltid like interessant å lese dene trip reports, enten det er båt eller fly! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars B. Frostad Skrevet 15. august 2009 Forfatter Del Skrevet 15. august 2009 Tusen takk skal dere ha! Det er virkelig utrolig hyggelig å få slike kommentarer, det gjør alt arbeidet utvilsomt verdt det! Takker nok en gang! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torje Vingen sunde Skrevet 15. august 2009 Del Skrevet 15. august 2009 veldig bra! de vinduene på CRJ'en var store Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Emil Topstad Skrevet 15. august 2009 Del Skrevet 15. august 2009 Nice! Veldig flott Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.