Gå til innhold

F 16 på Sola


Anbefalte innlegg

Bilde 4 = Dritstilig!

 

Even:

På tysk er über en preposisjon' date=' men brukes også som affiks i sammensatte ord. Begge viser til en tilstand eller hendelse som innebærer økt høyde eller mengde i fysisk forstand, eller til en overdrivelse (eks.: Übertreibung) i overført betydning.

 

Über kan oversettes med over, meta og super på norsk, hovedsaklig i sammensatte ord, men oversettelsen avhenger av sammenhengen. Et eksempel kan være Friedrich Nietzsches begrep Übermensch som oversettes med «overmenneske».

 

Et uttrykk som über cool høres merkelig ut for tyskspråklige personer. De ville heller brukt obercool, der ober betyr «øverste», «høyere» eller «overlegen». For eksempel bruker tyskspråklige hærer gradsbetegnelser som Oberleutnant («fenrik» eller «sekondløytnant»).[/quote']

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det stemmer jo det. Men prøvde meg med et par slike Über til non' tyskere jeg kjenner. De forsto ikke en dritt av hva jeg mente!

 

Og kjenner til den med Ober. Men Überstilig er verken ett norsk, eller tysk ord. Og jeg kan derfor ikke godkjenne det som ett ord fra noen som helst dialekt i språket mitt. Det er en sammensettelse av noe en eller annen engelskmann en gang trodde stemmte med noe valgfritt.. :)

 

Men nok OT? :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aerosoft har gjort en bra jobb med den der ser det ut som :) Har ikke testet den personlig, men esteriøsmodellen virker veldig autentisk. Ta for eksempel en titt på pitotrøret, det er veldig kort på F-16, det ser ut som at alle de som har prøvd med en norsk F-16 variant har tatt nesa på en starfighter og brukt den i stede for den orginale.

 

Like bilde nr. 4 jeg også, ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du flyr Aeorosoft sin F 16 museklikker du på det hvite hjulet øverst til venstre på midtkonsollen. Radaren startes med å klikke MFD-knappen helt bak på høyre konsoll. Hvis du flyr andre jagere kan du legge inn et lite gratisprogram, jeg kan forklare helt nøyaktig hvis ønskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...