Gunnar Seljeseth Skrevet 2. juni 2009 Del Skrevet 2. juni 2009 SAS har, såvidt jeg vet, ingen ruter som subsidieres. Widerøe har en hel del subsidierte ruter (ja, jeg vet at SAS eier en stor andel i Widerøe), og Norwegian har subsidier til Bardufoss... De 800 millionene det snakkes om er ikke subsidier, men kapital-innskudd. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
per berge Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 Når staten bruker mine og dine skattekroner på å holde liv i noe som mest sansynlig er overskudds arbeidsplasser kaller jeg det subsidier. Eierskapet burde vært avslutta for ett par tiår siden for det hadde riktignok noe for seg tidligere men i dag er dette kun bortkasta shilling. De fleste innen SAS bor og jobber i de største byene på østlandet og sørvestlandet så de skulle ikke ha noe problemer med å få seg jobb igjen om det ikke var behov for dem innen luftfarten. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Seljeseth Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 Greit at eierskapet skulle blitt avsluttet for lange siden, men; SAS har også private eiere. Disse private eierne har også gitt SAS ny kapital på lik linje med resten, i henhold til hvor mye de eier... Det samme har også hendt i Norwegian, forskjellen er bare at den norske staten ikke eier aksjer i Norwegian... Dersom staten ikke hadde hatt eierskap i SAS, så skulle jeg nok være enig med deg mht. ordet "subsidier". Men nå er staten faktisk medeier i SAS, og dermed må en spade også kalles en spade... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
per berge Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 Det er nettop det jeg gjør, kaller en spade for en spade og når eieren er staten kaller jeg det subsidier. Utgangspunktet for att den Norske, Svenske og Danske stat gang på gang legger penger i rævva på SAS er jo fordi de ansder det som vettug "subsidie politik" og ikke fordi de tjener penger på SAS hverken i fortid, nåtid eller fremtid. Så ja, jeg kaller en spade for en spade. De 800 millionene de spytta inn sist gang kunne helt klart blitt brukt til mye annen innfrastruktur som hadde tjent samfunnet. I tilleg kom altså rundt 1,8 milliarder fra Sverige og enda ett jaffs fra Danmark. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Seljeseth Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 ... og alt sammen står i forhold til hvor mye den enkelte stat eier. Men hva vil du da kalle de pengene som kom fra private eiere? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
per berge Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 Bortkasta Neida, de private som i dag eier aksjer i SAS (kan ikke huske å ha lest att disse har "sponsa" SAS i denne omgang) vil selvfølgelig tjene på att de respektive statlige eierne pøser penger inn i selskapet den dagen Luftwaffe ser seg tjent med å kjøpe selskapet. Der nede sitter de nok bare å venter til N, S og D stat har brukt nok penger så kjøper de (Lufthansa) SAS fra de private og de statlige eierselskapene, fjerner de overflødige/feilplaserte ansatte og driver selskapet videre på en lønnsom måte. De private eierne vil kunne ta med seg en god fortjeneste på statens bekostning. Selvfølgelig må Lufthansa for å få konsesjon til de Norske rutene følge visse krav men på ett helt annet nivå enn det er i dag. En konkurs hadde egentlig vært av det beste for om SAS skulle fortsatt drives som SAS. Og i realiteten har vel SAS vært konkurs i mange år men er blitt holdt kunstig i live av de statlige eierne, ikke av noen andre grunner enn frykt for godt plaserte LO ansatte i Nordens største og mest sentrale byer. Vi snakker ikke en gang om bygdasubsidiering men rein og skjær By subsidier. Jeg veit jeg tråkker på endel ømme SAS ansattes tær her nå men ærlig og fri tale har alltid vært noe av det jeg setter høyest. Jeg holder aldri kjeft av høflighets grunner. Med mindre vi snakker om barn selvfølgelig. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
per berge Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 I rettferdighetens navn skal det nevnes att det er ikke de Norske ansatte som har vært mest motvilige til endringer og flytting ac personalet så langt jeg kjenner til. Der er nok de Danske de som skal ta mest skyld. Og ikke ser det ut for att de har tenkt endre særlig på den holdningen heler og vil nok ende med en konkursbegjæringa i hånda med en påskrift "Ring dit arbejdskontor" Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Steinar Grindstein Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 Beglager at jeg tar opp den litt gamle posten. For meg nytter det ikke om SAS leverer varene til rett tid så lenge dem ikke har seter i sine nye fly som man kan sitte behagelig i. Rett etter Påska reiste jeg med SAS sin B737-700 med REG LN-RRB ifra Bodø til OSL. Aldri i mitt 36 år lange levetid har jeg forlatt et fly med vond rygg etter en flytyr på 1t25min, men det gjorde jeg denne kvelden. Nå førstkommende fredag skal jeg en tur til Trondheim, og har bokket hos NAX, og flighten oppereres med en av deres B737-800. Om de nye flyene har et snev av sittekomfort som er bedre en de nye setene til SAS har NAX fått en ny stamkunde. Det er faktisk et paradoks at man sitter bedre i en liten Dash8 ifra WIF en man sitter i en stor B737 ifra SAS. Etter helgas to turer med NAX, hvor en av dem i en B737-800 (LN-NOO) er det klart at jeg heretter kommer til å benytte NAX på mine turer i framtiden. Setene som var i LN-NOO er faktisk de beste setene jeg noen gang har sittet i på norske innenriksruter, og hvis de skal sette standaren for resten av B738 flåten til NAX skal jaggu SAS få noe å bryne seg på når det gjelder setekomfort. Benplassen er ikke like bra som hos SAS, men knyttnevetesten ble bestått uten problemer. Bra levert Norwegian. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.