Gå til innhold

ENGM_APP på nett i kveld... [VATSIM]


Gunnar Seljeseth

Anbefalte innlegg

skriver innlegg, selv om det kommer til å bli det vanlige rushet av skrik og skrål i etterkant:

Godt upå kvelden tenkte jeg at jeg kanskje skulle ta med en tur i Norge, nå som det var så godt dekket med ATC. Seljeseth skulle jo sitte der, booket, og så gikk jeg på Vatroute for å se, og der sto alle de andre enn ENGM_APP uten booking, og de hadde f,eks vært på fra kl 21 (nå var den 22), og de skulle sitte til "unknown".

Jeg flyr så realistisk jeg kan, og bruker tid på å laste ned vær, lage pla, sjekke vind i høyden, laste fly med pax og cargo, lage loadsheet, fylle fuel, osv.

Finne SID/STAR, starte værprogram, TOPCAT, etc. etc. Før jeg rekker å ta av fra Gardermoen er det veldig lite sannsynlig at det sitter noen i Bergen eller Bodø, og derfor tar jeg ikke den turen. Og flere med meg.

Før noen skriker: Ja, for dem som bruker fem minutter fra de finner ut at de vil fly, til de flyr, og som i tillegg ikke synes det er noe direkte ulempe at ATC sier "contact unicom...", så er det helt topp. All ære til dem som er ATC, uansett.

Men jeg synes at det er litt rart å se så mye plutselige bookinger: "nå er halve norge besatt, kom å fly", heter det i mange meldinger her på forumet, sånn i ti-tida på kvelden.

Så ser jeg at det ikke akkurat er så mange som flyr, det er liksom altfor mange ATC'er og altfor få fly.

Poenget mitt er som det pleier, er at om man booker to timer, f.eks fra 21-23, så kan det hende at det er flere som tar turen.

Ikke mer enn dette ene poenget: Noen vil gjerne vite at det er ATC ved destinasjonen, for dem som ikke bryr seg om det er det jo ikke så farlig.

Så kommer gjerne forumsvar av typen: "vi er ikke her for å slave for deg, vi har et liv vi også! Du kan ikke forvente at vi skal sitte her, booket i to timer bare for at du skal gidde å fly".

Nei, jeg flyr over hele Europa hele uka, og flyr fra og til steder der det er booket. Så jeg er glad for det. Og det holder jo med to timer eller så, man trenger ikke å binde opp hele kvelden.

I Sverige, Danmark, Tyskland, England, Østerrike, Sveits osv finner man som regel steder man kan fly fra og til, og det hender vel (veldig sjelden) at det skjer noe helt uforutsett og at ATC ikke dukket opp.

Men jeg peker bare på det at de gangene Norge er ATC-besatt, er det massse ATC all over, gjerne sent påkvelden, men ingenting er booket, det er bare noen få fly, og ATC er borte før man kommer fram.

Så skal man sitte i tre timer, så kan man kanskje booke to timer. Da kanskje fler enn meg dukker opp.

Hvis man til det svarer at "det er umulig å vite om jeg kan sitte i to timer/jeg vet jo ikke om jeg gidder å sitte i to timer", så er det greit.

Men om man ALLIKEVEL har tenkt å sitte både tre og fire timer, så kan man kanskje legge inn en booking, så kommer det flere fly. Og det ønsker man vel?

 

Man trenger ikke svare irritert på dette innlegget, hvis noen tenker "ja, det skader ikke å booke, jeg sitter jo minst i to timer eller så", så er det poenget med innlegget mitt. Ferdig medd et.

Men jeg har hørt den andre typen svar før: "du aner visst ikke hvordan det er å ha småbarn/få deg et liv, man sitter ikke foran PC'en hele dagen om man er frisk/jeg må hjelpe pappa i garasjen/pluteselig er det en fotballkamp jeg skal se".

 

Interessant å kunne se i ettertid hvor lenge ATC var på i Norge, når det ikke var booket, jeg skulle tippe at det veldig ofte er minst et par timer. Så da kunne en booking være på på plass.

 

Det er i alle fall en interessant forskjell fra nabolandene, og resten av Europa, hvor det legges inn bookinger nesten daglig.. Jeg er den første til å innrømme at Tyskland er i drøyeste laget,med tre-fire timer booking på en haug av plasser, hver eneste dag. da kan man snakke om "få deg et liv".

 

Edit:I skrivende stund er klokken midnatt,og det er fremdeles flust av ATC i Norge. Hadde jeg visst det klokken ti skulle jeg jammen tatt en tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne gjerne ønsket meg en slik oversiktlig fin infoplakat med ATC bookinger i Norge eller hele Vaccsca for den saks skyld,som de har på Vacc-Sag. Og gjerne hatt et samarbeid med fs.no slik at den stod et sted på forsiden her også kanskje. Det hadde vært proft. :)

 

Edit: Haha,det fins en på VaccSca alikevel jo. :P

Men,om folk ikke booker,hjelper det jo lite...

Men er der så sjelden siden sidene,systemet og forumet er av heller laber kvalitet. Der har VaccSca MYE å lære av Vacc-Sag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Tore den tar vi til etterretning..... Lover å gjøre det neste gang. Det ble litt spontant i kveld - Ikke noen unnskyldning, for det er ingen. Selvsagt skulle vi booket. Og bra at du sier fra på en konstruktiv og flott måte.

 

Så hintet tatt og blir fulgt neste gang!

 

Sorry!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...