Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Avinor bestemmer ikke hva som er reglene i Norge.

Det er det Luftfartstilsynet som gjør

Jaja' date=' det går nå utover lokalbefolkningen uansett. Ikke det at flypassasjerer skal nedprioriteres...

 

Grunntanken er at bestemor fra Honningsvåg skal være like trygg som bestemor fra Bodø når de skal ut å fly. Dette er også et uttalt ønske fra politisk side.

...men jeg er nok passelig utgammel når Honningsvåg blir like trygg som Bodø. Jaja, jeg har nå forsvart lokalbefolkningen litt uansett ;)

 

Burde staten også bevilge penger for å klare å gjennomføre prosjektet' date=' i stedet for å la tax free salget på OSL betale for det? Jeg mener helt klart ja, staten er dog ike enig.....[/quote']

Det er et problem, ja. Men så er jo staten kjent for å være rimelig treg på flere områder... Problemet er vel at dette temaet ikke er i media, og da blir det nedprioritert.

Skrevet
I eit brev frå divisjonsjurist Jarle A.Stensrud i Avinor står det at dersom reguleringssaka ikkje er avklart innan første kvartal neste år, så greier dei ikkje skaffe det tryggingsrområdet Luftfartstilsynet krev tids nok.

 

–Det kan gjere det nødvendig å etterkome kravet frå Luftfartstilsynet innanfor dagens areal. Det vil seie at rullebana på Vigra vert forkorta.

 

http://smp.no/article/20090727/NYHETER/445623149/1002

Gjest Eivind Oterhals
Skrevet

Hvorfor skal Avinor korte inn på rullebanene når de hadde 7,4 mrd i inntekter i 2008?

Skrevet

Her er tallene for Avinor:

Regnskap

Dersom man ser på de konsolidert regnskap(regnskap for Avinor+ underselskaper som Avinor eier) ser vi at driftsinntektene er på ca 7,3 mrd. Driftskostnadene er på 6 mrd.

 

Resultat etter skatt er på 765 mill. Husk at dette gjelder alle selskaper som Avinor eier, inkl f.eks tax-free salget.

 

Ser man bare på den rene driften av kun Avinor(ordinært regnskap) ser man faktisk at Avinor går med et tap på driftssiden på 115 mill. Der er det faktisk finansinntektene som redder Avinor (husk KUN Avinor) fra røde tall.

 

Så som folk tidligere nevnte med at Avinor drar inn 7 mrd, er langt fra virkeligheten.

 

Man ser av disse tallene at Avinorkonsernet tjener penger ja, men kun Avinor(flyplassdrift) går faktisk i underskudd på driftssiden. Som det ble nevnt i et tidligere innlegg så er det riktig at det er tax-free, parkering og diverse om er med på å lage overskudd i Avinor.

 

765 mill er ikke mye til å bruke på opprustning/oppgradering (les investeringer) på eksisterende anlegg. Når i tillegg aksjonærene(les staten) forventer utbytter, er det ikke mye selve "melkekua" sitter igjen med selv.

 

Håper dette var litt oppklarende. Er vel greit å ha tallene på bordet før man setter seg ned å diskuterer. Les gjerne tallene, interessant lesing.

 

PS: På side 7 på denne siden kan dere se hvor mye overskudd/underskudd Avinor har på Osl/Store flyplasser/mellomstore og småflyplasser.

 

Som man kan se "sponser" Osl og de store flyplassene, alle de andre små og regionale flyplassene.

http://www.avinor.no/tridionimages/2009_K1_Rapport_tcm181-91130.pdf

 

Side 8 kan man se investeringene fra 1 kv 09 mot 1 kv 08. Som man ser på de regionale flyplassene stuper investeringen.

 

--thomas

 

 

Gjest Eivind Oterhals
Skrevet

Hei, det sto på Avinors blad for en stund siden. De har vel skrytt på seg litt ;)

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...