Gå til innhold

derfor styrtert flyet...


Emil Topstad

Anbefalte innlegg

 

 

HER!

 

 

har jo vært noen tidligere ulykker med dette da.. men er ikke sikkert det er samme problemet her.

 

flyet blir forvirret fordi det sitter en tape på "høydemåleren" på utsiden av flyet eller det henger noe foran de "tubene" som sitter på nesa til flyet, tror selv det er en del av ulykken men det er jo litt snodig og da for hadde det sittet noe som blokerte høydemåleren på utsiden av flyet ville burde jo pilotene merket det før de skulle lande.

mener det er jo en lang flytur der de har tid til og se feilene før de skal lande...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var det vel radio altimeter det var snakk om her da, ikke pressure altimeter. Så en blokkering er vel heller usannsynlig?

 

Meldingen fra den Nederlandske flyhavarikomisjonen sa at på ca 1950 fot registrerte den venstre LRRA (Low range radio altimeter) en feilaktig høyde på -8 fot. Siden det er den venstre LRAA som autothrottle systemet henter data fra, så blir throttle redusert til idle, som den skal gjøre når flyet nærmer seg ca. 30 fot AGL. Autopiloten,(som henter data fra begge LRAA's, hever nesen for å holde seg på glideslope. I meldingen står det også at speeden sank til 40 kts under vref som et resultat av at flyet prøver å holde seg på glideslope med idle thrust, og som mest sannsynlig har resultert i en stall. Kan også legge til at på 450 fot gir pilotene full thrust, men desverre for sent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, som Håkon sier, dette skylles nok ikke blokkering av static ports eller pitot tubes. Det er snakk om radio altimeter. En blokkering ville sansynligvis ikke indusert et plutselig hopp fra 1950 til -7/8 fot. Schiphol har en elevation på -11ft, som kan forklare hvorfor det hoppet til negative verdier. Det blir spennende å se hvilken feil de finner i det venstre RA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schiphol har en elevation på -11ft' date=' som kan forklare hvorfor det hoppet til negative verdier. Det blir spennende å se hvilken feil de finner i det venstre RA. [/quote']

Nja, men radio altimeter skal jo måle flyets høyde over bakken uavhengig av bakkens høyde over havet, så jeg ser ikke hvordan det forklarer de negative verdiene.

 

Men det skal bli interessant å se hva som kommer ut av denne hendelsen til slutt ja. Hva som var galt med høydemåleren er jo en ting, men mer interessant er jo hvordan dette fikk lov å utvikle seg til en styrt.

 

Jeg ser at Boeing har sent ut en advarsel til operatører av 737 om syptomer for feil på disse LRRA systemene, og viktigheten av å overvåke systemer/fly flyet.

 

Boeing Recommended Action

- Boeing recommends operators inform flight crews of the above investigation details and the DSB interim report when it is released. In addition, crews should be reminded to carefully monitor primary flight instruments (airspeed, attitude etc.) and the FMA for autoflight modes. More information can be found in the Boeing 737 Flight Crew Training Manual and Flight Crew Operations Manual.

 

Det har kommet en foreløpig rapport på engelsk nå, som kan lastes ned her: Dutch safety board Preliminary Report

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tragisk ulykke...

 

Blir interessant å se hvordan det blir fremover nå... mange diktet opp historier om hvorfor Air France sin A320 havarerte nord for Basle med at "flyet trodde det skulle lande" osv osv... Tydelig at systemfeilen(e) har forårsaket nettopp det her i denne ulykken, og dessverre at crew'et ikke grep inn tidsnok til å korrigere.

 

Automatikken er et flott hjelpemiddel, men man skal passe på at ting fungerer! Det vil være en veldig uheldig trend, hvis man skal stole mer og mer på automatikken, og nøle med å ta over manuelt...

 

 

Hilsen T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...