Gå til innhold

Spak vs. motor


Mateusz Kostrzewa

Anbefalte innlegg

Aha, ser EPR er lik for alle ja.

 

Men da dukker det opp et anna spørsmål som som jeg har grublet på og ikke finner noe konkret svar på, altså:

 

Hva er det EPR representerer? Greit nok at det står for "Engine power ratio" Men hvis jeg feks har en N1 på 95%, så vet jeg at turbinen går med 95% av full ytelse.. Men på feks MD-11 eller 747 med P&W motorer så får jeg servert en EPR på 1.44 av FMC etter kalkulert derate. Hva vil dette si? 1.44 hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da lærte jeg noe nytt!

 

Siden jeg ser at svarene kommer ekstremt fort Øyvind :grin: Så spør jeg igjen' date=' hvorfor står EPR over/forran N1 på feks MD-11 eller 747? Vil det si at den er viktigere å følge med på enn N1?

 

Meget takknemlig for svar,

[/quote']

Vil bare legge til at for PMDG MD-11 (og såvidt jeg husker også 747) så kommer det an på motortypen. Pratt & Whitney (PW) bruker EPR (men har med N1% under), mens MD-11 med General Electric (GE) bruker kun N1% som referanse i FMS og på "motor-skjermen". Tipper det er slik det er på disse flyene i virkeligheten, og ikke noe PMDG har funnet på.

 

Hvorfor de velger forskjellig vet jeg dog ikke. :)

 

Fra PMDG MD-11 med P&W motor:

 

PWThrustlimit.jpg

 

 

 

Fra PMDG MD-11 med GE motor:

 

GEthrust.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...