Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter en skikkelig kald vinter med snø og is, var det på tide å sette kursen til noe varmere strøk. Da tenkte jeg at andre siden av jorden var en fin plass for å ta noen ukers ferie. Hadde lenge planlagt å leie et lite fly, og ta en øyhopping.

Valget falt da på et Mooney Bravo grunnet lang rekkevidde, og at det har en ganske bra hastighet med tanke på distansene jeg kommer til å fly.

Turen starter på selve Hawaii, og hovedstaden Hilo klokken 0600.

Kommer i dag til å legge bak meg nesten 800Nm, så det kreves en liten pause med refuel både til flyet og kropp.

Flyet er fullastet med fuel og bagasje. Skal campe på en av øyene langt borte, men kommer til det senere.

Har nettopp fått taxetillatelse, og er klar for oppstart.

42016065gl1.jpg

Vi klatrer oppover, og sier hadet til cruiseskipet som jeg kom med dagen før. Skal prøve å komme meg høyt nok opp til å ta en titt på Keck teleskopet.

15442419rl1.jpg

Måtte gi opp det forsøket. Et fullastet fly, og med et teleskop som befinner seg på litt over 14000 fot, ble litt for mye for flyet.

Så vi vender snuten nedover igjen mot Waimea før vi setter turen mot Maui

43986764tl6.jpg

Men de har jo flere teleskoper. På Maui finner man Haleakala Observatoriet, eller Pu'u'Ula'ula som de innfødte kaller fjelltoppen

90757939cv8.jpg

Turen går videre nordover mot Iao Valley. Ganske imponerende landskap.

Ble så overveldet at jeg fikk først tatt bilde når jeg var på tur ut av dalen.

46949117qs3.jpg

Flyr så over Kaanapali, før turen går over sundet mot Molokai.

87145708is8.jpg

Så gikk turen over til Honolulu.

73451003kj6.jpg

Videre inn mot sentrum får vi Diamond Head Crater på vår venstre side.

99352626on8.jpg

Så kom turen til det største høydepunktet. Ford Island og vraket av USS Arizona.

41694592rq3.jpg

Turen går videre over Pearl og vi ser Middle Loch i bakgrunnen

95297728ys6.jpg

Skrevet

Turen gikk så videre med 170km hav over til Kauai og mellomlanding på Lihue.

Her var det refuel for både meg og flyet.

46687669wh5.jpg

Etter rundt 3 timers pause, setter vi kursen videre vestover. Var innom butikken og kjøpte en bok om øyene, og et eksemplar av filmen om Lilo & Stitch. Dette er trosalt øya de kommer fra.

98607748on8.jpg

Etter ca 20 minutter passerer vi Ni'ihau og Lehua.

30566820hb4.jpg

Så var jeg forberedt på en skikkelig langtur. Programmerte GPS og satte på autopilot mot Tern Island.

Dette er en tur på 400Nm fra Lihue, så her må vi passe på drivstoffet.

Etter 2 timer i lufta var jeg kommet halveis og fikk første landkjenning. Godt å se annet enn bare blått hav.

41755932tf2.jpg

Endelig kom jeg omsider fram. En motvind på 16 knop gjorde at jeg kun har ca 30% med fuel igjen, og jeg som var så dum å lese litt i boka Hawaii, oppdaget først det etter point of no return. Så lurer fælt på hvordan jeg skal komme hjem igjen

28012049ai7.jpg

Vel nede var det på tide å finne fram telt, sovepose og dykkerutstyr. Masse grunt vann som det sikkert er masse liv i med koraller og snedige fisker.

42200070qc7.jpg

Når det gjelder problemet med fuel, så fikk jeg til slutt kontakt med en av båtene som leverer fuel til flybasen på Midway. Fikk kjøpe 30 gallons av de, så nå kommer jeg meg tilbake. Men skal overnatte noen netter først og leke litt Crusoe.

Kommentarer settes pris på, og håper dere likte historien.

FSX SP2

REX

Carenado Mooney M20J

Oahu-Honolulu, Hawaii (HI)

Skrevet

Fantastisk flotte bilete. Hawaii er eit eldorado for øyhopping. Lenge sidan eg har vore der no. Kanskje på tide å sette kursen utover dit snart :)

Skrevet

Takker folkens.

Jo det var en bra tur. Landskapet imponerer meg ganske bra. Alt fra flatt landskap til fjelltopper som ser ut som om en kjempebjørn har kvesset klørne sine på.

Det som var mest pes med denne posten, var å sette den sammen.

Alle de linkene til wikipedia og sette sammen en historie av det.

Skal man først poste, så skal man poste på skikkelig vis.

Skrevet

Imponerende bilde serie du presenterer for oss her! Utrolig flotte omgivelser også. Likte veldig godt at du presenterte oss for de lokale kjennemerkene, litt geografisk kunnskap er alltid nyttig! Var godt å se litt sol og varme igjen, nice job!

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...