Gå til innhold

En merkelig historie


K L

Anbefalte innlegg

satt her å surfet litt vilkårlig på dette med Engine failure, fant en veldig merkelig historie fra USA:

 

Det som er spesielt er at FAA. sier en ting og at passasjerene har en heeelt annen historie å fortelle, les selv

 

"The FAA reported the Boeing 737 returned because of some vibration in the number 2 engine."

 

Men ser man her så er historien litt anderledes:

 

Huff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sometime during the last weeks, the NTSB has released a preliminary report on the Southwest engine failure incident on November 17, 2007 in Dallas, TX. Finally, we now know the proper registration number.

 

NTSB Identification: ENG08IA002

Air Carrier operation of SOUTHWEST AIRLINES CO

Incident occurred: Saturday, November 17, 2007 in Dallas, TX

Aircraft: Boeing 737-300, registration: N676SW

 

This is preliminary information, subject to change, and may contain errors. Any errors in this report will be corrected when the final report has been completed.

 

“On November 17, 2007, a Southwest Airlines’ Boeing 737-300, registration number N676SW, flight

number 438, experienced a failure of the No. 2 engine, a CFMI CFM56-3B1, while climbing through

FL250 to FL330. The flight crew reported feeling severe vibration, pulled both throttles back to

idle, declared an emergency and started an air turn back to Love Field (DAL), Dallas TX. While

heading back the pilot reported seeing several cockpit warnings related to the No. 2 engine. The

pilot reported closing the start lever on the No. 2 engine, continue back to DAL, and performed an

uneventful single engine landing. No injuries were reported to any of the occupants. The flight

was an IFR flight conducted under 14 CFR Part 121 from Dallas, Love Field, TX, to Little Rock

(LIT), AR.

Examination of the airplane revealed impact marks along the fuselage from about 10 feet aft of the

right-hand forward entry door to about 6 feet forward of the right-hand aft entry door and almost

along the entire length of right wing leading edge. The right horizontal stabilizer also exhibited

impact marks along almost the entire leading edge. None of impact marks were punctures through

fuselage. Examination of the engine revealed all the fan blades heavily damaged, all the fan blade

roots remained installed in the disk, several fan blades fractured near the platform. The forward

and rear spinner cones were no longer attached to the fan disk and a large penetration hole was

noted on the right hand side of the fan cowl just forward of the engine fan case. No breaches of

any of the engine cases or signs of fire damage were noted.”

Source: NTSB

 

Legg merke til det eg har utheva i NTSB Preliminary Report. Der ser du ting som stemmer overeins perfekt, med det desse "superkyndige" passasjerane har observert. Skadar på motor, slik skade VIL føra til kraftige vibrasjonar, skadar på flyskroget som følge av motordelar som har fått fly litt her og der.

 

Det er lov å vera LITT skeptisk til slike ting. Lese kjelder fungerar ofte greit. Eg ser ikkje kva denne fyren skrik etter. Rapporten ser ut til å gi eit mykje betre og meir korrekt bilete av hendinga enn det han har fått med seg. Eksplosjon? Ingen spor etter brann (som er vanleg i ein eksplosjon i motoren). Det er merker etter delar som har forlatt motoren. Skadar på leading edge på vinga. Ganske normalt med slike skadar som var på motoren.

 

Motoren eksploderte like etter avgang? Eg tenkjer CVR\\FDR og pilotane veit meir kva høgd flyet var på. Her vel eg å stole på flyet sine instrument føre passasjerane sine "halvsiræva" gjetting på høgd.

 

Takk for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

satt her å surfet litt vilkårlig på dette med Engine failure' date=' fant en veldig merkelig historie fra USA:

 

Det som er spesielt er at FAA. sier en ting og at passasjerene har en heeelt annen historie å fortelle, les selv

 

"The FAA reported the Boeing 737 returned because of some vibration in the number 2 engine."

 

Men ser man her så er historien litt anderledes:

 

Huff

 

 

var vel ikke helt tilfeldig du søkte dette emnet i går eller? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Passasjerene likte ikke at det skulle være så enkelt som i rapporten. De ville at det skulle ha vært en eksplosjon, noe spektakulært, at de var i virkelig fare. Dette er vel en typisk menneskelig reaksjon som jeg kanskje ville følt selv. Men publikuns observasjoner er sjelden pålitelige ved luftfartshendelser. Fjæra blir gjerne til 10 høner. Kom til å tenke på bildet her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He He Anders, nei det var nok ikke det, fikk colan i vrangstrupen da jeg satt i Cockpit sammen med svigers, jeg hadde linet opp alt perfekt, alle brytere og verdier i fmc og mcp var dobbelt sjekket og alt skulle tillsi en perfekt take off fra 09 på Enva.

 

Kom til ca 1500 da jeg fikk Multiple engine failure......grøss og gru nesa ned og febrilsk prøve å finne feilen, ikke mye til hjelp ifra svigers han bare utbrøt " hva f skjer?" ikke viste jeg svaret det var feil på fuel og hydraulic, slo av og på pumper og prøvde manuell restart av begge motorene derfor meldte jeg "GOING DOWN" No hydraulics og no engines, jeg prøvde å holde airspeed oppe, skjønte at å prøve å snu ville bare medføre mere tap av airspeed, heldig vis i en høyde av tretoppene startet begge motorene og med full spiker

samt en bitteliten positiv grad på nesa så kom det seg, klatret til ca 5000, men fortsatt oppførte flyet seg merkelig, men med god hjelp fra dere på Vatsim kom jeg meg ned på et vis...tror vi klarte oss ganske bra.

 

uhyrlig morsomt med failures, men man får litt puls......

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He He Anders' date=' nei det var nok ikke det, fikk colan i vrangstrupen da jeg satt i Cockpit sammen med svigers, jeg hadde linet opp alt perfekt, alle brytere og verdier i fmc og mcp var dobbelt sjekket og alt skulle tillsi en perfekt take off fra 09 på Enva.

 

Kom til ca 1500 da jeg fikk Multiple engine failure......grøss og gru nesa ned og febrilsk prøve å finne feilen, ikke mye til hjelp ifra svigers han bare utbrøt " hva f skjer?" ikke viste jeg svaret det var feil på fuel og hydraulic, slo av og på pumper og prøvde manuell restart av begge motorene derfor meldte jeg "GOING DOWN" No hydraulics og no engines, jeg prøvde å holde airspeed oppe, skjønte at å prøve å snu ville bare medføre mere tap av airspeed, heldig vis i en høyde av tretoppene startet begge motorene og med full spiker

samt en bitteliten positiv grad på nesa så kom det seg, klatret til ca 5000, men fortsatt oppførte flyet seg merkelig, men med god hjelp fra dere på Vatsim kom jeg meg ned på et vis...tror vi klarte oss ganske bra.

 

uhyrlig morsomt med failures, men man får litt puls......

 

[/quote']

 

 

må si jeg ble positivt overrasket over at du klarte å få landet trygt igjen med den maskinen i går ja, så mørkt ut en stund :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...