Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er det veldig sjelden selve flyet går på enten bensin eller fuel, det er normalt motorene som bruker drivstoff [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Avgas 100LL brukes på stempelmotorer, dvs vanligvis c172, 182 og de fleste andre småfly.

JET A1 er det som jetmotorene liker best, dvs slikt som brukes på dash8, saab340, 737, a320 osv.

Merk at det finnes småfly (cessna 172 til og med tror jeg) med jetmotor og vica versa.

  • Premium Medlem
Skrevet

Og fuel er regelrett parafin.

Derfor benyttes bensin og parafin (JET A-1) som drivstoff til de respektive fly typene som nevnt ovenfor her.

Stempelmotorene benytter som oftest bensin, mens jetmotorer som i grunnen er en turbin, benytter parafin.

Jetmotorer hvis de modifiseres, kan også benytte bensin som drivstoff, men på grunn av brann/eksplosjons faren som er mye høyere en parafin (flammepunkt) foretrekkes parafin.

For bensin: Flammepunktet langt under null grader.

For løsemidler, parafiner og lette fyringsoljer: Flammepunkt i området 20-60 °C

[ 19-01-2002: Endret av: Reid Ståle Klovning ]

Skrevet

oK.. Takker for svar. Men det er en ting jeg ikke får helt til å stemme.

En 737 (samme hvilken modell) har en cruise speed på CA.860km/h. Og cruise speed'en er jo omtrent 280KIAS (Over 10.000). Hvis man da tar: 1.852*280 = 518.5km/h

Er mulig (veldig sannsynlig) at jeg tar rimelig feil her [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

Men da er dere hjertelig velkommen til å forklare..

  • Premium Medlem
Skrevet

Cruise speeden som det snakkes om her (860 km/h) gjelder nok i forhold til bakken.

280 KIAS (518 km/h) er cruise speeden gjennom luften. Dette har med friksjon/motstand som flykonstruksjonen klarer innenfor fabrikantens anbefalinger.

Håper ikke dette gjør det anda mer forvirrende.

Skrevet

Når det snakkes om cruisespeed er dette normalt bakkehastighet ja. Ifra IAS det du har på fartsmåleren må du korrigere for:

Posisjons / inntaksfeil, da får du CAS

CAS korrigeres for trykkhøyde / temperatur, og da får du TAS

TAS korrigeres for vind, og du får GS, som er bakkehastighet.

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...