Espen Søderstrøm Skrevet 19. januar 2002 Skrevet 19. januar 2002 Hvordan regner man Fuel fra Gallons og Liters om til Kilo? Noen smartinger som vet? [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] Siter
Kenneth Lima Skrevet 19. januar 2002 Skrevet 19. januar 2002 Èn US Gallon = 2,6906 Kilogram Èn Litres = 0,7100 Kilogram Tror dette skal stemme, men rett på meg hvis jeg har skrevet feil [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] Siter
Tarjei Lundarvollen Skrevet 19. januar 2002 Skrevet 19. januar 2002 En liter Avgas 100LL veier 0.71 kg En liter JET A1 veier 0.81 om jeg ikke husker alldeles feil. en Gallon er ca 3.8 liter Siter
Espen Søderstrøm Skrevet 19. januar 2002 Forfatter Skrevet 19. januar 2002 En liter Avgas 100LL veier 0.71 kg (Hvilke fly bruker denne?) En liter JET A1 veier 0.81 (Hvilke fly bruker denne?) Siter
Tarjei Lundarvollen Skrevet 19. januar 2002 Skrevet 19. januar 2002 Nå er det veldig sjelden selve flyet går på enten bensin eller fuel, det er normalt motorene som bruker drivstoff [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] Avgas 100LL brukes på stempelmotorer, dvs vanligvis c172, 182 og de fleste andre småfly. JET A1 er det som jetmotorene liker best, dvs slikt som brukes på dash8, saab340, 737, a320 osv. Merk at det finnes småfly (cessna 172 til og med tror jeg) med jetmotor og vica versa. Siter
Premium Medlem Reid Ståle Klovning Skrevet 19. januar 2002 Premium Medlem Skrevet 19. januar 2002 Og fuel er regelrett parafin. Derfor benyttes bensin og parafin (JET A-1) som drivstoff til de respektive fly typene som nevnt ovenfor her. Stempelmotorene benytter som oftest bensin, mens jetmotorer som i grunnen er en turbin, benytter parafin. Jetmotorer hvis de modifiseres, kan også benytte bensin som drivstoff, men på grunn av brann/eksplosjons faren som er mye høyere en parafin (flammepunkt) foretrekkes parafin. For bensin: Flammepunktet langt under null grader. For løsemidler, parafiner og lette fyringsoljer: Flammepunkt i området 20-60 °C [ 19-01-2002: Endret av: Reid Ståle Klovning ] Siter
Espen Søderstrøm Skrevet 20. januar 2002 Forfatter Skrevet 20. januar 2002 Takker for kjempemessige svar [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] Siter
Espen Søderstrøm Skrevet 20. januar 2002 Forfatter Skrevet 20. januar 2002 Another question: KIAS --> KM/H ? Hvordan regner man Kias til KM i timen? Er KIAS og IAS det samme? Siter
Premium Medlem Reid Ståle Klovning Skrevet 20. januar 2002 Premium Medlem Skrevet 20. januar 2002 1 knop = 1.852 km/h 100 knop= 185.2 km/h as simple as that [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] Siter
Tarjei Lundarvollen Skrevet 20. januar 2002 Skrevet 20. januar 2002 KIAS og IAS kan være det samme ja, IAS er indicated airspeed, mens KIAS er knots indicated airspeed, dvs at K'en forteller noe om hvilken benevnelse vi har, nemlig knop. En knop er 1.852 km/t som en annen sier (og 1NM er 1.852 km, dvs 1852 meter). Siter
Espen Søderstrøm Skrevet 20. januar 2002 Forfatter Skrevet 20. januar 2002 oK.. Takker for svar. Men det er en ting jeg ikke får helt til å stemme. En 737 (samme hvilken modell) har en cruise speed på CA.860km/h. Og cruise speed'en er jo omtrent 280KIAS (Over 10.000). Hvis man da tar: 1.852*280 = 518.5km/h Er mulig (veldig sannsynlig) at jeg tar rimelig feil her [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] Men da er dere hjertelig velkommen til å forklare.. Siter
Premium Medlem Reid Ståle Klovning Skrevet 20. januar 2002 Premium Medlem Skrevet 20. januar 2002 Cruise speeden som det snakkes om her (860 km/h) gjelder nok i forhold til bakken. 280 KIAS (518 km/h) er cruise speeden gjennom luften. Dette har med friksjon/motstand som flykonstruksjonen klarer innenfor fabrikantens anbefalinger. Håper ikke dette gjør det anda mer forvirrende. Siter
Espen Søderstrøm Skrevet 21. januar 2002 Forfatter Skrevet 21. januar 2002 Tusen takk for svaret Reid Ståle.. Det løste alt [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] [ 21-01-2002: Endret av: Espen Søderstrøm ] Siter
Tarjei Lundarvollen Skrevet 21. januar 2002 Skrevet 21. januar 2002 Når det snakkes om cruisespeed er dette normalt bakkehastighet ja. Ifra IAS det du har på fartsmåleren må du korrigere for: Posisjons / inntaksfeil, da får du CAS CAS korrigeres for trykkhøyde / temperatur, og da får du TAS TAS korrigeres for vind, og du får GS, som er bakkehastighet. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.