Gå til innhold

ILS??


Julian Barratt-Due

Anbefalte innlegg

ILS-landing gjør du på følgende måte: Når du nærmer deg flyplassen, og HELST vil lande i riktig retning, setter du en frekvens på NAV-radioen, og etter sånn ca. 10-30 NM(nautiske mil)før flyplassen, slår ILS inn, og en nål somviser retningen til rullebanen. Eks. Tromsø flyplass RWY 09 har frekvens 109.90, og kurs 190 grader, MERK deg at du må ha en retning mot rullebanen, derfor bruker man å ha kart med seg i flyene. Jeg er Vadsø-væring, og liker å fly med Dash 8 fra ENVD til ENTO (tror det var riktig for Tromsø-Lagnes), og når jeg nærmer meg tromsø, skifter jeg frekvens til 109.90. Nå skal jeg fortelle deg hvorfor man har det: Hva hvis det er tåke, og du ikke kan se en fordømt ting foran deg? Du vet at kursen til rullebanen, til f.eks Tromsø rwy 9 er 190 grader, men du vet ikke HVOR den befinner seg, så du kan kanskje komme til venstre for rullebanen, eller til høyre (mot terminalen, ikke så lurt), og kanskje du ikke ser rullebanen før du nesten er nede, og ikke har tid til å svinge deg på rett kurs... Da er ILS godt å ha! Det er jo en nål som viser hvor midtpunktet på rullebanen er, så har du 109.90MHz på frekvensen, og 190 på NAV-coursen, og du er stabilisert nåla til midt på, kan man si at du ikke kommer til å bomme en halv meter på rullebanen, med mindre du tar manuell landing med frekvens og hele pakka... En annen ting som stamruteflyplasser, og enkelte(?) mindre flyplasser har, er en såkalt vertikal viser, som viser den perfekte innflygings nedsynkinga til rullebanen, og den er smart, for da kan du så og si lande i tjukk tåke, og en slik en har Tromsø, men du klarer jo deg uten den, man kan beregne utifra hvor Outer marker og Middle marker er, hvor høyt en skal fly over de radiofyrene! De er uunværlige på f.eks. Vadsø, da kan du lande i tåke, men ikke så tjukk, som du kan med både horisontal og vertikal viser! Håper dette svaret er godt nok...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...