Julian Barratt-Due Skrevet 17. januar 2002 Skrevet 17. januar 2002 Ja da er det på tide med et MEGET dumt spørsmål. Eh.... hva betyr ILS jeg vet at det står for: Instrument Landing System! Men hvordan gjør jeg en ILS landing, og hva er det godt for?? [image]images/icons/confused.gif" border="0[/image] Siter
Eirik Mikal Aronsen Skrevet 17. januar 2002 Skrevet 17. januar 2002 ILS-landing gjør du på følgende måte: Når du nærmer deg flyplassen, og HELST vil lande i riktig retning, setter du en frekvens på NAV-radioen, og etter sånn ca. 10-30 NM(nautiske mil)før flyplassen, slår ILS inn, og en nål somviser retningen til rullebanen. Eks. Tromsø flyplass RWY 09 har frekvens 109.90, og kurs 190 grader, MERK deg at du må ha en retning mot rullebanen, derfor bruker man å ha kart med seg i flyene. Jeg er Vadsø-væring, og liker å fly med Dash 8 fra ENVD til ENTO (tror det var riktig for Tromsø-Lagnes), og når jeg nærmer meg tromsø, skifter jeg frekvens til 109.90. Nå skal jeg fortelle deg hvorfor man har det: Hva hvis det er tåke, og du ikke kan se en fordømt ting foran deg? Du vet at kursen til rullebanen, til f.eks Tromsø rwy 9 er 190 grader, men du vet ikke HVOR den befinner seg, så du kan kanskje komme til venstre for rullebanen, eller til høyre (mot terminalen, ikke så lurt), og kanskje du ikke ser rullebanen før du nesten er nede, og ikke har tid til å svinge deg på rett kurs... Da er ILS godt å ha! Det er jo en nål som viser hvor midtpunktet på rullebanen er, så har du 109.90MHz på frekvensen, og 190 på NAV-coursen, og du er stabilisert nåla til midt på, kan man si at du ikke kommer til å bomme en halv meter på rullebanen, med mindre du tar manuell landing med frekvens og hele pakka... En annen ting som stamruteflyplasser, og enkelte(?) mindre flyplasser har, er en såkalt vertikal viser, som viser den perfekte innflygings nedsynkinga til rullebanen, og den er smart, for da kan du så og si lande i tjukk tåke, og en slik en har Tromsø, men du klarer jo deg uten den, man kan beregne utifra hvor Outer marker og Middle marker er, hvor høyt en skal fly over de radiofyrene! De er uunværlige på f.eks. Vadsø, da kan du lande i tåke, men ikke så tjukk, som du kan med både horisontal og vertikal viser! Håper dette svaret er godt nok... Siter
Julian Barratt-Due Skrevet 17. januar 2002 Forfatter Skrevet 17. januar 2002 Tusen takk for svar Eirik [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] Siter
Tor Arne Iversen Skrevet 18. januar 2002 Skrevet 18. januar 2002 Rullebanene i Tromsø er 01 og 19 Siter
Eirik Mikal Aronsen Skrevet 18. januar 2002 Skrevet 18. januar 2002 Jadda, jadda, småpirk... har ikke sett på de numrene på lenge, alt går automatisk for meg når jeg lander på RWY19 med ILS, og jeg slår av autopilot ca.300NM før rullebanen, og da trekker jeg stikka bakover for å bremse til 100KIAS, for i innflyginga har jeg rundt 110KIAS, og litt gass, og det funker fint for meg! Siter
Kenneth Warren Berg Skrevet 18. januar 2002 Skrevet 18. januar 2002 Slår du virkelig av autopiloten 300nm før landing?! Kenneth Siter
Glenn Tegnander Skrevet 18. januar 2002 Skrevet 18. januar 2002 300nm...hmmm sliter vel litt å få etablert lokalizer på den avstanden? [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] /glenn Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.