Gå til innhold

Bangkok flyplass stengt?


Even Moe Egenes

Anbefalte innlegg

p200811281444-4098.jpg

 

 

Ja Apollo sender Novair m/ A330-200-maskin nedover, noe

jeg vil tro mange setter pris på der nede. Ikke særlig

morsomt å vente på "ubestemt" tid, når man tross alt skulle

ha vært hjemme for lenge siden:

 

Fra bl.a. Boarding / Novair:

 

Sender ekstrafly til Phuket:

 

Apollo flyr sine gjester hjem fra Bangkok

 

Turoperatøren Apollo har innkvartert alle sine 243 skandinaviske gjester på hotell i Bangkok på grunn av urolighetene i byen. Det virker som det drøyer med en løsning. Selskapet setter derfor inn sitt eget flyselskap Novair for å fly gjestene hjem fra Phuket søndag 30 november.

 

Totalt dreier det seg om 31 nordmenn, 100 svensker og 112 dansker. Disse vil reise med buss fra Bangkok til Phuket, og på søndag kl 14.30 går flyet i retning Skandinavia fra Phuket International Airport (HKT). Flyet går direkte til Stockholm-Arlanda hvor de norske gjestene tar ordinære rutefly til Norge. Novair sender en Airbus 330 til Phuket

 

– Noen av våre gjester har ventet helt siden tirsdag med å få komme hjem. Selv om de fleste forstår situasjonen er det klart at alle vil hjem så fort som mulig. Det blir uholdbart å bare vente. Derfor har vi sett på ulike alternativer for å løse situasjonen på best mulig måte, sier Helen Begby, informasjonssjef i Apollo.

 

 

Apollos eget flyselskap, Novair, kommer til å fly alle Apollos gjester som egentlig skulle reist med SAS eller Thai Airways. Det er alle som har avreise til og med den 1. desember fra Bangkok som nå tilbys muligheten til å reise hjem fra Phuket.

 

 

I Bangkok blir det stadig flere passasjerer som venter på å fly hjem. Når flyplassen åpner igjen kommer det til å være mange flyselskap og passasjerer som venter på tur for å dra.

 

– Selv om flyplassen skulle åpne en av de nærmeste dagene tror vi våre gjester kommer raskere hjem med vårt eget flyselskap, sier Helen Begby.

 

 

Info også hos Apollo:

http://www.apollo.no/FAQ/Viktig+informasjon.htm

 

Artikkelen hos Boarding:

http://www.boarding.no/art.asp?id=34162

Lenke til kommentar
Del på andre sider

p200811292337-93493.jpgp200811292351-40850.jpg

Gode nyheter for SAS og SAS-pax, SAS har fått frigitt den

A340-300 maskinen som ikke kom seg til CPH i tide -

før kaoset var et faktum på BKK. Den skal dermed ha "ferry-flight" fra BKK til UTP (U-Tapao), og dermed er det to maskiner

på kort tid som kan frakte bortimot 500 pax fra Thailand

og til Skandinavia på kort tid. Mer fra Boarding om dette:

 

 

SAS har fått "frigitt" det flyet som har stått på Suvarnabhumi siden flyplassen ble stengt. Flyet vil bli sendt til U-Tapao for å ta med seg strandete passasjerer. Det betyr at to SAS - fly med plass til rundt 500 passasjerer reiser fra Thailand søndag. - Vi er glade for at vi igjen kan fly til og fra Thailand, så vi kan få våres gjester ut av Bangkok , sier Lars Sandahl Sørensen i SAS International.

 

SAS sitt rutefly fra Stockholm til Bangkok, som tok av fra den svenske hovedstaden lørdag kveld, er omdirigert til U-Tapao i de sydlige Thailand.

 

Her vil det få selskap av den SAS-maskinen som siden tirsdag har stått "innesperret" på den stengte Suvarnabhumi-flyplassen utenfor Bangkok. Begge flyene returerer søndag med tilsammen rundt 500 passasjerer ombord.

 

 

Vi er glade for at vi igjen kan fly til og fra Thailand, så vi kan få våres gjester ut av Bangkok , sier Lars Sandahl Sørensen, som toppsjef i SAS International til RB/Børsen.

 

Sandahl Sørensen er selv i Thailand. Han skulle delta i et møte i Bangkok, men endte opp blant de mange strandete flypassasjerene i den thailandske hovedstaden.

 

Den danske SAS-direktøren har imidlertid benyttet tiden godt. Etter langvarige forhandlinger klarte han lørdag kveld å få frigitt det Airbus 340-flyet , som har stått innesperret på den stengte Suvarnabhumi-flyplassen utenfor Bangkok.

 

Flyet blir søndag flyttet til U-Tapao, hvor det sammen med ruteflyet fra Stockholm vil ta med seg rundt 500 strandete flypassasjerer ut av Thailand.

 

 

 

Les hele artikkelen her:

http://www.boarding.no/art.asp?id=34178

 

 

Til UTP (U-Tapao) trafikkerer nå bl.a. disse selskapene:

SAS, Finnair, Cathay Pacific, Etihad, Austrian, Malaysia Airlines,

Aeroflot, Thai Airways m.m.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SAS flytter nå alle avganger fra U-Tapao (UTP)

til charterdestinasjonen: Phuket:

 

 

Flere SAS-avganger fra Phuket.

 

SAS flyr sine strandsatte passasjerer hjem fra Phuket i Thailand. Selskapet omdirigerer sine Bangkokfly til den populære feriedestinasjonen. Passasjerer fra Bangkok vil bli fraktet til Phuket med buss.

 

SAS hadde søndag 30. november en avgang fra den millitære U-Tapao-flyplassen. Selskapet omdirigerer nå sine fly til Phuket i det sydlige Thailand. Årsaken er at U-Tapao er overbelastet, opplyser selskapet i en pressemelding.

 

Det er foreløpig snakk om følgende avganger til og fra Phuket

 

SK975, Stockholm-Bangkok mandag 1. desember

SK973, København-Bangkok, skulle ha reist mandag 1. desember, men er utsatt til tirsdag den 2. desember .

SK976, Bangkok-Stockholm får avgang fra Phuket klokken 14.25 den 2. desember

SK6972 er en ekstraflyvning fra Phuket klokken 08.30 den 2. desember

SK972, Bangkok-København fra Phuket klokken 00.25 onsdag 3. desember.

 

Artikkel her:

http://www.boarding.no/art.asp?id=34204

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, litt kjapt i kronologisk rekkefølge; kl. 06 til 08 lokal tid; innsjekk.

Ca. kl. 0950; folk fra immigrasjonen var endelig på plass på hotellet. (de skulle egentlig kommet til kl. 0900)

Ca. kl. 11 (?); bussene kjører fra hotellet, hotellansatte og andre som antakelig hører til i området vinket oss avgårde.

 

Etter 2 1/2 time var vi fremme ved U-Tapao, hvor kaoset rådet. Noe av det første vi gjør er "bag drop" med improvisert sikkerhets-sjekk av bagasjen... (manuell gjennomsøkning)

 

Litt etter kl. 19 begynner vi med å gå om bord i busser som tar oss til flyet. Vel inne i flyet får vi beskjed om at vi venter på 40 tonn drivstoff.

 

Flyet var fullt! Stemningen var ellers ganske avslappet (lettet?). Jeg tror nok at flyet må ha vært tungt lastet, for det var ikke mye igjen av den 3,5km lange rullebanen da vi endelig steg til værs. Og etter 11 timer (eller 10 timer og 50 minutter) i luften var vi fremme i Stokholm.

 

------

Helt personlig; dagens høydepunkt var turen fra ESSA til ENGM med OY-KGZ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...