Gå til innhold

Tjukk tåke på Osl i går kveld :)


Anbefalte innlegg

747 FMC har en fancy knapp som heter "NAV RAD". Der inne setter du NAV-frekvenser, hvis den ikke står på auto (som er standard). Det er såvidt jeg husker ikke noe NAV-tuner i pedestal på 747, all nav-tuning foregår i FMC. Mange liker vel å la FMS ta seg av nav-frekvensene, men jeg setter alltid frekvenser manuelt på innflyvning, bare for å være sikker på at den ikke tuner en VOR når jeg vil ha ILS og lignende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en tilsvarende tur med beech til gardermoen forige uke med activesky.

 

Turen startet VFR, men fikk beskjed å gå over til IFR under 27 miles fra gardermoen.

 

Og etter der startet problemene.

 

De ledet meg helt ut i bortimot 40 miles igjen eller noe slikt, husker ikke helt vor mye, men vertfall, på 38 miles, så fikk eg beskjed om å gå ned i 3000 fot, og så stabilisere meg på localiser.

 

Akkurat der og da, så var ikke det klinisk mulig siden ILSen ikke kommer inn før på 27 miles fra flyplassen.

 

Så flyet krysset jo hele ILSen i stedet, så eg valgte å slå av autopiloten i stedet og ta den inn litt manuelt for å få riktig kurs.

 

Når ILSen kom inn, så kunne jo autopiloten bli aktivert igjen så eg kunne bli stabilisert på localiser.

 

Dette gikk greit, men så ville ikke flyet begynne nedstigning ved riktig høyde.

 

Så da var det å deaktivere autopiloten igjen å ta den inn manuelt i tykk tåke vor eg ikke så en fot forran meg.

 

1 min fra landing, da så eg heller ikke flystripen, men så plutselig dukker den opp.

 

Og da har flyet en kurs som ville fått flyet til å rulle rett av banen og rett mot terminal bygningen.

 

Og flyet begynte å falle som en buldoser i tillegg.

 

Så eg måtte gi mer gass for å få flyet opp igjen, men så begynte den å falle igjen, og måtte gi enda litt mer gass for å få flyet til å holde seg på vingene.

 

Samtidig måtte eg jo ta en litt kraftig sving mot venste for å få flyet på riktig kurs igjen.

 

Alt dette på under 1 minutt.

 

Og var sikker på at eg skulle styrte, og var et under at eg ikke gjordet det også.

 

Men hjulene traff rullebanen med nød å neppe noen få meter innpå, men var ikke sikker på om de virkelig hadde truffet rullebanen eller om flyet hadde landet før.

 

Så eg måtte sjekke noen ganger replayen av landingen.

 

Men i etterid, så ville vel ATC gitt meg beskjed om å godt over til ground freq vis ge hadde landet for tidlig vil eg tro.

 

Det har vertfall skjedd noen ganger tidligere.

 

Dette var den j*vligste landingen eg har hatt.

 

Har alldri hatt SÅ dårlig sikt før, trodde ikke det var mulig å få SÅ dårlig sikt

 

ATIS sa at det var 1/4 sikt inn til gardermoen.

 

Men problemet er denne ILSen som ikke funker som den skal, prøvde en tilsvarende tur dagen etter til gardermoen, og da var tåken lettet en del, men var fremdeles IFR på ENGM, og høyden ALT ville ikke gå ned når den skulle, den fløy rett forbi.

 

Begge NAV freq var aktivert på samme freq.

 

Og de ledet meg ut til oppimot 40 miles den gangen også, men de ville at eg skulle skifte freq til noen andre, men ingen av gangene husker eg at de ba meg om å skifte.

 

Så bare tilfeldig at det stod "farris" eller noe slikt.

 

Og da begynte ting å skje.

 

Men å gi meg beskjed om å gå ned i 3000 fot ved 38 miles, det blir jo for dumt, og i tilleg be meg om å stabilisere meg på localiser, det blir enda dummere, spesielt nå den ikke kommer inn før på 27 miles.

 

Så eg aktiverte VORen i stedet inntil ILSen kom inn på 27 miles, det tenkte eg ikke på dagen før.

 

Dette flyet trenger vel overhaling :grin: før luftfartsverket tar meg for uforsvarlig flyvning lol

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...