Anders Moen Skrevet 9. november 2008 Skrevet 9. november 2008 Det var tjukk tåke på Gardermoen i går kveld på Vatsim. Orker ikke begynne å kopiere alle bildelinkene, så bare 2 bilder: Gear down: Her ser dere åssen sikten var: Har ikke redigert det noe utenom størrelsen på bildet Siter
Gert Andreas Barring Skrevet 9. november 2008 Skrevet 9. november 2008 Orker ikke skrive lengre; morsomt med tåke Siter
Anders Moen Skrevet 9. november 2008 Forfatter Skrevet 9. november 2008 Det er det absolutt Iallfall når man velger riktig ILS-frekvens.. gjør man ikke det, så ender man fort opp langt borte fra rullebana du egentlig skal lande på - det prøvde jeg på fredag Jo, har resten av bildene her, som jeg la ut i går: http://www.atcbox.net/mybbforum/showthread.php?tid=1863 Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 9. november 2008 Skrevet 9. november 2008 Det der var jo masser med sikt. Hvor er tåka? :grin: Stilige bilder! Siter
Sindre S. Lillehaug Skrevet 9. november 2008 Skrevet 9. november 2008 Fine bilder. Haha, følger du ikke den ILS frekvensen som står i FMCen, hvis det er PMDG da. Sånn er det i hvertfall i PMDGs 737 Siter
Anders Moen Skrevet 10. november 2008 Forfatter Skrevet 10. november 2008 Haha, Ivar Sindre.. hmm, du mener PMDG 747 vel? Har aldri sett ILS-frekvensen i FMC'en til 737'en - ikke det at jeg har sett etter heller men Men takk for kommentar Siter
Stian Hjorth Horseng Skrevet 10. november 2008 Skrevet 10. november 2008 ligger inne på INIT REF sia Siter
Gunnar Seljeseth Skrevet 11. november 2008 Skrevet 11. november 2008 Husker ikke om det ligger noen frekvenser i INIT REF på PMDG sin 747, men den justerer i alle fall ILS frekvens og kurs automatisk. Der trenger du ikke justere NAV frekvenser slik du må i 73NG... Og *kremt* tåke; Siter
Magnus F. Meese Skrevet 11. november 2008 Skrevet 11. november 2008 747 FMC har en fancy knapp som heter "NAV RAD". Der inne setter du NAV-frekvenser, hvis den ikke står på auto (som er standard). Det er såvidt jeg husker ikke noe NAV-tuner i pedestal på 747, all nav-tuning foregår i FMC. Mange liker vel å la FMS ta seg av nav-frekvensene, men jeg setter alltid frekvenser manuelt på innflyvning, bare for å være sikker på at den ikke tuner en VOR når jeg vil ha ILS og lignende Siter
Kristian Larsen Skrevet 11. november 2008 Skrevet 11. november 2008 Hadde en tilsvarende tur med beech til gardermoen forige uke med activesky. Turen startet VFR, men fikk beskjed å gå over til IFR under 27 miles fra gardermoen. Og etter der startet problemene. De ledet meg helt ut i bortimot 40 miles igjen eller noe slikt, husker ikke helt vor mye, men vertfall, på 38 miles, så fikk eg beskjed om å gå ned i 3000 fot, og så stabilisere meg på localiser. Akkurat der og da, så var ikke det klinisk mulig siden ILSen ikke kommer inn før på 27 miles fra flyplassen. Så flyet krysset jo hele ILSen i stedet, så eg valgte å slå av autopiloten i stedet og ta den inn litt manuelt for å få riktig kurs. Når ILSen kom inn, så kunne jo autopiloten bli aktivert igjen så eg kunne bli stabilisert på localiser. Dette gikk greit, men så ville ikke flyet begynne nedstigning ved riktig høyde. Så da var det å deaktivere autopiloten igjen å ta den inn manuelt i tykk tåke vor eg ikke så en fot forran meg. 1 min fra landing, da så eg heller ikke flystripen, men så plutselig dukker den opp. Og da har flyet en kurs som ville fått flyet til å rulle rett av banen og rett mot terminal bygningen. Og flyet begynte å falle som en buldoser i tillegg. Så eg måtte gi mer gass for å få flyet opp igjen, men så begynte den å falle igjen, og måtte gi enda litt mer gass for å få flyet til å holde seg på vingene. Samtidig måtte eg jo ta en litt kraftig sving mot venste for å få flyet på riktig kurs igjen. Alt dette på under 1 minutt. Og var sikker på at eg skulle styrte, og var et under at eg ikke gjordet det også. Men hjulene traff rullebanen med nød å neppe noen få meter innpå, men var ikke sikker på om de virkelig hadde truffet rullebanen eller om flyet hadde landet før. Så eg måtte sjekke noen ganger replayen av landingen. Men i etterid, så ville vel ATC gitt meg beskjed om å godt over til ground freq vis ge hadde landet for tidlig vil eg tro. Det har vertfall skjedd noen ganger tidligere. Dette var den j*vligste landingen eg har hatt. Har alldri hatt SÅ dårlig sikt før, trodde ikke det var mulig å få SÅ dårlig sikt ATIS sa at det var 1/4 sikt inn til gardermoen. Men problemet er denne ILSen som ikke funker som den skal, prøvde en tilsvarende tur dagen etter til gardermoen, og da var tåken lettet en del, men var fremdeles IFR på ENGM, og høyden ALT ville ikke gå ned når den skulle, den fløy rett forbi. Begge NAV freq var aktivert på samme freq. Og de ledet meg ut til oppimot 40 miles den gangen også, men de ville at eg skulle skifte freq til noen andre, men ingen av gangene husker eg at de ba meg om å skifte. Så bare tilfeldig at det stod "farris" eller noe slikt. Og da begynte ting å skje. Men å gi meg beskjed om å gå ned i 3000 fot ved 38 miles, det blir jo for dumt, og i tilleg be meg om å stabilisere meg på localiser, det blir enda dummere, spesielt nå den ikke kommer inn før på 27 miles. Så eg aktiverte VORen i stedet inntil ILSen kom inn på 27 miles, det tenkte eg ikke på dagen før. Dette flyet trenger vel overhaling :grin: før luftfartsverket tar meg for uforsvarlig flyvning lol Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.