Gå til innhold

Anti-aliasing og modus


Einar Halvorsen

Anbefalte innlegg

Hei

Håper noen kan gi en god forklaring på disse uttrykkene og hvilken betydning de har:

Anti-aliasing hva/hvilken funksjon har denne

og

anti-aliasingmodus valg på 2x og 4x hvilken innvirkning har dette?

dette er funksjoner som kan stilles i oppsettet på skjermkortet. I FS2002 har vi også et valg for anti-aliasing. Bør denne være valgt eller ikke.

Har et Geforce 2 MX400 kort

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Anti-aliasing er en metode for å jevne ut kantene i grafikken, slik at man unngår slike "trappetrinn", spesielt i linjer som går diagonalt over skjermen.

Denne innstillingen bør være PÅ hvis man har maskinkraft nok til å dra den. Den krever nemlig en god del av skjermkortet, men grafikken blir mye penere. Prøv deg fram, så ser du nok raskt forskjellen, både i kvalitet og krav til maskinkraft.. [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Hva 2x og 4x betyr i denne sammenhengen er jeg usikker på. Kanskje noen andre som vet?

Når du stiller anti-aliasing i driveren til skjermkortet vil denne overstyre settinger i programvaren. Hvis det finnes en setting for å overlate dette til de enkelte programmene, bør du sette den til det. Så kan du heller sette anti-aliasing til PÅ i FS2002.

Stig

[ 30-11-2001: Endret av: Stig Foshaug ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anti aliasing er for å gjøre det glattere ja, men om dette burde være valgt er noe annet.

Frameraten min gikk fra 30 til 10 når jeg klikket på den, så jeg kjører uten, merker ikke store forskjellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Ja, det går utover ytelsen, men så mye som du opplevde høres litt rart ut.. Det KAN kanskje være at den metoden som brukes i programvaren ikke støttes 100% av ditt kort eller noe sånt.. Litt vanskelig å si. Jeg ser veldig god forskjell på mitt kort om det er på eller av, og ytelsesfallet er ikke i nærheten av så stort som det der..

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder ytelses-reduksjon ved bruk av anti-aliasing er dette veldig forskjellig fra skjermkort til skjermkort.

Kort basert på geforce og geforce2 taper mye kraft ved bruk av FSAA, mens kort basert på KRYOII brikken ikke mister moe serlig ytelse i det hele tatt. KRYOII kortene har heller ikke så stort problem med aliasing i første omgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg har Voodoo 5500.

Og jeg har prøvd å kjøre uten Anti Aliasing, men da går spillet dårlig, så jeg får faktisk beder ytelse med den på.

Men så er jo Voodoo 5 veldig dårlig ellers da, så det er ikke et kort som er verdt å kjøpe nå.

-Erik-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...