Johnny Svensson Skrevet 27. november 2001 Skrevet 27. november 2001 Hvilken vei roterer propellene på en Twin Otter? Jeg fikk et spørsmål om dette,og trodde da at propellene roterte innover,sett forfra så skulle altså den høyre propellen rotere mot klokka,og den venstre med klokka,men jeg begynte å lure..... Johnny Siter
Kenneth G. Sørensen Skrevet 27. november 2001 Skrevet 27. november 2001 Sett bakfra så roterer begge propellene med klokka. Siter
Johnny Svensson Skrevet 27. november 2001 Forfatter Skrevet 27. november 2001 Men vil ikke dette medføre en dobbelt så stor torque effekt som på ett enmotors? Johnny Siter
Trond Danielsen Skrevet 27. november 2001 Skrevet 27. november 2001 Kan ikke hjelpe deg johnny, annet enn at jeg er temmelig sikker på att propellene roterer rundt :-) Siter
Kenneth G. Sørensen Skrevet 27. november 2001 Skrevet 27. november 2001 quote: Opprinnelig postet av Johnny Svensson: Men vil ikke dette medføre en dobbelt så stor torque effekt som på ett enmotors? Johnny Neppe på samme måten som i en enmotors, men torque-effekt får du nok... quote: Opprinnelig postet av Trond Danielsen: Kan ikke hjelpe deg johnny, annet enn at jeg er temmelig sikker på att propellene roterer rundt :-) I så tilfelle så skjønner jeg ikke hvorfor du skrev innlegget i det hele tatt... [image]images/icons/rolleyes.gif" border="0[/image] Siter
Tarjei Lundarvollen Skrevet 28. november 2001 Skrevet 28. november 2001 Husk på hva torque er nå, torque får du om senter av propellakselen og ikke om senter av flyet. Akuratt hvordan torque kjennes på to motors fly kan andre svare bedre på enn meg (Atle, Jørgen f.eks.) Det er vel vanlig på fler motors propellfly at propellene roterer samme vei, selv om det finnes unntak. Siter
Gunnar Flak Skrevet 28. november 2001 Skrevet 28. november 2001 Var en tur på Torp idag og fikk til min overraskelse bekreftet at KGS hadde rett: Dash-8-propellene går faktisk MED urviseren, sett bakfra. Men Coast Air sine Jetstream er det motsatt med. Og det er vel tilfelle for de fleste småfly også? Gunnar Siter
Kenneth G. Sørensen Skrevet 28. november 2001 Skrevet 28. november 2001 Gunnar: Ble du virkelig overasket over at jeg hadde rett? [image]images/icons/shocked.gif" border="0[/image] [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] Så mange ganger som jeg har sett en PW123 snurre igang så kan du banne på at jeg har lagt merke til rotasjons-retningen... Men det var jo forøvrig Twin Otter det var snakk om, og ikke Dash 8... Hva BAe Jetstream 31 angår så har du helt rett... Dornier Do-228 har de samme motorene (bare at de er snudd på hodet), og der går også propellene mot klokka (sett bakfra)... [ 28-11-2001: Endret av: Kenneth G. Sørensen ] Siter
Premium Medlem Vidar Eggen Skrevet 28. november 2001 Premium Medlem Skrevet 28. november 2001 Småfly fra Cessna og Piper bruker Lycoming-motorer som er høyredreiende, sett bakfra. Den originale FS2000 hadde faktisk en bug ved at propellen dreide feil vei, men det ble rettet i Patch 1. Rotasjonsretning for propellere på avhenger av motortype, og for turboprop, også gearboksen. Siter
Roald Hansen Skrevet 28. november 2001 Skrevet 28. november 2001 Ja Vidar, som du sier er det gearboksen som er nøkkelen for turboprop. Du kan ikke bare snu en motor "på hodet", og så rotererer propellene motsatt vei. Kenneth... [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] Hilsen Roald [ 28-11-2001: Endret av: Roald Hansen ] Siter
Gunnar Flak Skrevet 29. november 2001 Skrevet 29. november 2001 "Ble du virkelig overasket over at jeg hadde rett?" Ikke fordi jeg ikke trodde du husket det, men fordi det er lett å tenke feil om med/mot urviseren og sett forfra/bakfra... Gunnar [ 29-11-2001: Endret av: Gunnar Flak ] Siter
Johnny Svensson Skrevet 29. november 2001 Forfatter Skrevet 29. november 2001 Takker for nyttig info gutter!! Johnny Siter
Trond Danielsen Skrevet 29. november 2001 Skrevet 29. november 2001 Var ment som en spøk Kenneth, for noen mennesker har jo humor. Siter
Kenneth G. Sørensen Skrevet 29. november 2001 Skrevet 29. november 2001 quote: Opprinnelig postet av Roald Hansen: Du kan ikke bare snu en motor "på hodet", og så rotererer propellene motsatt vei. Kenneth... [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] Hilsen Roald Har da ikke påstått det heller... Jeg sa at motoren på Do-228 er den samme som på J31, bare at den er snudd på hodet... Nå må du slutte å lese så fort... En oppsummering: quote: Gunnar Flak skrev: Dash-8-propellene går faktisk MED urviseren, sett bakfra. Men Coast Air sine Jetstream er det motsatt med. Man kan altså konkludere fra dette at J31 sine propeller går MOT urviseren, sett bakfra. quote: Undertegnede skrev følgende som svar til Gunnar Flak: Hva BAe Jetstream 31 angår så har du helt rett... Dornier Do-228 har de samme motorene (bare at de er snudd på hodet), og der går også propellene mot klokka (sett bakfra)... Legg merke til den der: og der går også propellene mot klokka (sett bakfra)... Jeg sier med andre ord ikke at skifter dreieretning når motoren er snudd på hodet, men bare bekrefter at propellen på Do-228 også går mot urviseren (fremdeles sett bakfra) fordi det er akkurat samme motoren (selv om den sitter på hodet)... Som sagt... Ikke les så fort... Man går glipp av så mye da.. [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.