Gå til innhold

Norwegian eagles


Sindre Holberg

Anbefalte innlegg

Hehe, så gøy å høre at du er lysten på en flytur Sindre! :)

 

Undertegnede har vært på jobb 24/7 den siste tiden, overskuddet for å arrangere en Norwegian Eagles tur har desverre ikke vært tilstrekkelig.

 

Tiden framover vil i hovedsak bringe med seg mer jobbing, sydentur, MP øvelse etc. Mest sannsynlig har jeg ikke ett hulrom i timeplanen min før i Oktober! :eek:

 

Men vent nå litt! SETT AV KVELDEN 27. JULI, her blir det tur! :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvorfor alle her inne er så glad i Routefinder FREE??

Bruk VROUTE ,den har ALT!

flightplan,weather,map details,links til charts,scenery,flight progree card til å printe ut,uvurderlig til alle som flyr online!! + alle tenkelige formater av FP for downloading. :D

I US,funker SIMROUTES bra.

Jeg sjekker t.o.m. VATROUTE FØR Routefinder. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vRoute har ikke ALT, bare ganske mye. Har selv jobbet litt i det siste med å legge inn ruter som finnes i norsk AIP. Det er også litt av svakheten med vRoute; den er avhengig av at brukerne legger inn ruter, og holder dem ved like. Og så lenge vRoute-moderatorene godkjenner ruten, så legges den ut. Og jeg har sett mange ruter på vRoute hvor jeg har sett etter og tenkt som så at "dette er ikke riktig!". For enkelte ruter innad i Norge hender det at jeg ser etter på vRoute, men det er ikke gitt at jeg vil komme til å bruke den slik den står, ofte gjør jeg endringer før jeg sender planen videre til ATC...

 

Noe jeg ser litt for ofte er ruter som f.eks. "... UZ300 SKI UZ300 ..." (bare for å ta et eksempel).Andre ruter har start og slutt-punkter som er helt bak mål, hvor jeg faktisk har sett SOK (Soknen NDB) som siste punkt i en rute til Gardemoen.

 

Så kan vi ta et sitat fra Norsk AIP, EN ENR 3.5-3;

"2.2.1 Utfylling av Reiseplaner (FPL) for GAT/IFRflyginger,

samt Standard Reiseplaner (RPL) som

planlegges gjennomført i tilknytning til Norway

FIR, skal i den grad det er mulig, planlegges i

henhold til “Standard ruteføringer” angitt i

tabell 2.4."

Ingen av disse “Standard ruteføringer” benytter SOK som siste punkt. SIG (Sigdal VOR) derimot, er flittig benyttet.

 

Et annet problem ligger i forhold til SID/STAR, det ser jeg spesielt i ruter til og fra Bodø. AIP igjen (Anm. til EN ENR 3.5-3, 2.2.1);

"Anm. 1: Dersom SID ikke har felles endepunkt fra

alle baner, eller i de tilfeller hvor

flyplasser ikke har etablert SID, skal

avgangsplassen alltid knyttes sammen

med første planlagte rutepunkt ved bruk

av DCT-indikator

Anm. 2: Dersom STAR ikke har felles startpunkt

til alle baner, eller i de tilfeller hvor

flyplasser ikke har etablert STAR, skal

siste planlagte rutepunkt alltid knyttes til

ankomstplassen med bruk av DCT-indikator."

Så ved flyvninger til Bodø skal du ikke bruke STT, ARDUX, ROSVI eller BALAK som siste punkt i planen, men "... BDO DCT".

Om du skal nordover fra Bodø er det noen punkter med SID tilgjengelig fra begge bane-rettningene, men skal du sørover fra Bodø er det mest korrekte faktisk "DCT BDO ...". Noe jeg selv har gjort i det siste (men kommer nok ikke til å gjøre det igjen) er å bruke STM som første punkt i ruter sørover fra Bodø.

 

Uansett, gå inn på vRoute, og fortell meg hvor mange ruter du finner som oppfyller kravene satt i AIP Norge....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da foreslå jeg Gunnar,siden du har så god oversikt over hvordan ruter i Norge skal være. Lag et sett med ruter og post de HER,OG... lag de samme rutene i Vroute og send de inn slik at andre kan finne de der.

Selv om alle rutene i Vroute ikke nødvendigvis er 100% perfekte,så er fortsatt Vroute det BESTE alternativet pr. idag,og 10 ganger bedre enn Routefinder som ikke har noenting. Fins det ikke en korrekt rute i Vroute,så setter jeg sammen en og sender den inn.

Dessuten,så er selve FP'n bare 10% av hva Vroute har å tilby. Så fortsatt er den det beste alternativet! :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om alle rutene i Vroute ikke nødvendigvis er 100% perfekte...

Årets underdrivelse?

 

I det siste har jeg skrevet, korrigert og slettet ruter på vRoute i stor skala, så jeg vil påstå at jeg gjør mitt for å forbedre vRoute. Det er lenge siden jeg mistet tellingen på hvor mange ruter jeg har jobbet med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ved flyvninger til Bodø skal du ikke bruke STT, ARDUX, ROSVI eller BALAK som siste punkt i planen, men "... BDO DCT".

 

Selv linken til "riktige" ruter på VACCSCA sin egen side har ikke FP til Bodø som har DCT BDO.

 

En ting til Gunnar,ingenting her i verden er eller vil bli perfekt,slik er det bare. Men det betyr jo ikke at vi må legge oss ned å dø av den grunn eller?

Så cheer up a bit. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem vil du helst forholde deg til i forhold til korrekte ruter? VACCSCA eller Avinor?

 

VACCSCA har ikke en egen database for flyveplaner, men en link til EURoutePro...

 

Nei, legger meg ikke ned for å dø bare fordi vRoute har svakheter, og er også klar over at ingenting er perfekt. Derimot finnes det ting som er bedre enn andre...

 

En forddel RouteFinder har over vRoute er at selv om ikke RouteFinder har en rute allerede tilgjengelig, så kan den finne en. Det sagt, en rute fra RouteFinder vil ofte se flere av de samme svakhetene som flere av vRoute-rutene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden mitt lille utsagn om ruter laget en debatt, så får jeg vel fylle inn hvorfor jeg kom med den.

 

I går satt jeg Oslo Twr, der jeg fikk inn en flightplan som var noe alla dette: il01 gm339 + ett pungt som ikke finnes... Det var derfor jeg linket til Rfinder, for at der får man hvertfall ruter som har waypoints som faktisk fins.

 

Gunnar, du har ett uhyre godt poeng når du siter til Avinor, men tror ikke det har noe for seg å prøve å få folk til å fortså :) Ha en fin kveld alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, forstår hva du mener. For litt siden slettet jeg en rute fra vRoute (til ENVA) som endte med "... cf09 ff09", men har også sett en hel del rare ruter mens jeg selv har sittet som ATC. Stort sett går det bare i merkerlige ruteføringer, da, hvor en pilot som skulle fly IFR mellom Bodø og Evenes hadde lagt inn AND (Andøya VOR) i ruta.

 

Den hyppigste feilen jeg ser i så måte er i forhold til SID og STAR, hvor mange piloter legger det inn i ruta (eks: GOTUR7C GOTUR ...), noe som også er helt feil. Og så har du tilfeller av missforstått "klipp-og-lim" fra RouteFinder som gjerne begynner slik; "ENGM SID GOTUR ..."...

 

Ellers har du den typiske nybegynner-ruten som kan se slik ut; "ENVA ENGM" eller "DIRECT GPS" eller hva de nå finner på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem vil du helst forholde deg til i forhold til korrekte ruter? VACCSCA eller Avinor?

 

Poenget mitt som du ikke skjønte,var at ikke BARE Vroute har ruter som da ikke er 100% korrekt!

 

Men,fortsatt er poenget,at VROUTE har så MYE mer enn bare en rute. Det er en al-i-ett appplikasjon som er perfekt for behovet til oss simmere enten du liker det eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om vRoute er "perfekt" for "oss simmere" kommer vel strengt tatt ann på hvilken "simmer" det er som snakker... ;)

 

Bruker i grunnen ikke vRoute til stort mer enn å sjekke trafikken på VATSIM, og fra tid til annen til å sammenlikne ruter ut og inn fra bestemte flyplasser. For "flight progress cards", ect, så benytter jeg det jeg har tillgang på gjennom Scndinavian VA eller det som har kommet med payware fly, alt ettersom hva jeg mener fungerer best...

 

EDIT: Og Kai, jeg sier selvsagt ifra når jeg ser en rute som er helt bak mål, forutsatt av at jeg har tid, og at vedkommende faktisk er villig til å lære. Kom borti en pilot for ikke lenge siden som hadde en holding om at "jeg gjør som jeg gjør, ferdig med det", å ta imot hint og tips var tydeligvis ikke aktuelt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi alle gjør det antakelig på forskjellig måte. Sånn er det bare. Gjør det du syns er best,så gjør vi andre det vi syns er best.

Onlinedelen av Vroute er btw, den delen jeg ALDRI bruker da den ikke er godt nok utviklet enda. Du får noe bedre muligheter med premiumversjonen,map zoom bl.a.

Men VATSPY eller gode gamle Servinfo gjør fortsatt jobben mye bedre der syns jeg.

 

Alle er jo ikke medlem i Scand. VA så da må vi ordne noe annet,der kommer Vroute inn og ordner biffen!

Kommet med Paywarefly?? Flight progress card? Huh? Jeg har ALT av payware,men ikke funnet det eller noen andre praktiske applikasjoner som har fulgt med de? Hvilke og hva sikter du til? :confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, beklager, den var nok ikke så rett frem som den burde...

 

Nei, har ikke fått "flight progress card" type programvare med payware-fly, men jeg la til en "ect", hvoriblandt jeg også tenker på "fuel planner" og andre ting. Blandt annet bruker jeg Wilco/FeelThere sin "Fuel Planner" når jeg skal ut med A330 eller A340, mens jeg bruker Scandinavian VA sin planlegger når jeg flyr MD82 eller B73NG...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...