Gå til innhold

Vinnertur over Oslo


Jørn A. Lund

Anbefalte innlegg

Jeg var på Kjeller Flyshow i mai, som var en stor opplevelse i go'været. Mot slutten stakk jeg innom 'standen' til MAF som driver et kjempemessig hjelpearbeide i land, hvor det kan være dårlig eller ingen veiforbindelse til mange landsbyer. De hadde loddtrekning på en gratis flytur med en av deres piloter, så jeg skrev meg på men forventningen om å vinne var heller....behersket.

 

Stor var overraskelsen da jeg gikk hen og vant og jeg kunne velge mellom å fly med sjøfly fra Fornebu eller 'landfly' fra Kjeller. Jeg valgte det siste men forhåpning om å få prøve å lande selv på en flyplass. LN-NRF lettet fra Kjeller kl.20:30 lørdag 7.juni i et fantastisk nydelig solskinn og den ganske sterke vinden tidligere på dagen løyet timen før take-off.

Turen kan du lese mer om her: www.MAF.no

Hele herligheten varte i 50 minutter og jeg fikk fly en god del underveis, (da jeg ikke tok bilder ;) ) og så fikk jeg avslutte med å fly ned Nittedal nordfra og lande på Kjeller, kun med en liiiiten korreksjon av min sidemann rett før landing. Han hevdet dette var så bra at det hadde han godkjent som min landing. :) Han kommenterte også at det var tydelig det har mye for seg å fly simulator på PC'n...

 

Jeg må også til alle dere flylystne simmere der ute, få informere om at jeg var på Fly-in på Starmoen i september i fjor og fikk en herlig bushflyvning til Trysil hvor vi spiste lunchpakka vår og fløy tilbake. På tilbaketuren til Starmoen fikk jeg prøve meg LIVE for første gangen. Fra 4500 fots høyde tok jeg flyet ned til sekunder før landing. Herlig tur!!

 

DETTE ER DET NÅ OGSÅ MULIGHETER FOR DEG Å VÆRE MED PÅ I SISTE HELGEN I AUGUST.

Les mer her: MAF Fly-in Starmoen

Vi ses?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig! Grattis. Er utrolig moro å fly. Har selv hatt tre flytimer på Kjeller, og det er en utrolig opplevelse. Så bra at du vant! Jeg får også mye kommentarer om at Flight Simulator er en stor hjelp. Spesielt det å holde høyde, skifte kurs og ligge i roll og pitch samtidig, er visstnok uvanlig bra. Og også det å snakke på radioen. Konklusjonen er vel at Flight Simulator er MYE mer enn et spill !! :)

 

Lykke til på Elverum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Takk for hyggelig feedback Tom Arild, og inspirerende! Du har tatt konsekvensen av drømmene dine og er faktisk igang med timer, kjempebra! Et eksempel til etterfølgelse for undertegnede og sikkert et par andre tenker jeg... :D

Lykke til med PPL-A'en. Tenker du på flere sertifikater eller kun denne?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det Jørn! Det går litt trått med timer for tiden på grunn av veldig mye jobbing. Men ja, jeg har lyst til å gå i retning trafikkflyger - men tiden får vise om jeg kommer så langt. Anbefaler å begynne med PPL-A. Man trenger jo ikke å skyndte seg. Bare å ta det i rolig tempo, og plutselig sitter man der med muligheten til å leie et fly for en weekendutflukt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Spennende! Ja å leie fly til weekendutflukt hadde vært/skal bli morsomt gitt!! Eller istedet for å rase oppover E6 to dager i bil til Vesterålen hvor jeg er sånn annen hver sommer, fylle opp flyet med folk, fiskestang og bagasje, og være på Skagen/Stokmarknes i løpet av en kort dag. :grin: Koster litt mer men man kan drømme ihvertfall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med at du vant, hørtes ut som du hadde en kjempeopplevelse!

 

Jeg vil ikke stoppe drømmene dine på noen måte, men en ting du må tenke over som er en stor begrensning for de aller fleste småfly, og det er vekt. Med fulle tanker vil de fleste 4-seters småfly ikke være i stand til å ta med mer enn tre personer, og har man masse bagasje kan det være at man kun kan ta 2 med seg, dette er noe du får god kjennskap til under utdanningen, og det finnes fly som kan ta mye med seg også, men da er det stort sett High Performance fly, og det er få flyklubber som leier ut slike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Takk, det går bra Arild. :) Jeg er klar over vektbegrensingen, spesielt i eldre fly som det jeg fikk fly på mellom Trysil og Starmoen ifjor. Det var Nedre Romerikes Cessna 172M (LN-DAH) og der måtte vi jo regne på vekta. Jeg mener å huske at uten nevneverdig bagasje var det maks.75kg pr.pers med 3 passasjerer.

I praksis spørs det også om jeg noen gang vil dra nordover med småfly pga. elendig offentlig transport rundt på øyene hvor jeg ferierer (Langøya og Andøya), og da er det mye mer praktisk med bil, ;) men men, det finnes jo andre billøsninger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...