Gå til innhold

VFR på ENBR i helgen


Espen Johnsen

Anbefalte innlegg

Heisann,

 

Jeg prøvde dette for en del uker siden også, uten den helt store oppslutningen. Jeg holder på med PPL-A, er ferdig med teorien (eksamen bestått), legesjekken er OK og jeg er i gang med flytimer i Bergen. I den forbindelse tenkte jeg at jeg skulle sitte litt ATC på ENBR i helgen med fokus på VFR-prosedyrer - dette for å perfeksjonere prosedyrene før neste flytime. Er det noen som er interessert i å fly småfly med realistiske VFR-prosedyrer rundt ENBR i helgen? Gi en lyd om det er noen interesserte, ellers så gidder jeg ikke å sitte hele helgen pålogget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å se at det er noen interesserte. Jeg har akkurat kommet hjem på ferie, så må finne ut av litt ting før jeg kan si helt sikkert når jeg sitter ATC, men jeg ser at de fleste kan søndag så det blir i hvert all et utgangspkt.

 

Et kjapt eksempel på hvordan en tur fra og til ENBR kan foregå:

 

Fly: FLESLAND TOWER, LIMA NOVEMBER BRAVO TANGO SIERRA

 

ATC: LIMA TANGO SIERRA, GO AHEAD

 

Fly: LIMA TANGO SIERRA, REQUEST START UP, EXIT CONTROL ZONE VIA LANGØY, WE HAVE INFORMATION YANKEE, QNH 1005.

 

ATC: LIMA TANGO SIERRA, START UP APPROVED, QNH CORRECT.

 

Her starter man som regel opp (hvis dette ikke allerede er gjort utenfor manøverområdet), foretar ENGINE RUN UP og resterende av sjekklistene (unntatt BEFORE TAKE OFF) slik at man er klar for å ta av så raskt som mulig etter at man har entret manøverområdet. BEFORE TAKE OFF sjekklisten tar man mens man taxer til rullebanen. Når man er klar:

 

Fly: LIMA TANGO SIERRA, REQUEST CLEARANCE AND RIGHT TURN OUT.

 

ATC: LIMA TANGO SIERRA, CLEARED VFR-ROUTE TO LANGØY, RIGHT TURN APPROVED.

 

Fly: CLEARED VFR-ROUTE TO LANGØY, RIGHT TURN APPROVED, REQUEST TAXI, LIMA TANGO SIERRA.

 

ATC: LIMA TANGO SIERRA, TAXI TO HOLDING POINT RWY 17.

 

Fly: TAXI TO HOLDING POINT RWY 17, LIMA TANGO SIERRA.

 

Når man taxer tar man resten av sjekklistene slik at man er klar for avgang. Når man nærmer seg vil man få avgangsklarering, evt må vente på trafikk skal klarere rullebanen.

 

ATC: LIMA TANGO SIERRA, CLEARED FOR TAKE OFF RWY 17, WINDS 240 AT 8KTS.

 

Fly: CLEARED FOR TAKE OFF RWY 17, LIMA TANGO SIERRA.

 

Så tar man av, svinger høyre etter ca 500ft AGL, og skjærer så fort som mulig inn på VFR-ruten til LANGØY og følger denne. Over LANGØY melder man:

 

Fly: LIMA TANGO SIERRA, AT LANGØY, 1500FT, CHANGING FREQ TO 121.0

 

ATC: LIMA TANGO SIERRA

 

Her slutter kontrollsonen og ansvarsområdet til Flesland Tower. Dersom man flyr under TMA er man i GOLF luftrom hvor det ikke er krav til to-veis kommunikasjon, men det er alltid kjekt å ha kontakt med nærmeste LTT-enhet. Utenfor kontrollsonen er det FLESLAND APPROACH/RADAR som har ansvaret. Flyet endrer frekvens til 121.0 og kaller opp.

 

Fly: FLESLAND RADAR, LIMA NOVEMBER BRAVO TANGO SIERRA, AT LANGØY, 1500FT.

 

ATC: LIMA TANGO SIERRA (RADAR CONTACT)

 

Så vil man f eks inn og lande igjen via MORVIK. Man er på frekvensen til FLESLAND RADAR og må endre til TOWER for å fortsette.

 

Fly: LIMA TANGO SIERRA, CHANGING TO TOWER ON 119.1

 

ATC: LIMA TANGO SIERRA (SO LONG)

 

Skifte frekvens til 119.1, og så...

 

Fly: FLESLAND TOWER, LIMA NOVEMBER BRAVO TANGO SIERRA

 

ATC: LIMA TANGO SIERRA, GO AHEAD

 

 

Fly: LIMA TANGO SIERRA, 5 MILES NORTH WEST OF MORVIK, 1500FT, REQUEST TO ENTER CONTROL ZONE VIA MORVIK FOR FULL STOP LANDING

 

ATC: LIMA TANGO SIERRA, CLEARED VFR-ROUTE TO KOKSTAD

 

Fly: CLEARED VFR-ROUTE TO KOKSTAD, LIMA TANGO SIERRA

 

Fly: LIMA TANGO SIERRA, AT MORVIK, 1500FT

 

ATC: LIMA TANGO SIERRA

 

Fly: LIMA TANGO SIERRA, AT KOKSTAD, 1500FT

 

ATC: LIMA TANGO SIERRA, CLEARED TO LAND RWY 17, WINDS 230 AT 5 KTS.

 

Fly: CLEARED TO LAND RWY 17, LIMA TANGO SIERRA.

 

Og så er det bare taxe-klareringen når dere kommer ned.

 

Så et par påminnelser:

 

Hvis dere skal fly VFR (som er de prosedyrene jeg ønsker å trene), så husk på følgende:

 

1) Det benyttes VISUELLE referansepkt, dvs OKITO, INTEL osv ikke blir benyttet. I stedet blir KOKSTAD, KALANDSVATN, MORVIK, LANGØY osv benyttet. Ta en titt på VFR-rutene på IPPC for å finne ut av hvor de er. Hvis dere flyr FS2004 kan add on scenery være på sin plass, mens default sceneryet i FSX faktiskt er såpass bra at man navigere etter terrenget.

 

2) All flyging i kontrollert luftrom er gjenstand for klarering, dvs dere må spørre om klarering før dere tar av og også noen minutter før dere entrer kontrollsonen. Dersom det er mye annen "nyttetrafikk" blir som regel småflyene å vente. Dere blir da klarert til et av rutepkt i VFR-routes. Når dere er over disse og ikke har fått klarering videre MÅ dere sirkle over disse inntil ny klarering blir gitt. På VFR-routes kartet er de fylte sorte trekantene symbolet for OBLIGATORISKE meldepkt, dvs her må dere si kallesignalet deres og navnet på meldepkt, feks "LIMA TANGO SIERRA AT MORVIK 1500FT." Når dere er i landingsrunden gjelder det samme, dersom dere er klarert f eks "RIGHT DOWNWIND" og ikke lengre har dere IKKE lov til å turne base før klarering er gitt. Da skal det flys racetrack langs høyre medvindslegget. Klarering til BASE innebærer at man er klarert DOWNWIND og BASE, klarering til FINALE innebærer at man er klarert DOWNWIND, BASE og FINAL og klarering til å LANDE innebærer at man kan fly landingsrunden fullt ut og lande.

 

3) Alle svinger ut etter T/O foregår normalt til VENSTRE. Ønsker man noe annet må man be om det. Etter T/O og ca 500ft AGL begynner man å turne for å avskjære VFR-rutene så fort som mulig (med vinkel ca 90 grader på). VFR-rutene ved ENBR er lagt til side for rullebanens senterlinje for å få VFR-trafikk vekk fra IFR-trafikk som flyr i rute.

 

4) Luftrommet i kontrollsonen og TMA er klasse D, dvs det ytes kun seperasjonstjeneste mellom IFR-IFR trafikk, og ikke mellom IFR-VFR eller VFR-VFR trafikk. I disse tilfellene er det altså pilotene selv som er ansvarlig for å unngå nærsituasjoner!

 

Hvis dere synes dette ble mye så ta det med ro! Jeg skal smøre meg godt med tålmodighet og veilede så godt jeg kan. Jeg forventer ikke at alle skal kunne dette fullt ut. Det blir uansett god repetisjon for min del hvis dere har spørsmål ol. Hvis det er flere ting dere ønsker jeg skal forsøke å forklare, så spør i vei så skal jeg forsøke så godt jeg kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VFR med 747' date=' jaja... [/quote']Ok kansje ikke VFR når du flyr en 747 men IFR isteden ja;)

 

Men er VFR kun brukt for små fly som Cesna etc. som bruker Visual til navigiering? Ergo altså IFR er kun for større fly som bruker Instruments Flight Rule ala 737, 747 etc. ?

 

Evt. hvem bruker VFR og hvem bruker IFR regel for størelse/type/utstyr av fly du fører?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Geir Arne: Stort sett er det flyselskapene som flyr utelukkende IFR. Med vanlig PPL-sertifikat, som de som flyr småfly som regel har, kan man kun fly VFR og da kun i dagslys med mindre man har IR-rettigheter/mørkeutsjekk (det stilles dessuten andre krav til instrumenteringen av flyet dersom det skal være godkjent for IFR-/mørkeflyging).

 

Hovedforskjellen på IFR og VFR er at under VFR kan man kun fly i VMC (Visual Meteorogical Conditions), dvs krav til sikt, skyhøyde og hvordan man flyr ift skyer (sikt>=5km, skydekke>=1500ft, ikke lov til å fly i skyer). Dersom flyplassen får værminima mindre enn VMC kan ikke VFR-fly lande der (man kan riktignok få spesiell-VFR-klarering, men denne gjelder kun i kontrollsonen rundt flyplassen dersom LTT-enheten ved flyplassen gir deg en slik klarering). Dessuten har man normalt ikke lov til å fly VFR over FL195 (19500ft m/standard høydemålerinnstilling 1013mBar). Reglene for dette finnes i BSL F, kapittel 3. De fleste flyselskapene flyr jo høyere enn dette, B737 ligger som regel på FL300 og høyere på lengre turer. Dessuten kan man under IFR fly under de fleste værforhold da seperasjon til andre fly besørges av LTT og navigasjonen av instrumenter (det er egne værminima også for IFR-flyginger, men disse er mye mindre enn for VFR).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag gikk alt galt! Først en birdstrike med medfølgende utelanding (flaks jeg benyttet fly med flottører!). Så låste simulatoren seg, så jeg svirret rundt om kring uten kontroll, fikk ikke logget av VATSIM heller.. :blush:

 

Vi får se jeg tar fatt i humøret å prøver igjen senere i kveld... :cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for i aften folkens. Det var i hvert fall litt VFR-trafikk, men av en eller annen grunn bestemte mikrofonen min seg for at den ikke ville virke i dag. Det tar litt lengre tid å skrive klareringer enn å si dem, dessverre. Dersom det er interesse for å gjøre noe linkende igjen så gi en lyd. Det er artig å også trene VFR-prosedyrer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...